Ga naar inhoud

Mijn zieke Vlaamse reus Rambo


ChloëC

Aanbevolen berichten

  • Reacties 582
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb ook heel je verhaal doorgelezen omdat ik de topic-titel niet snapte in combinatie met de foto's die je nu plaatste, ben gisteren begonnen en heb het vandaag uitgelezen. Wat een verhaal zeg! Heel veel respect inderdaad!

Maar wat is Fluffy opgeknapt, aan niets kun je meer zien dat hij zo ver weg is geweest, ongelooflijk! Een helemaal normaal konijn is het weer.

Onvoorstelbaar. Het bracht ook wel wat herinneringen boven, want in oktober heb ik ook 2 konijnen met myxomatose verzorgd die niet van mij waren, die waren van de huisbaas en zaten hier achter in een konijnenweitje. Beide waren niet ingeënt en heb het met alleen AB moeten doen omdat mijn huisbaas ziek was (die is er nog steeds niet bovenop) en niet de kosten wilde of kon dragen voor een dure behandeling waar ze het waarschijnlijk toch niet zouden overleven. Dus heb ik het met informatie van internet gedaan. De een heb ik hier binnen bij mij is huis gehaald, de ander was toen nog niet ziek. Die is na 2 weken gestopt met eten en toen heb ik de huisbaas gezegd dat ik wilde dat hij hem hoe dan ook liet afmaken, want ik zag aan verschillende dingen dat het konijn gestopt was met vechten, een kwartier nadat ik dat gezegd had is het konijn uit zichzelf doodgegaan. Toen werd de volgende ziek, die heb ik buiten in haar vertrouwde omgeving gelaten en zij heeft na ongeveer een week het loodje gelegd. Het was verschrikkelijk om aan te zien en ik heb dus enigszins een idee waar jij en Fluffy doorheen zijn gegaan.

Overigens hadden beide konijnen pas de dag van hun dood de myxomen op hun oren, net zoals bij jouw andere twee konijnen. Misschien heeft Fluffy toch een andere variant van deze ziekte gehad?

Wat ik nu niet begrijp is je twijfel om Fluffy te laten enten met het nieuwe vaccin, waarom zou je dat doen? Hij is nu toch de rest van zijn leven immuun? Een VHS-enting volstaat toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bedankt nog verder voor de nog steeds mooie complimenten!!

Moedig dat je nog bent beginnen lezen hoor Lonja ! :D Hij ziet er echt fantastisch uit he als je ziet van waar hij komt... God, ik ben elke dag ZO dankbaar dat hij er nog steeds mag zijn!!

Heeft geen enkel van je konijnen de ziekte overleefd dan??

Ja, ik denk ook echt dat Fluffy het geluk heeft mogen hebben om een variant op het virus te hebben.. of misschien was hij sterker en heeft hij het virus voor een deel zelf kunnen afbreken op voorhand! Ik weet het voorlopig nog steeds niet... Wel ga ik er zéker onderzoek naar doen als ik afgestudeerd ben.. Ik heb er ZO veel over opgezocht dat het me echt is beginnen boeien en ik er iets aan wil gaan doen.

Dat Fluffy immuun zou zijn betwijfel ik. Ik denk dat het eerder zoiets is als wanneer wij de griep zouden hebben en daarvan genezen. Dan zijn we immuun tegen die variant van het virus, maar als er een ander soort (gemuteerd) virus langskomt het jaar daarna, zijn we gezien natuurlijk! Ik heb het ook overal gelezen op internet dat overlevers immuun zouden zijn, maar stel je nu toch maar eens voor dat het niet zo is! Dan geef ik liever een enting die waarschijnlijk geen/minder kwaad kan dan dat hij de hele strijd Nog eens zou moeten leveren! Dat wil ik echt nooit of te nimmer meer meemaken!

Morgen om 11u worden ze ingeënt trouwens! Spannend moment voor mij toch hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het waren dus niet mijn konijnen, maar die van de huisbaas, en ze waren maar met zijn tweetjes. Maar in de wei hier zaten eerst ook veel konijnen, en van het ene op het andere moment geen konijn meer te bekennen, net de weken voor de 'eigen' konijnen ziek werden. Dus een erg dodelijke variant is het wel geweest denk ik. Maar nu had ik van de winter weer 1 konijn in de wei gezien, en in februari vermoedde ik dat het er 2 waren, te zien aan de sporen in de sneeuw, maar dat is lastig te bepalen natuurlijk. Maar van de week heb ik echt 2 konijntjes samen gezien in de wei! Dus minimaal 2 die het overleefd hebben denk ik (waren echt volwassen konijnen) van de 30-50 die er waren (grove schatting).

Als de enting inderdaad geen kwaad kan dan zou ik het ook wel doen ja, maar als dat nog niet helemaal duidelijk is en omdat je twijfelde zou ik het dan niet doen. Ik weet eigenlijk ook niet of de enting tegen alle varianten beschermt. Maar nu ik er zo over nadenk moet die enting inderdaad een lachertje zijn voor Fluffy aangezien zijn afweersysteem er volledig tegen beschermen zal.

Oh ja, ik heb een boek gevonden wat ik al heel lang wilde hebben, via een antiquariaat. The private life of the rabbit heet het. Het is geschreven door een man die het grootste onderzoek naar konijnen en dan met namen myxomatose heeft gedaan, in opdracht van de Engelse regering nadat in de jaren '50 myxomatose in Engeland uitbrak. Die man was er al sinds de jaren '30 mee bezig onderzoek te doen naar myxomatose (om een niet zo leuke reden, maar goed) en omdat in de jaren '50 bleek dat men niets van myx wist en om daar meer van te weten te komen voornamelijk eerst meer over konijnen te weten moest komen heeft hij dat onderzoek gedaan.

Er staat echt heel veel informatie over in. En ook verschrikkelijke dingen. Wist je dat de Fransman die per ongeluk voor de verspreiding van Myxomatose in Europa heeft gezorgd door het om zijn (omheinde) landgoed te introduceren zelfs een gouden medaille heeft gekregen van de Franse regering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OMG! Wat een verhaal, en wat een vechtlust van jou en je nijnsels, heb net je hele topic doorgelezen

Heb wel een paar traantjes moeten wegpinken na het lezen van je verlies van Rambo en houdini....

Wat ontzettend fijn dat fluf het gered heeft en nu helemaal gelukkig is :D

Hopelijk heb je nog vele jaren plezier van ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier eigenlijk nog nooit een wild konijn met myxomatose gezien! Ik had er zelfs nog nooit van gehoord voor mijn konijnen het kregen om eerlijk te zijn...

Pff, ik ben lang aan het twijfelen geweest of ik Fluffy nu wel of niet zou laten inenten... maar na veel afwegen van voor- en nadelen en in samenspraak met verschillende DA'sen heb ik toch maar beslist van het te laten doen omdat het anders toch best een groot risico is!

Oh, dat boek zou ik ook wel willen ! Ik zal eens zoeken in de bib van school, wie weet hebben ze het daar!

Maar bah seg, denken dat de vent die het virus mede de wereld heeft ingestuurd een medaille heeft gekregen? Daar word ik helemaal ziek van.

Ja inderdaad, Reusje, van dat steriel zijn heb ik ook al gehoord! Sommige bronnen spreken echter van levenslange immuniteit en een immuun nageslacht... Ik heb Fluffy meteen laten castreren van zodra hij weer in orde was omdat ik toch mijn twijfels heb bij dat laatste!

Bedankt hoor Caatje :) moedig dat je dat nog hebt doorgelezen! Ik ben wel blij dat het hier nog mag staan zodat alle mensen die hier komen met een konijn dat myx heeft hier alles in kunnen lezen wat ze kunnen doen en ook zien dat genezing Weldegelijk mogelijk is!

Het was zonder enige twijfel de vreselijkste periode van mijn leven op gebied van dieren, maar ik ben nog elke dag dankbaar dat mijn Witte Wonder er nog mag zijn én dat hij super gelukkig is nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Awel dat immuun nageslacht daar heb ik mijn twijfels over.

1. ze worden meestal steriel na de ziekte

2. dan moet je wel nog 2 partners vinden die beiden de ziekte overleeft hebben.

3. Zou de ziekte dan zichzelf nog niet uitgeroeit hebben en daar is ze jammer genoeg veel te sterk voor. snif, snif

Moest ik die man (met medaille) ooit tegenkomen die had van mij iets helemaal anders gekregen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy en zijn Mevrouw zijn op 19 april geënt geweest en meteen ook een hele gezondheidscheck gehad!

Ze zijn beiden kerngezond! Geen te lange tanden, nageltjes waren goed, oogjes en oortjes ook perfect! Enkel het feit dat Fluf een beetje permanente schade aan zijn oren heeft en een vieze neus waar hij verder geen last van heeft, maar dat is echt peanuts vergeleken met wat hij heeft doorstaan!!

In de week van 14 mei moet ik terug om een booster enting Nobivac voor Fluffy omdat anders de VHS enting niet werkt!

Nu mijn DA zei dat ik best zijn vriendinnetje ook een booster kon laten geven omdat we niet weten of zij ook in aanraking is gekomen met het virus tijdens zijn revalidatie? Ze heeft wel nooit symptomen gehad dus ik heb alweer mijn twijfels of ik er wel goed aan doe om haar ook een 2de keer te laten enten, daarmee vraag ik jullie raad weer, wat denken jullie en kan dit kwaad als ze dit krijgt terwijl het niet nodig was??

Oja, ze hebben beiden nog geen enkele reactie op het vaccin gehad... eten goed, drinken goed, zijn vrolijk en hebben geen bulten ofzo! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen flauw benul van, maar als je logisch beredeneert dan zou het geen kwaad moeten kunnen om de enting nogmaals te krijgen. Heeft ze al baat bij de eerste enting gehad dan zal het enige wat gaat gebeuren bij de tweede enting zijn dat ze het myx-virus lekker snel kan bestrijden.

Heeft ze wel al contact gehad met Myx dan is het hetzelfde verhaal als Fluffy.

Maar nogmaals, dit is gewoon wat ik zo uit mijn duim zuig, ik heb er geen klap verstand van :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voila, dit is dus van toepassing op Fluffy en dat laat ik ook zeker doen, maar mijn vraag is of zijn vriendin ook zo'n booster moet/mag krijgen? Zij is pas hier komen wonen als hij in theorie al genezen was maar de DA zegt dat het toch verstandiger is om wel te doen (zij is in het verleden wél al geënt geweest, Fluffy nooit! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, blij dat het geen kwaad kan :) De DA sprak van een 40 euro in totaal voor mijn 2 konijnen (2 entingen inbegrepen denk ik !) dus al bij al vind ik dit nogal meevallen? Misschien beter ze dan toch te enten om elk risico te vermijden voor die prijs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Fluffy did it again, hij heeft mijn hart weer laten stilstaan...

Gisteren merkte ik tijdens het hok verschonen al gauw op dat hij niet lekker in zijn vel zat.

Ik had ze eten gegeven en hij at dit snel en met veel smaak op, niks aan de hand dus. Maar toen alles op was bleef hij zo stil zitten terwijl hij normaal er als de kippen bij is om te kijken wat ik allemaal doe tijdens het hok verschonen! Hij ging gewoon zitten met zn oren in zn nek en ogen half dicht... Ik dacht eerst dat hij misschien even wilde rusten dus ging nog wat lekkers halen om te zien wat hij deed, toen ik weer aan het hok kwam sprong hij gelijk weer op met zn oren de lucht in om het lekkers te verorberen! (zijn eetlust lijdt er dus alweer niet onder :P ) maar snel nadat het lekkers op was ging hij weer zitten (ipv languit te gaan liggen), met zn oren plat in zijn nek...

Dan heb ik hem even van dichterbij proberen bekijken en zag dat een deel van zijn oren binnenin wat roder zag , ook zijn oorbasissen waren echt een heeel klein beetje opgezwollen. Ik dacht dus dat het myx verhaal weer helemaal opnieuw ging beginnen!!

Nu vandaag is hij weer de oude lijkt mij, ik ben net weer gaan zien en zn oren stonden weer de hele tijd rechtop, roodheid is verdwenen... Nu lijkt het wel dat zijn neusje wat verdikt en iets roder ziet maar hij lijkt er helemaal geen last meer van te hebben..

Zou dit een entingsreactie zijn of had hij gewoon een off-day?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of er iemand nog dit topic leest... Ik weet ook niet of ik best elke keer een nieuw topic aan maak of hier verder blijf schrijven maarja, het gaat hier nog steeds over Fluffy en mijn vragen ivm de myxomatose, daarom blijf ik hier schrijven voorlopig als dat mag ! :)

Ik heb net gebeld naar de DA voor een afspraak omdat Fluf volgende week zijn herhalingsenting zou moeten krijgen! Ze gaf weer niet thuis, straks nog eens proberen bellen dan maar.

Nu zit ik nog steeds een beetje dubbel over het feit dat de DA mijn ander gezond konijn ook nog een 2de keer wil enten?!

Maar ja, als het niet schadelijk is zal ik het toch maar laten doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nog wel hoor!

Ik heb even de bijsluiter van Nobivac erbij gepakt die ik van de week van mijn dierenarts heb gekregen (hmm misschien moet ik die eens inscannen en hier op het forum plaatsen, denk dat misschien meerdere mensen het wel interessant vinden om te lezen).

In de bijsluiter staat niets over een overdosis of zelfs maar tweede injectie.

Ook die verdikking van de oorbasis of rodere oren wordt niet vermeld. Alleen een tijdelijke verhoging van de lichaamstemperatuur met 1-2 graden.

Het enige wat er over konijnen staat die al Myx hebben doorgemaakt (veldinfectie wordt dat genoemd) is dat ze mogelijk geen adequate immunrespons ontwikkelen tegen RHD en daarmee is de kous af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik heb het al gevonden, de eerste link heb je niks aan maar in de PDF uit de tweede link haalde ik deze info:

4.10 Overdose (symptoms, emergency procedures, antidotes), if necessary

In addition to the signs observed after single dose vaccination, a mild swelling of the local lymph

nodes may be observed within the first 3 days after overdose vaccination.

Dat staat hierin: http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/002004/WC500112958.pdf

En dat is gelijk eigenlijk dezelfde tekst als de bijsluiter maar dan in het Engels en iets uitgebreider.

Het lijkt me dus dat een extra enting geen kwaad kan, er kan hoogstens een zwelling van de lymfeklieren ontstaan.

Maar er staat nergens dat een tweede enting wel werkt tegen RHD.

Misschien eens contact opnemen met de fabrikant, dat is Intervet International B.V. in Boxmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .