Ga naar inhoud

Mijn zieke Vlaamse reus Rambo


ChloëC

Aanbevolen berichten

  • Reacties 582
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is er een mogelijkheid om met Fluf naar een andere KKDA te gaan voor een second opinion? Je hoort toch best vaak dat er bij konijnen injecties gegeven worden met metacam of iets soortgelijks zonder dat het abcessen tot gevolg heeft... Desnoods scheer je een stukje van zijn vachtje om het injectiegebied te kunnen onstmetten van tevoren, zodat de kans op infiltraten of ontstekingen zo klein mogelijk blijft.

In ieder geval wens ik je heel veel sterkte en beterschap! Je verdient echt dat Fluf helemaal opknapt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn vriendinnetje zou in maart vorig jaar (2011) ingeënt moeten geweest zijn. Ik heb er papieren van gekregen door de fokker!

Ik heb vandaag heel erg veel e-mails rondgestuurd naar dierenartsen en dierenklinieken in de andere kant van België en zelfs enkele in Nederland.

Heb meerdere reacties al gehad, de ene al wat vriendelijker en behulpzamer als de andere...

Er is echter 1 DA uit Gent die me heel vriendelijk heeft teruggemaild en zelf geïntrigeerd was in deze toch wel vreemde 'case', ik heb hem dan foto's van Fluffy doorgestuurd en hij maakt zich niet echt veel zorgen omdat hij nog steeds zo goed eet, zijn oogjes er goed uit zien en vrolijk is.

Hij zegt zelfs dat de structuur van zijn oren zodanig aangetast kan zijn door de myx en dat het misschien iets blijvend kan zijn.

De reden dat hij dan zo warm aanvoelt met momenten is omdat konijnen aan vesodilatatie doen: dit wil zeggen dat ze de aders in hun oren in beperkte mate kunnen 'openzetten' zodat ze op deze manier warmte kunnen verliezen aangezien ze geen zweetklieren hebben zoals ons! (heb ik zelf even afgeleid uit mn cursus :D ) Door dit fenomeen zullen zijn oren Nog verdikken natuurlijk...

Hij zei me ook dat hij om 10-11 februari naar een congres gaat met internationale sprekers dat enkel over konijnen zal gaan, hij zal daar voor mij eens polsen of iemand dit fenomeen al eens gezien heeft in de nasleep van myxomatose!

Hoe sympathiek is dat???!!!

Nu weet ik wel natuurlijk niet wat ik nu moet doen...

Ik ga in elk geval morgen proberen om zijn temperatuur te meten en dan zie ik wel of hij koorts heeft of niet...

Maar zou ik hem nu AB (en metacam) geven voor de zekerheid maar zijn darmpjes en immuniteit misschien helemaal naar de haaien helpen? Of hem met risico zo laten met de kans dat er toch nog iets op til is en ik er misschien te laat bij ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geeft dan inderdaad wel een goed gevoel. Misschien kun je met die arts het advies van Utrecht bespreken? Kijken wat hij er van denkt?

Dat is het enige wat ik me opkomt, verder kan ik je (als absolute leek op dit gebied) geen advies geven.

Fluffy houdt je wel bezig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warme oren hebben ze hier ook wel regelmatig. Zeker als ik ze stoor op het moment dat ze lekker tegen elkaar aan gekropen zitten.

Ik vind die verklaring logischer dan die van WP, zeker omdat een konijn in principe geen 2x myx kan krijgen. Het is net als pokken bij mensen.

Ik denk dat ik zelf geen AB zou geven zolang het alleen om zijn warme oren en gele neus gaat.

Ik denk dat je wel alert moet blijven op zijn geslachtsdelen en ogen...

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA zei ook al dat als ze 1 keer myx hebben gehad, ze van nature beschermd zijn tegen de ziekte.

Verder zou ik je niet kunnen zeggen wat de oorzaak is. Ik wens je heel veel sterkte met de verdere behandeling met Fluffy en hoop dat het nu binnenkort allemaal weer gewoon goed gaat met je nijn. Hij heeft al zoveel moeten doorstaan, het is gewoon niet eerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo na een uur lezen heb ik dit hele topic gelezen:love: wat heb jij veel voor je diertjes gedaan zeg:love: echte liefde:love:

Ik vind het heel knap dat fluffy het overleefd heeft die rot ziekte, vlaamse reuzen zijn nou niet echt bepaald sterk ras, ik fok zelf rexen al paar jaar, en sinds kort engelse hangoren, en heb zelf een vlaamse reus al jaren, fok ik niet mee, is gewoon mijn maatje al jaren, ook een witte, heb daarvoor ook vlaamse reuzen gehad, eigenlijk altijd al van kleins af aan. Ik weet dat als ze wat mankeren ze het ook gauw opgeven maar die van jou hebben echt gevochten:love:

Ik denk zelf dat van al die medicatie, en energie wat het hem gekost heeft om beter te worden zijn immuumsysteem niet al te best is en hij daarom nu deze symptomen heeft, volgens mij is er ook een vitamine pasta voor konijnen, misschien is dat wat??

Metacam, is een wondermiddel, voor zowel katten/honden/paarden/konijnen, maar ook is het een zwaar middel voor de maag, mijn paard heeft er een maagzweer van gehad, en ook voor katten schijnt het heel slecht te zijn, ik weet niet hoelang je metacam totaal gebruikt hebt, maar dat zou misschien ook verklaren dat ie wat zwakker is op dit moment.

Voor snot, ik heb altijd Sulfatrim drops op voorraad liggen, kan je bij dierenarts krijgen

Voor coccidiose heb ik altijd Toltrazuril drops op voorraad liggen, kan je ook bij dierenarts krijgen.

Voor gas in de buik heb ik infacol op voorraad liggen, te koop bij kruidvat voor baby's, voor vastzittende lucht in buik en darmkrampjes

Dit topic word veel gelezen zie ik dus misschien hebben jullie wat aan deze tips hierboven, ik als fokker heb dit soort dingen altijd op voorraad.

Myxamatose is inderdaad een vervelende rot ziekte!! Je kan ze inderdaad inenten en heel vaak doen dierenwinkels zo dag organiseren zodat je voor een goedkoper tarief heen kan gaan, dat zit zo dierenarts er een hele dag, dan ben je goedkoper uit.

vanaf 1 jan 2012 is er zelfs een inenting die bestemd is voor myxamatose en dikke buikenziekte in 1!! Dus dan hoef je geen 2 inentings meer maar 1.

Nogmaals respect voor jou hoe jij je diertjes verzorgt hebt en nog steeds verzorgt, dikke knuffel aan fluffy!!!

Voor zijn vacht kan je hem ook lijnzaad geven en zonnepitten door zijn voer. vinden ze ook erg lekker en is goed voor de vacht.

aangepast door patriciaenbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee meid,

Ik heb vandaag ook (hoe toevallig) pas je topic gezien/gelezen!

Wat een verhaal zeg, ben er een beetje sprakeloos van.

Ik hoop zo erg dat Fluf die blijvende structuurschade heeft ipv. dat de myx terug komt..

Ik duim voor jou en Fluf (en natuurlijk voor z'n vriendinnetje, want die wil natuurlijk nog heel wat jaartjes bij haar stoere vent kunnen blijven!)

Echt een super groot compliment over hoe jij je inzet voor je dierbare huisdier :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de lieve complimenten hierboven! :)

Ik heb weer wat goed nieuws. Na even er over nagedacht te hebben had ik besloten om het risico te nemen om nog even af te wachten alvorens ik Fluffy weer zou belasten met medicatie (ik heb mn gevoel laten spreken)...

En mét resultaat! Zijn oren zijn de laatste week opvallend minder gezwollen en zijn pels lijkt ook weer goed te komen! Ik denk dus dat we toch wel mogen zeggen dat meneertje niet voor een 2de keer besmet is maar dat de myx gewoon nog niet volledig uit zijn lijfje was en weer een opflakkering vertoonde... hetgeen mij ook niet onlogisch lijkt na zo veel veranderingen plots: naar buiten gegaan, nieuw hok, nieuw vriendinnetje, zijn castratie,... je zou verminder een aanslag op je immuniteit krijgen!

Dit verklaart ook waarom hij ZO vreselijk veel eet en toch relatief mager blijft... Zijn lichaam verbruikt volgens mij nog immens veel energie om zich 1. warm te houden en 2. de laatste sporen van het virus uit te roeien en de harmonie in zijn lijfje weer te herstellen! :) Niet te vergeten hoeveel meer beweging hij nu heeft in zijn hok met zn liefje ^^ Mevrouw heeft ondertussen ook een iets meer gebalanceerd lijf gekregen door al die lichaamsbeweging die ze bij de kweker niet had!

In elk geval, hij krijgt nu meer biks, dagelijks een wortel en veel groen lekkers om mooi op gewicht te blijven voorlopig !

ook wordt meneer nu wel extreeem goed in de gaten gehouden voorlopig, met elke dag een uitgebreid uitwendig onderzoekje ;)

Ook denk ik dat we het feit dat hij maandenlang 2x daags zoveel AB en metacam in zijn konijnen lijfje gepompt kreeg, niet mogen onderschatten!!

Zijn neusje ziet er nog wel steeds het zelfde uit. Ik denk dat ik na de examens toch maar eens een bacteriekweek laat nemen om toch maar te weten wat dat nu precies is! Ook ga ik volgende week mij verdiepen in die probiotica enzo die jullie me aanraden, eerst nog wat examens tem 3 februari!

Hij geraakt er wel door denk ik , die sterke vent van mij! :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat heel erg goed met mijn mooi koppel!!

Ben vorige week een weekje op vakantie gegaan na weken van zware stress door de examens, in die week zou mijn moeder mn konijnen verzorgen... Ik met een bang hartje ze achtergelaten samen met een Hele grote brief/ handleiding voor mn moeder waar ze allemaal op moest letten ^^ Het was hier dan ook nog eens bijna -20 graden 's nachts dus ik was er helemaal niet gerust in!

Alles was gelukkig tip top in orde toen ik terug kwam ! ( ze zijn zelfs beiden een beetje verdikt heb ik de indruk! ^^ )

Fluffy heeft nog steeds zijn vuil neusje en zijn minimaal gezwollen oor randen, verder is hij gewoon een héél zot, lief en enthousiast konijn met een mooie, dichte pels!

Mijn Witte Wonder! :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om te lezen!

Die vakantie had je wel verdiend!

Ik ken het gevoel van je konijnen achter te moeten laten. Zeker als je het idee hebt dat er eentje misschien niet helemaal in orde is.

En wat fijn dat ze lekker verwend zijn door je moeder. Een beetje aankomen in de vakantie is niet verkeerd toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Sorry sorry mensen!! Door alle drukte de laatste maanden ben ik BB hélemaal uit het oog verloren!!

Jullie hebben er nog niet over heen gelezen... Fluffy's vriendin heeft nog steeeeds geen naam :$

Ik lijk gewoon de juiste echt niet te vinden!! Mijn zoektocht gaat wel verder hoor!!

Nu on topic: Alles gaat echt top met mijn koppel hun gezondheid ! (voor zover ik kan zien natuurlijk :) )

Ze zijn wel onlangs nog een keer er in geslaagd om te ontsnappen uit hun hok!

Fluffy had een deurtje geforceerd vermoed ik, hij is daar een echte meester in! Ik was toen best bang dat ze iets verkeerds zouden gegeten hebben aangezien hier taxus, buxus en god weet welk giftig onkruid nog allemaal groeit! Ook hebben ze sowieso een wedstrijdje 'zo veel mogelijk gras eten in zo weinig mogelijk tijd' gehouden terwijl ze geen gras meer gewoon waren! Maar gelukkig was er niks te zien aan hun gedrag ofzo, er lagen alleen de dag erna enkele iets plattere keuteltjes!

Deze week kan ik hen eindelijk laten enten. Ik ben er niet gerust in voor Fluffy om eerlijk te zijn, vandaar mijn 'uitstelgedrag'. Moet ik hem nu laten enten met dat nieuwe vaccin zonder echt te weten wat de effecten op een konijn dat myxomatose heeft overleefd zijn? Ik laat het over aan mijn DA en zie wel wat er komt denk ik.

Hier voor jullie eindelijk nog eens wat foto's die ik vorige week heb genomen! ^^ Ik zet er hier enkele neer en zet de rest in het foto topic!!

Hieeeerrr issie daaaan!! Prins Fluffy ^^

DSC_0058.jpg

DSC_0060.jpg

DSC_0062.jpg

DSC_0042.jpg

(Hier had hij er net een boeltje van gemaakt! :D)

Zoals jullie zien heb ik een stuk bijgemaakt aan mijn hok! Deze opstelling is slechts tijdelijk, dus laat ik ze er enkel in als ik er bij ben!

DSC_0077.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .