Ga naar inhoud

Maiskolf


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Elke keer als ik langs de dierenwinkel loop, laat ik me verleiden tot een aanschaf voor mijn lang-oorige mormeltjes.

Nu heb ik zojuist een maiskolf gekocht. Thuis opgehangen in het hok: en vond gelijk gretig aftrek :) Alleeeeen.... mijn vraag is: is het eigenlijk wel gezond? Is het bewerkt? Zitten er zoetstoffen in?

Bedankt voor het antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet, is mais niet goed voor konijn. Ik dacht, omdat de vellen van die maiskorrels niet te verteren zijn voor konijnen en zo voor verstopping kunnen zorgen.

Even gauw gaan zoeken en hier op BB zelf staat: "Daarnaast zitten in gemengde voeders een aantal dingen die niet goed zijn voor je konijnen. Vaak zit er bijvoorbeeld mais in terwijl de hulzen van mais niet goed zijn te verteren door konijnen." En op de site van Dierenkliniek Roerdalen staat ook nog: "Bonen, erwten, maïs, granen en aardappel bevatten teveel zetmeel."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een drol open maakt zie je ook onverteerde kleine stukjes hooi. Cellulose is nooit helemaal verteerbaar. Een droge korrel mais gaat niet in zijn geheel naar binnen maar wordt fijn gemaald. Mais kan te voedzaam zijn maar dat is ook bij luzerne.

Ik geef mais enkel aan konijnen die minder in conditie zijn en nog nooit een slechtere spijsvertering daarbij gezien of problemen door een te veel aan zetmeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste voor de tanden is simpelweg hooi, daar slijten de tanden en kiezen van af door de kauwbeweging. Knaagstenen en knabbelstokjes dragen hier niet aan bij en zijn ook nog eens niet gezond. Als je je konijn eens wilt verwennen kun je beter naar de supermarkt gaan en groenten kopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten is het een dikmaker ivm de zetmeel. Maar verder kan het volgens mij niet zo heel veel kwaad. Net als wat Meloen zei, het wordt fijngemalen. Als wij mais eten, eten we die zacht en is de kans dat de velletjes niet helemaal kapotgebeten worden vrij groot. Maar bij konijnen is het gedroogd en volgens mij is het velletje dan makkelijker kapot te bijten, maar dat kan ik ook fout hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .