Ga naar inhoud

Mijn zieke Vlaamse reus Rambo


ChloëC

Aanbevolen berichten

Het klinkt wel als snot, dat is een soort verkoudheid bij konijnen alleen dan een hele erge verkoudheid.

Ze kunnen van snot ook overlijden, maar het kan bij jou Fluf chronisch zijn omdat je schrijft dat hij dat altijd wel heeft gehad.

Of het meteen reden tot paniek is weet het niet maar ik zou het er denk ik ook niet bij laten zitten.

Je zult wel meer advies krijgen.

Succes.

Ik heb me hier inderdaad al over ingelezen toen ik nog niet zeker was dat mijn konijnen myx hadden... Maar het vreemde is dat hij er totaal geen andere symptomen bij lijkt te hebben! Nu heeft hij zich intussen gewassen en is het al bijna niet meer te zien...

Hij heeft er in elk geval nog nooit een behandeling voor gehad (buiten dan die langs AB kuur tijdens de myx).

Nu ben ik wel een beetje bang om hem naar buiten te doen natuurlijk... Dit weekend is het zo ver!

Al zal hij buiten wel veel meer bewegingsvrijheid hebben dan nu binnen, misschien verzwakt dit hem ook wel weer!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 582
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De AB kuur die hij tijdens zijn myx heeft gehad is juist voor de bij komende infecties zoals snot en longontsteking.

Voor myx heb je geen medicatie dat moet je het zelfde zien als de pokkenziekte bij de mensen, dat moet je uitzieken en meestal door de bijkomende infecties komen ze te overleiden.

Jou Fluf heeft myx overwonnen maar kan zijn dat hij tijdens zijn ziekte periode ook snot heeft gehad en dat hij het nu chronisch heeft hij is er toch door behandelt zonder dat jij het weet door de AB tijdens zijn myx te hebben gegeven.

Ik durf je geen advies te geven met wat je nu het beste kan doen voor ik het dadelijk verkeerd doe en er iets met hem gebeurt.

Hoop dat je snel meer advies krijgt van andere of even een KKDA bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wel, dat bedoelde ik ook, dat hij er dan wel AB voor gehad heeft omdat hij dan wél het snot en/of longontsteking had, maar de reden was dus omdat ze myx hadden en niet voor die gelige uitvloei :)

Maar vroeger had hij ook zo een gelig neusje en is er verder nooit iets van gekomen! (heb gelezen dat de ziekte zich ook kan 'schuilhouden' zonder echt uit te breken)

Maar ik begrijp wat je wilt zeggen, dat telt! ^^

Ik hoop alleen dat het niets ergs is... Ik rij zaterdag om mijn nieuw hok voor hem en dan is mijn portemonnee echt compleet geplunderd en kom ik zwaar in de problemen als hij dan weer ziek zou worden en nr de DA zou moeten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met Fluffy naar een DA gaat voor zijn neusuitvloeiing, wil ik je mee geven om een bacteriekweek te bespreken met de dierenarts. Ik weet niet of dierenartsen in België dit vanzelf aanbieden. Mijn ervaring is dat het in Nederland niet altijd wordt aangeboden bij konijnen met een snotneus. Ik ben een leek en weet niet precies waarom dit zo is, maar mijn indruk is dat hierbij een rol speelt dat het geen gewoonte is. Een kweek zal niet altijd een pasklare, medische oplossing brengen, maar in sommige gevallen kan het heel nuttig zijn. Ik hoop wel vurig dat Fluffy en jij op korte termijn niet meer in dit forumonderdeel aanwezig zijn, omdat Fluffy vrolijk rond huppelt met zijn vriendin in de nieuwe ren.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de kweek nodig om de juiste soort van 'de ziektekiemen' te bepalen zodat de juiste AB gegeven kan worden.

Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.

@Wabbit: Een bacteriekweek is om te bepalen welke bacterie of welk type bacterie aanwezig is zodat het meest effectieve anti-bioticum ingezet kan worden. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik niet weet waarom dierenartsen niet gewoon zijn om een bacteriekweek aan te bieden bij de behandeling van een konijn met een snotneus. Hierbij spreek ik uit ervaring met dierenartsen in mijn omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is nog nooit gevraagd door een DA om een bacteriekweek te laten doen... Ik weet idd wel dat het best is om dat gericht AB te kunnen geven!

Maar ik vraag me af, moet ik mezelf nu in financiële shit gaan werken omdat ik wat geel zie onder zijn neus (hetgeen er volgens mij vroeger altijd was) en hij verder totaal geen klachten heeft? Of kan ik ook nog waakzaam afwachten en zien of het hem inderdaad ziek maakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je kunt inmiddels zelf heel goed zien of Fluffy zich lekker voelt en op die waarnemingen inschatten of je wel of niet naar de DA moet.

Zelf zou ik in dit geval niet gaan, tenzij hij niet meer eet, keutelt of lusteloos is. Als het erger wordt of de uitvloeiing verandert van kleur of samenstelling dan kun je natuurlijk altijd even met de DA overleggen of het zinvol is om een kweekje te maken. In ieder geval beterschap weer voor je Witte Wonder en hopelijk gaat hij heerlijk van z'n nieuwe hok genieten straks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik ben net even bij hem geweest en hij is heel goed hoor! Hij maakte gekke kronkelingen met zijn kop en sprong heen en weer tot hij er uit mocht en knorde naar de wortel die ik hem gaf ^^

Wel ben ik even geschrokken! Hij had even wat rondgelopen (niet al te druk, het is zijn wild uurtje niet nu :P) en plots ging hij rustig languit relaxen, een paar minuten later begon hij plots te hikken ofzo? Hij schokte zo een beetje, ik dacht eerst dat het het begin van een nies was maar da was het dus niet... na 7x ofzo was het over, hij leek er geen last van te hebben... Ik vind ook nergens duidelijke info hierover of dit nu wel of geen kwaad kan?? Ik had het nog nooit gezien bij hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft wel eens de hik gehad of iets dat er op lijkt. Ik denk niet dat het kwaad kan. Wat een vrolijke grapjas is Fluffy. Fijn dat het zo goed met hem gaat. :)

Misschien kun je per telefoon overleggen met een konijnkundige DA over het nut van een bacteriekweek? Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat Fluffy drager is van Pasteurella? Een infectie die, als ik het goed heb begrepen als leek, beter niet chronisch wordt én die van het ene op het andere konijn kan overspringen. Maar wellicht is Pasteurella vrijwel uitgesloten door de AB die hij preventief kreeg gedurende zijn myxomatose behandeling. Wellicht kun je rustig afwachten met behandelen om te kijken of het erger wordt of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepieeeeee :party: Koning Fluf's nieuwe hok is hierrrrrr!! Net naar Kruiningen en terug gegaan voor meneertje ^^

Ik ben tevreden met mijn (dure) aankoop, hopelijk mijn haarbal ook!

Uiteraard krijgen jullie morgen een mooie foto te zien als het in elkaar staat!

Ook komt morgen al Fluffy's nieuwe vriendin!! Ik heb ze gevonden via mp... Een echte mooie grijze Vlaamse Reuzin!

Perfecte koningin voor Fluf dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy slaapt vannacht voor het eerst in zijn nieuwe hokje! Hij zit wel opgesloten in het nachthok omdat dat warmer is maar toch al groter als zijn verblijfje hier in huis... en de buitenrennen staan nog niet vastgemaakt tegen het nachthok dus dat was wat riskant!

Het doet wel vreemd zo te weten dat hij nu weer buiten zit voor het eerst!

Maar hij is niet alleen hoor, hij heeft gezelschap van een Hele mooie lieve dame waar het meteen goed mee klikte! (Ik hoop dat ik het goed gedaan heb hun kennismaking... )

Eerst heb ik haar in het transportbakje naast Fluffy's hok gezet zodat ze elkaar al konden zien en ruiken maar niet aanraken. Dan hebben ze binnen los kennis gemaakt (omdat daar meer ruimte was) en 't was meteen in orde! Fluffy ging haar direct wassen en languit naast haar liggen! (Hij keutelde wel meteen een beetje van de spanning denk ik! ) Dan ben ik zo een uurtje bij hen gebleven en dan zijn ze samen verhuisd naar het spiksplinternieuwe hok. (Hij heeft wel eens op haar hoofd gereden maar dan heb ik meteen ingegrepen :P )

Vervolgens heb ik daar nog een uurtje gezeten (met een zaklamp omdat het intussen donker was :) ), dan heb ik hen een halfuurtje alleen gelaten en weer gaan kijken, een uurtje alleen en weer gaan kijken, zo een 5 tal keer en alles was oke! Een halfuurtje geleden ben ik dan nog weer even gaan kijken en ze lagen zo mooi naast elkaar te slapen! Fluffy lag op haar kont met zijn kopje^^ Echt een plezier om te zien, hij is ZO veel gelukkiger nu!

Kan niet wachten om ze morgen te zien genieten van hun buitenhok!

Dat vraagt zeker om foto's morgen!

Een tevreden baasje kan gerust gaan slapen ! :)

aangepast door ChloëC
Link naar reactie
Delen op andere sites

DSC_1645.jpg

DSC_1647.jpg

DSC_1646.jpg

Koning Fluf, Zo fier als een gieter!!! <3

Deze gelegenheid vroeg om heel veel foto's vond ik ^^ Straks maak ik er ook als ze voor't eerst buiten gaan. Nu ga ik het hok ondergraven met draad en de hokken nog aan elkaar bevestigen!

Oja, Prinses Fluffy heeft nog geen naam! Suggesties zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .