Spring naar bijdragen
Roxy

Raar beestje gevonden in slaapkamer!

Recommended Posts

Hallo! De meesten kennen mij misschien nog wel, ik heb al heel erg lang niets meer gepost haha, maar met de nijnsels gaat alles goed in elk geval! :love:

Met mij wat minder, want toen ik gisteravond naar bed ging vond ik een raar beestje in mijn kamer!! Het is een soort wormpje om te zien, heel klein en dun, wit met een donkere kop. Hij zat in een soort cocon/omhulsel van stof en stak zo nu en dan zijn 'kop' eruit. Hij zat met cocon en al aan mijn muur 'geplakt'. De cocon was onderveer de lengte van mijn vingertop. Ik heb wel een foto (een hele slechte want ik was een beetje in paniek haha) maar die kan ik er pas morgen opzetten (ben nu niet thuis, en mijn camera wel). Ohja en hij kon aan beide kanten van het coconnetje eruit.

Ik ben dus onwijs aan het zoeken geweest in boeken en op internet, maar ik kan niets vinden! Het zou ook een soort larve kunnen zijn, maar wat ik daarvan kan vinden zijn allemaal heel dik.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Ik vind 't doodeng :bounce:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat geloof je toch niet, zoek ik als hopeloze laatste gooi naar 'weird worm in cocon' ..vind ik dit filmpje:

Ieeew! Maar het is dus de 'plaster bagworm'. Ik kan niets vinden over die beesten in Nederland, ze komen vooral voor in Amerika (daar hebben ze zelf plagen van die dingen).. maar wat ie in mijn kamer deed? Het wordt uiteindelijk een motje, en kan eigenlijk geen kwaad. Behalve dan dat ik er de kriebels van krijg en nu het idee heb dat ze overal in mijn kamer zitten haha :mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet weten wat voor beestje je ontdekt hebt, dus kan ik je niet helpen. :frown:

Maar wat leuk om je weer eens tegen te komen Roxy :mdr: En fijn dat het met de nijnen nog steeds goed gaat.

Edit: Ieuw daar word je echt niet blij van als je het ineens tegenkomt. Hoe dat ineens onderaan beweegt :beurk:

bewerkt door Gnarfje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het is echt een raar ding!! Ik heb vannacht ook op de bank geslapen.. durfde echt niet in bed te gaan liggen!! (Okay misschien was dat ietwat overdreven).

Enne, ik heb toch heel lang gedacht dat er geen leven was buiten BB hoor :O

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe is het met je zus en haar konijnen? Ik moet af en toe weleens aan jullie denken als ik langs het zuiderpark rij :mdr: En dan kijk ik altijd nog even of ik niet iemand met een buggy met een grote boomstam zie :rofl:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha ja dat was wel een mooie actie he! Ja gaat goed met haar hoor, ze is gestopt met de konijnenfok.. maar dat heb je denk ik wel meegekregen? Dat toen de hele konijnenflat was omgewaaid?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh wat erg. Nee, dat heb ik niet mee gekregen. Want ik zit toch eigenlijk het meest in het offtopic gedeelte. Maar heeft ze nog wel haar eigen konijnen? Doe haar iig de groeten van me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Was toen vorig jaar met die enorme storm omgewaaid.. alle konijnen los door de tuin enzo. Ze heeft ze toen bijna allemaal naar een opvang gebracht, gelukkig zat de flat niet erg vol op dat moment. Ze heeft er nu nog 3 als huisdiertjes (sassa, bo en koekela). Ik zal de groetjes doorgeven ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Let even op dat het geen meelworm is. Al zijn die veel kleiner, en komen die juist voor waar voedsel te vinden is (de keuken bv waar ze uit het meel of andere peoderachtige voedselsoorten komen, of zoals ik een keer gehad heb in de berging waar te oud konijnenvoer lag opgeslagen). Meelwormen zijn een plaag die je goed moet bestrijden.

Maar als dit er maar eentje was en zo groot, dan is het meer voor de hand liggend dat het een larve van een mot is inderdaad. Haal toch maar snel weg, sommige motten zijn best schadelijk (voor kleding enzo)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb m door het toilet gespoelt. Maar het was echt precies zo'n beestje als in het filmpje. Ik ga in elk geval goed in de gaten houden of er niet meer komen.. brr

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dus steeds last van die vieze dunne wormpjes, wit/gelig met een donker kopje. Maar dan dunner dan die op het filmpje en zonder cocon. Ze zitten steeds in het hooi/stro, en zo nu en dan komt er dus een tevoorschijn. SOms vind ik ze ook tussen mijn kleren, in een soort van webachtig iets verstopt. En een hele poos terug vond ik ze idd ook in konijnenvoedsel dat op zolder lag. Ik denk dat dit mottenlarve zijn, aangezien ik nog wel eens last heb van motjes in mijn hooi/stro. Ik ben er niet blij mee, maar this niet alsof het er hier van krioelt. En zou ook niet weten hoe ik het moet oplossen. Ik maak ze gewoon dood.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snoef, jij hebt dus wel last van meelwormen! Die ontpoppen zich uiteindelijk tot meelmotjes. Dat zijn zogenaamde voorraad insecten en die zijn heel schadelijk omdat ze je hele voorraad aantasten. Vaak komen ze dus ook uit dierenvoeders en hooi wat al te lang ligt.

Dat is echt een plaag, je lost het op door alle voedsel (voor mens en konijn) waar ze in zitten (en als het al lang is, dan betekent dat helaas wellicht alles in je keukenkasten, maar als je mazzel hebt is het alleen de ruimtes waar je het hooi/stro en dat konijnenvoer bewaart) weg te doen en alle wormen dood te maken en alle poppen (die zitten dus in dat soort van spinrag) te verwijderen. Je moet dan alles heel goed schoonmaken )want in de kleinste kiertjes kunnen ze zich verstoppen) om er zeker van te zijn dat je ze ALLEMAAL hebt, anders kom je er nooit vanaf.

Google maar eens op meelworm / meelmot

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ugh ja ikw as er al bang voor. Ik ben ook omringd door motjes en sla ze allemaal HARTSTIKKE KAPOT. Maar volgens mij zitten ze hier nu puur in het hooi/stro, want heb lang geleden al gemerkt dat er in hooi/stro van de boer veel motten zitten. Maar ik ga je advies opvolgen en de beide tonnen beneden ergens neerzetten in de schuur ofzo. Moet die beesten niet in mijn kamer.

Maar ik tref er idd ook geregeld een aan in mijn kleren. Bijvoorbeeld nu in de wintertruien die ik al een paar maanden niet heb gedragen, die maak ik uiteraard ook dood/schoon, maar kan ze niet allemaal weggooien. Het eten van de konijnen en overigens ook ons eigen eten staat niet boven. Dus daar heb ik ook nog nooit beesten in aangetroffen gelukkig. Ik ben al over de eerste "ieuww fase" heen en kan ze nu prima hebben, maar desondanks vind ik het toch wel erg vies :P Met googelen wacht ik nog even, want zit net te eten haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De truien hoef je niet weg te gooein hoor! Allen de voedingsmiddelen waar ze in zitten (dus eigenlijk ook het hooi enzo, want ook al doe je het in tonnen, je doet die ton toch weer een keertje open en dan hoeft er maar een te onsnappen en zit er zo'n infestatie in je schuur... en dan hoeft er maar weer eentje met je mee naar binnen het huis in te liften.. afijn, je snapt hem hopelijk wel.

Kun je geen andere boer zoeken? Of heeft het eenmalig er in gezeten en herbesmet je nu zelf alle nieuwe hooi en stro? Dat zou natuurlijk ook kunnen.

De kleding gewoon even schoonplukken en dan wassen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja symone het was heeeeel eng het wormpje in verpakking... durf je al in je eigen bed ondertussen! haha.

@gnarfje. met mij gaat het goed hoor. Beetje druk (en moe) ben namelijk zwanger. Ik heb nog 3 konijntjes over inderdaad. (Sym schaam je het is Sjoerd en niet Sassa hoor!) De boomstam was de buggy meer dan waard, hij ligt nog steeds te pronken in de ren! haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ik echt Sassa gezegd?? *kijkt even terug* ... oeps! Ik verkeerde nog in lichte shock van het enge beest he.. haha.

Enne Snoef, succes met de wormen!! Ieks!

k heb die gekke dingen gelukkig niet meer terug gevonden op m'n kamer, maar ik houd mijn muren angstvallig in de gaten (ook al weet ik dat ze geen kwaad kunnen en echt niet in m'n slaap naar me toe gaan en op me gaan zitten enzo hahaha)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad. Heb het hooi/stro nu ook naar buiten gezet, in de schuur weliswaar. Mocht zich daar een populatie gaan vestigen: so be it. Hierna stop ik toch met het hooi/stro van de boer en ga het in de winkel voortaan kopen. Niet dat dat beter/goedkoper is, maar de boer levert niet meer. Hopelijk is het hooi/stro uit de winkel wel schoner :s

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites