Ga naar inhoud

mogen konijnen sla


Jillybean

Aanbevolen berichten

Sla kan gas veroorzaken bij konijnen. Een heel klein beetje kan meestal niet zoveel kwaad, maar een konijn wat er gevoelig voor is moet je het zeker niet geven. (ik weet niet of je weet wat gas is bij konijnen? Daarbij ontstaat vaak lucht in de maag of de darmen, en aangezien een konijn niet kan boeren moet het gas er via de achterkant uit. Maar dat gaat dus niet zo makkelijk. Daardoor kan een konijn ook pijn krijgen en stoppen met eten. Met alle gevolgen van dien, hier nog een link over gas en verstopping: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gas-en-verstopping-bij-konijnen.html )

Ik zelf geef het ook niet aan m'n konijnen. Veilige groenten zijn witlof en andijvie (dat geef ik meestal) en nog veel meer. Op deze link http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html staan nog veel meer veilige en niet veilige groenten en planten.

Daar staat sla bij de veilige, maar houd er dus rekening mee dat sla gas kan veroorzaken, dus doe er ajb voorzichtig mee. Want als je konijn dat eenmaal heeft kan je konijn erg hard achteruit gaan en in het ergste geval overlijden.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat het gas kon veroorzaken wist ik (en ik weet ook wat het is ;p ) maar dat het zo ernstig was door sla wist ik niet ;o ik dacht dat het wel meeviel dat ze het niet zo snel kregen. Nja gelukkig gaf ik mijn konijn maar 1 mini pini stukje en had hij alleen diaree wat door hooithee en veel hooi eten zo over was ;) Ik geef mijn konijn ook altijd wortelloof dat vind hij erg lekker ;p dat is toch wel goed? ;p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram word heel erg ziek van appel en witlof.. Op appel reageert hij heel extreem: 1 stukje ter grote van een postzegel is voldoende voor gas of diarree..

Wortel (niet te veel ivm suiker) en wortelloof gaat hier altijd goed, dus af en toe krijgen ze een stukje. Verder krijgen ze veel vers kruiden zoals peterselie, selderij, munt, oregano, tijm en Dille. En gedroogde kruiden van caviakruiden.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla is er in verschillende soorten.

Kropsla, ijsbergsla, veldsla, rucola, eikenbladsla, lollo bionda, lollo rossa, krulandijvie, batavia, Romeinse sla...

Ik geef mijn konijnen standaard dagelijks rucola en dat mag volgens mij gewoon.

En soms is de rucola op in de supermarkt, dan haal ik eikenbladsla.

Ze leven nog en ik volgens mij zijn dat ook gewoon de slasoorten die wél mogen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle informatie :) sorry voor late reactie. Ik was gister heel druk bezig mijn cavia kooi in elkaar zetten en dingetjes ervoor maken :) en vandaag natuurlijk mijn cavia's ophalen haha ;p

Ik gaf mijn konijn een mini beetje sla om te kijken ofie er tegen kon en om te laten wennen maar daardoor kreeg hij verschrikkelijke diaree :( toen ik hem veel hooi en een flesje hooithee gegeven had was het al de dag erna over :) maar de dierenarts zij dus dat hij absoluut geen sla mag. nja ik denk dat ze dan bedoelt omdat hij er diaree van kreeg maar alsnog vond ik het raar overkomen ;p

Ik heb trouwens nog een vraagje, mijn konijn krijgt smorgens een klein handje vol voer (wel genoeg) maar dat heeftie snel op en dan molt hij zijn kooi helemaal om meer voer telkens als ik lang kom. Mag ik hem dan nog beetje geven tot hij stopt met honger hebben? haha klinkt raar. maar dat ik nog klein beetje erbij doe.

aangepast door Jillybean
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle informatie :) sorry voor late reactie. Ik was gister heel druk bezig mijn cavia kooi in elkaar zetten en dingetjes ervoor maken :) en vandaag natuurlijk mijn cavia's ophalen haha ;p

Ik gaf mijn konijn een mini beetje sla om te kijken ofie er tegen kon en om te laten wennen maar daardoor kreeg hij verschrikkelijke diaree :( toen ik hem veel hooi en een flesje hooithee gegeven had was het al de dag erna over :) maar de dierenarts zij dus dat hij absoluut geen sla mag. nja ik denk dat ze dan bedoelt omdat hij er diaree van kreeg maar alsnog vond ik het raar overkomen ;p

Ik heb trouwens nog een vraagje, mijn konijn krijgt smorgens een klein handje vol voer (wel genoeg) maar dat heeftie snel op en dan molt hij zijn kooi helemaal om meer voer telkens als ik lang kom. Mag ik hem dan nog beetje geven tot hij stopt met honger hebben? haha klinkt raar. maar dat ik nog klein beetje erbij doe.

Ik zou je voer afwegen en niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid geven. Daarbij zou ik het niet geven als hij zijn kooi 'molt' omdat je dan juist dit gedrag beloont.

Geef je konijn eens een lekkere wilgen bal of een wilgen tunnel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het geven van voer en het mollen van het hok zou moeten samenzien, dan zouden mijn konijnen ook nooit meer eten krijgen :P

Er ligt genoeg om aan te knabbelen (wilgenstokjes, ballen, etc.), maar toch blijft de ren/hok favoriet.

Wat er bedoelt wordt met aanbevolen hoeveelheid, is dat je niet meer biks geeft dan nodig is. (10 á 15 gram per kilo lichaamsgewicht konijn).

Konijnen horen "aan te vallen" op het eten. Ze doen altijd alsof ze nooit te eten krijgen. Als ik één stap in het hok doe, heb ik gelijk 4 springende konijntjes om me heen. Ik geef ze één biksje uit de hand, omdat ik op die manier zeker weet dat ze allemaal kunnen eten. En de rest van de biks eten ze binnen 3 minuten uit het bakje.

Ik verdeel de aanbevolen hoeveelheid in twee porties. Ze krijgen 's morgens en 's middags eten en de hoeveelheid biks lijkt echt ontzettend weinig.

Naast dit "kleine" beetje biks wordt aangevuld met groenvoer, dat krijgen ze ook 2x per dag. Ik geef eerst biks en een kwartier later is de groenteschotel klaar. Ook daar "vallen ze op aan". Echt, mijn konijnen lijken soms wel een paar hongerige kindjes uit de Derde Wereld. En ik maar zeggen: "de kindjes in Afrika........" maar het doet ze niets.

Ik zorg verder voor veel hooi. Soms gaat er een zak hooi (500 gr) per dag door heen.

Onthou goed dat hooi het belangrijkste is. Biks en groenvoer is eigenlijk gewoon bijzaak. Hooi is de hoofdvoeding en als je 's morgens een enorme pluk in het hok legt (en bij een groot hok, kan je nog her en der wat neer leggen, zodat ze moeten "zoeken" naar eten) dan moeten ze voldoende eten hebben voor een hele dag.

Er zijn konijnen die alleen op hooi en water leven. Die krijgen niet eens biks en groenvoer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het geven van voer en het mollen van het hok zou moeten samenzien, dan zouden mijn konijnen ook nooit meer eten krijgen :P

Er ligt genoeg om aan te knabbelen (wilgenstokjes, ballen, etc.), maar toch blijft de ren/hok favoriet.

Wat er bedoelt wordt met aanbevolen hoeveelheid, is dat je niet meer biks geeft dan nodig is. (10 á 15 gram per kilo lichaamsgewicht konijn).

Konijnen horen "aan te vallen" op het eten. Ze doen altijd alsof ze nooit te eten krijgen. Als ik één stap in het hok doe, heb ik gelijk 4 springende konijntjes om me heen. Ik geef ze één biksje uit de hand, omdat ik op die manier zeker weet dat ze allemaal kunnen eten. En de rest van de biks eten ze binnen 3 minuten uit het bakje.

Ik verdeel de aanbevolen hoeveelheid in twee porties. Ze krijgen 's morgens en 's middags eten en de hoeveelheid biks lijkt echt ontzettend weinig.

Naast dit "kleine" beetje biks wordt aangevuld met groenvoer, dat krijgen ze ook 2x per dag. Ik geef eerst biks en een kwartier later is de groenteschotel klaar. Ook daar "vallen ze op aan". Echt, mijn konijnen lijken soms wel een paar hongerige kindjes uit de Derde Wereld. En ik maar zeggen: "de kindjes in Afrika........" maar het doet ze niets.

Ik zorg verder voor veel hooi. Soms gaat er een zak hooi (500 gr) per dag door heen.

Onthou goed dat hooi het belangrijkste is. Biks en groenvoer is eigenlijk gewoon bijzaak. Hooi is de hoofdvoeding en als je 's morgens een enorme pluk in het hok legt (en bij een groot hok, kan je nog her en der wat neer leggen, zodat ze moeten "zoeken" naar eten) dan moeten ze voldoende eten hebben voor een hele dag.

Er zijn konijnen die alleen op hooi en water leven. Die krijgen niet eens biks en groenvoer ;)

Haha mijn konijn kan dus niet tegen groenvoer :( helaaas. alleen vind ik het gek want hij kon eerst wel gewoon tegen wortelloof maar opeens niet.. ;o hij krijgt elkedag of door de dag heen vers hoooi want hij eet super veel en drinkt genoeg en zijn voer heeftie binnen een minuut op ;o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .