Spring naar bijdragen
De-Lionlopjes-gek

Groep uitbreiden?

Recommended Posts

Nu heb ik een leuk trio'tje in een ruime ren. Nu is een buurtje van mij minder goed instaat om voor haar konijntjes te zorgen. Mijn man en ik wilden eigenlijk graag haar koppeltje erbij nemen. Maar ik vind dat toch erg spannend omdat ik niet eerder een groep met meerdere rammen heb gehad. Beide rammen zijn erg zacht van karakter tegen andere konijnen. Het is eerder 1 van de voedsters die wat dominant is tegen de anderen, maar die is altijd prima te koppelen als ik er wel eens meerdere voedsters bijplaatste.

De ruimte die ze hebben is een ren van 17 m2 en een hok met 2 verdiepingen van elk 2,40m bij 0,80m Wat denken jullie is het de moeite waard om te proberen? Wie heeft ervaring met meerdere rammen in een groep?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een groep van 2 rammen en 4 voedsters. Voorheen was het 2 om 2. Bij mij zijn de rammen geen probleem. Nu heb ik wat bijzondere mannen: Sam had zijn tanden al ingeleverd na een valpartij en kon dus niet echt bijten. Bram is heel rustig. Daarbij is hij doof en hij ziet niet al te best. Bij de koppeling deed Sam wel eens moeilijk, maar echt bijten kan hij dus niet en Bram had het niet door. Het later toevoegen van de 2 laatste dames was niet echt een probleem, hoewel ik ze wel in de opvang gekoppeld heb.

De ruimte bij jou is groot zat (mijn 6 dwerg+ konijnen hebben 10 vierkante meter), maar ik zou er wel een hok bijplaatsen. Kan gewoon zo'n vreselijk dierenwinkelhokje zijn, als er maar extra schuilruimte is.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 4 rammen en 2 dames.. de rammen geven onderling geen problemen, alleen de dames waren moeilijk te koppelen. Het belangrijkste is het karakter van de mannen, je hebt macho mannen en lekkere goedzakken. Ik heb 1 macho vent met 3 goedzakken en toch is 1 goedzak de baas.. want dat hoeft niet automatisch natuurlijk dat de macho heer de baas is. De ruimte is ruim genoeg inderdaad, op het begin zeg ik altijd pas een klein beetje op met meerdere schuilplaatsen zodat niet 1 zich gaat afzonderen.. daar heb ik ervaringen mee in een groep. Die van mij hebben samen 1 nachthok en liggen daar alle 6 altijd in, dat is ook niet mega groot, maar ze hebben ook veel meer aan de ren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm heb er toch wel zin in eigenlijk. De rammen zijn erg rustig dus verwacht ook eigenlijk weinig problemen. Ik moet helaas nog 3 weken wachten tot het baasje van de 2 terug van vakantie is. Ik zorg op 't moment voor haar dieren, en we zijn stiekem allebei al verliefd op haar konijnen. Nog maar even geduld hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een koppeling is altijd heel erg afhankelijk van de karakters van de konijnen in mijn groep zijn het ook telkens weer de vrouwen die moeilijk doen. Een half jaar terug is de tweede ram in mijn groep overleden (2x ram, 3x voedster was het altijd) door het weg vallen van een ram zijn de verhoudingen tussen de dames op scherp gekomen. Daar verwacht ik nu in de herfst en de winter geen problemen mee aangezien de hormoontjes dan redelijk tot bijna helemaal stil liggen maar in het voorjaar voorzie grote problemen. Ben nu al een tijdje rustig aan een tweede ram erbij proberen aan het koppelen en wederom zijn de voedsters het probleem.

Met groepskoppelingen die ik voor andere mensen heb gedaan zie ik dat ook vaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 rammen en 3 voedsters hier en voordat trijsend overleed waren het zelfs 4 voedsters en daar kwamen bij mij ook de problemen in voor, de rammen totaal geen problemen mee gehad maar de voedsters waren het er niet echt mee eens...... Toch is dat vanzelf goed gekomen door het vol te houden. Hier hadden en hebben ze 13 m² en het gaat super nu, het is de hele dag hier een grote bult konijnen bij elkaar hehe :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend ben ik de koppeling gestart. Tot nu toe nog geen gewonden. Het verloopt erg rustig.Ik had ze de hele woonkamer gegeven, maar zo konden ze elkaar wel heel erg uit de weg dus kwamen elkaar niet eens tegen. Ik heb ze nu in de gang gezet...en nog steeds gebeurt er eigenlijk niet echt wat. Ben benieuwd of er nog gereden gaat worden, want zo gaat het wel heel easy allemaal. Doordat mijn fransoos ziek is geworden een paar weken geleden zit zei niet bij de groep erbij. ik heb haar nu binnen zitten en ik hou haar voortaan binnen, ze blijft een kwakkel konijntje. Dus de groep gaat nu worden 2 rammen en 2 voedsters.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen reageerden niet zo best, mijn eerste konijn overleed aan gasbuik (veroorzaakt door stress). De andere ram was erg vriendelijk, maar Bobby kon het gewoon niet aan.

Dure medicijnen gekocht, toegediend, etc. Na drie dagen overleden. :'(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites