Spring naar bijdragen
Sammy1

Konijn vs. cavia

Recommended Posts

Er zijn hier volgens mij wel mensen die zowel konijnen als cavia's hebben en me hier wat over kunnen vertellen...

Wat is nou de verschillen tussen die twee qua karakter? Ik hoor heel vaak mensen zeggen dat ze heel goed samen kunnen en anderen zijn er weer heel negatief over.

Ik heb vroeger als kind een cavia gehad en kan me herinneren dat het een geweldig lief beest was. Heel erg rustig, altijd vriendelijk en altijd in voor een knuffel.

Zo anders als mijn konijnen, die zijn ook hartstikke lief maar gewoon heel anders...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik weet helaas helemaal niks van caafjes, als ik later groot ben wil ik er wel een paar :)

Ben je niet al groot Mintaka?:pIk wil er later ook wel een paar,ze zijn zo schattig als ze piepen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
cavia's of te wel piepertjes werken op mijn zenuwen!!!! kan er niet zo goed tegen.als je koel kast open gaat piepen ze al!!!!

Ja, DAT is dus het verschil! Daar heb je het antwoord al!

Als de koelkast opengaat:

-piepen cavia's

-springen konijnen erin en roven ze leeg! (zo gaat dat hier toch :$)

Voila!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mn nijnen zijn heel rustig en komen af en toe nog eens bij je liggen vooral tijger maar dat is natuurlijk per konijn verschillend en per cavia ook

verder kan je een nijn zindelijk maken een cavia niet die poept en plast waar die loopt

verder piepen ze heel veel hihi maar ja de een vind dat lastig de ander niet vooral leuk als je aan de telefoon zit

ze zijn vaak wat schrikkeriger en komen niet heel snel gezellig naar je toe lopen zijn echte groepsdiertjes en trekken heel erg naar elkaar toe

bij mij kunnen ze wel samen in de zin van dat ze elkaar niks aan doen maar je ziet gewoon dat ze het helemaal niet prettig vinden bij elkaar tijger werd gek van het gepiep dat zag je gewoon en had binnen een paar dagen bijna geen haar meer op zn kont want dat at die cavia eraf hahahaha

een buurvrouw van mij heeft een kwade knager (cavias) ik noem ze altijd zo haha alleen in een hokje die is heel lief tegen haar en wil altijd knuffele ik heb ze met zn drieen zitten maar ik vraag me af of zon beestje dan wel echt gelukkig is van haar zo alleen ze heeft verder helemaal geen beesten

het zijn dus alletwee leuke beestjes het is maar net waar je van houd hetzelfde als met een hond en een kat

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nijntje&Beer zijn bij mij de dikste vrienden, en wijken niet van elkaars zijde. Maarja.. zij hebben er zelf voor gekozen om bij elkaar in de kooi te gaan wonen.

Verschillen..

1. De geluidjes die een cavia maakt (ik noem het altijd babbelen) Hij praat veel maar hij krygt natuurlijk geen praatjes terug.. Dat vind ik soms een beetje sneu.

2. Het schoonmaken wat een konijn graag doet bij een ander. De cavia maakt zichzelf wel schoon maar het konijn niet en dat is soms ook wel zielig om te zien, omdat mijn konijn wel met zijn koppie naar zich toe gaat zitten.

3. Het gillen om eten en aandacht, maar dat doet mijn konijn ook, dus voor mij is het niet zo een verschil.

4. Mijn konijn is knuffeliger dan mijn cavia, de cavia zal niet heel snel uit zichzelf op mijn schoot zitten, en zit liever bij mijn hond of konijn. Maar als hij eenmaal op mijn schoot zit hoor je hem tevreden babbelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
cavia's of te wel piepertjes werken op mijn zenuwen!!!! kan er niet zo goed tegen.als je koel kast open gaat piepen ze al!!!!

Dat vond ik juist zo leuk aan mijn caafje :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan een konijn en een cavia niet vergelijken met elkaar. Ik heb jaren lang een konijn en een cavia bijelkaar gehad en dat ging erg goed. Maar het zijn totaal verschillende beestjes.

Ik vind een cavia heel gezellig door alle geluidjes die ze maken, hoe ze lopen enz. Vooral de geluidjes vind ik erg leuk. Maar hier kan je je ook aan ergeren. Als ze eenmaal doorhebben waar het eten vandaan komt (keuken) en dat weten ze heeeeeel snel, dan is het piepen niet van de lucht elke keer als je de keuken ingaat. Ik vind het leuk, wat jij ervan vindt moet je zelf natuurlijk bepalen. Een konijn vind ik knuffeliger, kan je kunstjes leren en is gewoon een heel leuk beestje. Maakt weinig tot geen geluidjes. En konijnen kunnen enorm stampen, iets wat cavia's ook niet doen.

Dat ze elkaar niet snappen, dat geloof ik wel. Hebben ze daar last van? Ik weet het niet. Bij mij konden de cavia en het konijn altijd prima met elkaar opschieten. Je moet voor jezelf duidelijk krijgen wat je precies zoekt of wil met je huisdier en dan kijken welk beestje eraan voldoet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn Konijn en Cavia gaan ook prima saampjes. Inderdaad erg leuk zoals ze kletsen. Ik denk dat 1 konijn (met hem zit ze ook het meest samen, al heel hun leven) haar begrijpt. Als konijn het hok uit gaak, word hij terug gepiept door de cavia, op hoge poten staat ze te roepen. Bijna altijd komt het konijn dan even terug en knuffelt haar even en gaat dan weer weg. Cavia is dan ook tevreden en piept hem niet terug, ze wil gewoon altijd even een knuffel voordat hij in de tuin gaat rennen!

Ze liggen ook vaak tegen elkaar, erg lief gezicht, echt de beste maatjes. Zelf vind ik konijnen leuker, maar ik vind het een geweldig leuk gezicht hoe de konijnen allemaal om het caviatje geven en ook allemaal erg lief zijn voor elkaar, en dat terwijl de konijnen onderling nog wel is hun humeurtjes kunnen hebben, vooral de dames!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hum, vreemd dat ik dit topic niet eerder heb ontdekt.

Ik heb dus ook beide en ik zou geen van beide kunnen missen.

Soms vloek ik op de caafjes omdat ze zo snel hun hokken vuilmaken en ik het schoonmaken niet kan bijhouden soms.

Maar ze zijn zo lief!! Het zijn zo'n opgewekte beestjes! Ze zijn nooit chagrijnig, ze maken nooit ruzie, ze lopen gezellig keuvelend door hun ren. Ik vind het leuk als ze whiepen als mijn zoon thuiskomt of als ik met een zakje knisper. Het feit dat ze geluiden maken is eigenlijk leuker dan een konijn, maar natuurlijk hou ik van de capriolen van de nijnen.

Het is ook schattig om zien hoe de nijnen de caafjes verzorgen, de nijnen hebben wel een eigen hok, maar ze gaan eigenlijk altijd bij elkaar buurten. Ik wou eigenlijk één cavia bij Rufus zetten, maar zag er tegen op omdat Rufus dus wél zindelijk is (toch zo goed als) en een cavia wordt dat nooit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier ook konijnen en cavia's

De meeste verschillen zijn indd al opgenoemt hier... Ik vind bij mij dat de konijnen wat levendiger zijn ... Maken nog is een sprongetje doen nog is gek.. De caafjes zijn wat minder liggen en lopen maar beetje..jonkiemaakt af en toe dan wel is gek sprongetje

Cavia's zijn bij mij beetje bang en heel druk als je ze moet pakken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heb twee cavia's(binnen) en een knijn(apart;buiten)

knijn is wat rustiger en wat ondernemender als ze buiten in de ren zit

cavia's zijn zenuwepezen en schrikken heel snel van alles, maar een van mijn cavia heeft waarschijnlijk zwijg plicht (cavia mafia)want die weigerd te piepen, ,maar die andere piept histerisch als iemand de trap op loopt,(want ze staan boven op mijn kamer).En toch kan ik niet meer zonder mijn beestjes.Ik kan heel goed het piepgeluid van de cavia imiteren en dan doet die ene altijd gezellig mee!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan gooi ik er nog even een vraag tegenaan....

Hoe hebben jullie die 2 dan aan elkaar laten wennen ???

Accepteerd een konijn het wel als je er een cavia bij zet ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb 1 keer een cavia bij het konijn in de ren gezet, om te kijken hoe ze met elkaar overweg gaan. maar vond het geen succes omdat het konijn 2x zo groot is als cavia en zijn nek op de cavia wilde leggen, toen heb ik de cavia er uit gehaald en in een andere ren gezet zodat ze elkaar wel konden begroeten en dat doen ze ook. Neusje neusje!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn cavia en konijn zijn al vanaf kleins af aan samen. Ik ben met mn konijntje naar de dierenwinkel gegaan en we hebben ze daar gekoppelt, gelukkig waren ze al gelijk aan het knuffelen samen. Ze hebben daar een tijdje samen gezeten en heb toen de cavia mee naar huis genomen. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook als je ze van het begin af aan bijelkaar doet dat het dan wel kan.

maar in mijn geval is het konijn al 3 jaar en de cavia's zijn 1,5 jaar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik laat de cavia in de ren ook wel samen met de andere konijnen, alleen dan wel met uitvlucht mogelijkheden. De cavia is absoluut niet bang voor de nijnen en zoekt ze op om lekker tegenaan te zitten. Van mensen moet mn caaf trouwens weinig hebben, dan slaat ze op de vlucht haha. (de konijnen zijn tussen de 10 weken en 1 1/2 jaar de cavia is ook 1 1/2 ) Waarschijnlijk ook een groot deel geluk met mn beesten dat ze het goed met elkaar kunnen vinden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan gooi ik er nog even een vraag tegenaan....

Hoe hebben jullie die 2 dan aan elkaar laten wennen ???

Accepteerd een konijn het wel als je er een cavia bij zet ?

hum, ze zijn gewoon gelijk bij elkaar gegaan, nooit problemen gehad. Mijn konijnen had ik al, dus die waren veel groter. De caafjes hebben een tijd binnen gewoond maar ik heb ze later gewoon bij de konijnen gezet. Ushi en Truffles zijn zelfs gewoon buiten bevallen achter de flat, terwijl de konijnen gewoon rondliepen.

Maar ja, ik ben geen referentie blijkbaar want alles gaat hier probleemloos.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .