Spring naar bijdragen
Jillybean

Ik krijg 2 cavia's ;D

Recommended Posts

Hee allemaal, Ik ben nieuw hier maar toch wil ik al met trots melden dat ik binnenkort 2 cavia's krijg! :D ik ben helemaal blij natuurlijk haha.

Ik heb wel een vraagje, ik wil een mannetje en een vrouwtje dus het mannetje moet gecastreert worden.

Op welke leeftijd mag ik hem laten castreren?

hoelang moet hij alleen blijven voordat er een vrouwtje bij mag? zodat ik zeker weet dat hij niet meer vruchtbaar is

en ik ben van plan om eerst een mannetje te kopen en die na een tijd te laten castreren (op de leeftijd dat het mag) en dan dus alleen laten zitten tot er een vrouwtje bij mag en die dan pas te kopen en te koppelen is dat een slim idee? ik heb namelijk maar 1 cavia hok van L 119 x B 59 x H 47 cm ( dit is de kooi die ik heb: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/cavias/honderttwintig_cm/65376)

Alvast bedankt voor jullie tips/antwoorden etc. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de opvang zijn cavia's al gecastreerd en soms hebben ze al een leuk koppeltje. Ik dacht dat je beertjes vanaf 4-6 maanden ongeveer. Dierenartsen geven al snel 6 weken aan om apart te houden, in de opvang houden ze de beren dan 3 weken apart. Als je daar tussen in zit, zit je sowieso goed. Het hok wat je hebt is prima voor twee cavia's.

Waar wil je trouwens je cavia's gaan halen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit een cavia gehad alleen konijnen en die haalde ik telkens uit de dierenwinkel, die dierenwinkel let echt super goed op wat ze binnenhalen als mensen konijntjes komen brengen en daar mogen soms de dieren ook los en dan gaan de mensen die er werken ermee knuffelen enzo. ik weet dat jullie er anders over denken (nja de meeste dan) maar ik ben dus van plan mijn cavia's er ook te halen want mijn moeder wil niet ver weg voor mijn dieren :( en de dierenwinkel man kijkt de dieren ook zelf nog helemaal na voordat ik hem meekrijg. dus waarschijnlijk uit de dierenwinkel.

Dus zou ik ze dan apart kunnen kopen zodat ik eerst mijn mannetje laat casterern en daarna pas een vrouwtje ga kopen en koppelen? en als ik ze koppel welk gedrag is goed en welk gedrag niet? want ik ben dus heel bang dat ik denk dat het goed gaat maar dat er eentje de volgendedag dood in het hok ligt ;o

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan ook twee beertjes meenemen of twee zeugjes. Kan allebei, hoef je ook geen beer te laten castreren.

Ik zou zelf niet kiezen voor de dierenwinkel, ik weet niet waar de dieren vandaan komen hoor bij deze dierenwinkel... Zo lang ze maar niet van een handelaar komen.

Qua gedrag: ja, goed in de gaten houden natuurlijk. Het kan er soms wel wat heftig aan toe gaan, maar je moet goed weten dat konijnen gedrag en cavia gedrag totaal verschillend is. Rijden doen cavia's niet, ze maken heel veel herrie tijdens koppelingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar gaan 2 zeugjes of twee beertjes niet vechten? of is dat alleen bij konijnen zo belangrijk dat je die nie tbij elkaar zet? ;p

Ja en omdat ik maar 1 hok heb ben ik bang dat het verkeerd afloopt, misschien tips voor als het fout gaat wat ik dan het beste kan doen? en als het goed gaat gewoon dag en nacht bij elkaar laten kijken of het de dag erna nog hetzelfde is? ;p

wat ik misschien ook kan doen is mannetje en vrouwtje tegelijk kopen maar in dat hok een schot plaatsen dat ze elkaar wel ruiken maar dat ze niet bij elkaar kunnen zolang het mannetje niet gecastreert is en klaar is om weer bij vrouwtje te kunnen zou dat ook kunnen? als ik bv een bepaalde soort plank/hout ertussen zet die ze niet kapot gebeten krijgen en die ze niet zelf kunnen verschuiven om toch bij elkaar te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cavia's zijn geen konijnen, dus ja: je kan twee zeugjes nemen of twee beertjes. Bij beren wordt wel aangeraden om óf twee jonge beertjes te nemen, of een volwassen beer met een jong beertje. Volwassen met volwassen samen is niet aan te raden, al hoe wel er beren zijn die wel te koppelen zijn hoor. Maar dat zou ik alleen doen voor iemand die wat meer ervaren is om dat in te kunnen schatten.

Als ik zo lees kan je beter en wat meer inlezen... Cavia's zijn totaal anders dan konijnen, je hebt dus andere informatie nodig en cavia's verzorg je ook weer anders dan konijnen.

Ik zou overigens geen schot doen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar het is niet handig (stel dat het schot los raakt......). Zeker omdat het dan te klein wordt, 60 cm per cavia. Dat kan niet hoor ;) Veel te klein...! Ik zou gewoon lekker gaan voor twee (jonge) zeugjes of twee (jonge) beertjes. Stel dat het fout gaat, ja, daar moet je op voorbereid zijn. Maar dat geldt ook voor castraat met zeug... Het kan altijd fout gaan. Maar over het algemeen hoef je daar niet zo bang voor te zijn.

Let wel op: cavia's zijn al vanaf 4 weken vruchtbaar!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

haha oke, bedankt voor de informatie. ik zit al de heledag informatie te zoeken en daarom heb ik ook aangemeld op dit forum voor meer informatie ;)

Ik had zelf ookal in de gaten dat 60 cm idd teklein was dus dat plan valt al af ;p

Wat kan k het beste doen, 2 jonge zeugjes of beertjes? ik weet niet of er verschil in zit bij het gedrag of bij terretorium gedrag of dat soort dingen? en als ik 2 jonge beertjes heb moet ik ze dan castereren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb verschillende combi's gehad, ook beren samen wat gewoon prima ging. Behalve de laatste keer is het fout gegaan tussen twee broertjes, maar dat is het enige koppel wat ik ooit uit elkaar heb moeten halen sinds ik cavia's heb (en die heb ik nu 10 jaar of zo... Heb er heel vele gehad, veel gekoppeld, veel verschillende groepen en koppels gehad). Beren hoef je verder niet te laten castreren hoor, alleen als ze samen met een dame komen te zitten. Trouwens, je kan geen meerdere beren bij elkaar zetten als ze samen zitten met een zeug. Altijd maar 1 castraat bij de dames!

Dus twee zeugen samen of twee beren samen maakt niet zo veel uit ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super bedankt voor alle informatie ik ben echt een stuk verder gekomen ;p

ik ga gewoon ergens kijken voor cavia's en als ik een leuke zie neem ik die ( en als die er goed uit ziet natuurlijk bv geen vieze oogjes etc. ) maar ik zorg wel dat ik zeker weet dat ik 2 beertjes of 2 zeugjes heb ;p

is er nog iets wat ik moet weten over de verzorging of andere dingen, dan zou ik het graag horen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor dierenwinkel zou ik persoonlijk niet kiezen. Jaren terug, heb ik twee cavia's gekocht uit de dierenwinkel.... En jawel, twee zwangere zeugjes. Niet gedekt bij mij, maar in de dierenwinkel. Dierenwinkels denken namelijk dat ze nog lang niet vruchtbaar zijn, maar dat zijn ze dus wel met 4 weken. Daarnaast denk ik dat je liever niet de handelaren en broodfok wilt steunen. Dat is ook de reden dat ik geen dieren meer haal bij de dierenwinkel, geen ellende en ik steun het niet, ik steun dan liever een leuke opvang of een goeie hobbyfokker. Dan weet je echt zeker dat je geen zwangere dieren mee krijgt (dat sowieso!).

Even denken wat ik je nog meer kan vertellen :D Cavia's hebben vitamine C nodig omdat ze dat zelf niet kunnen aanmaken, zoek een goeie brok voor je cavia's (geen gemengd voer, omdat cavia's dan alleen het lekkere pikken en de gezonde dingen laten liggen) met vitamine C en geef ze elke dag groentes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super bedankt!

Dan ga ik zeker een hobbyfokker of een opvang zoeken in de buurt van noord brabant, zo dicht mogelijk in de buurt want mijn moeder wil er niet teveel voor doen :/

Dat van vitamine C had ik al ergens gevonden ;p welk voer kan je me aanraden wat niet te duur is en je bij de discus of petsplace kunt kopen? (of eventueel boerenbond) ;p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik vragen waar je woont?

Dan kunnen we misschien uit zoeken of er in de buurt een opvang zit ;)

En dierenwinkel kan goed zijn, maar dat hoeft dus niet!

Waar ik werk, zorgen we ook echt goed voor de dieren en komen bij fokker/fokster vandaan.

En nog wat dingen.

- 2 Mannetjes kunnen bij elkaar, als ze vanaf jongs af aan bij elkaar hebben gezeten (anders gaan ze meestal vechten)

- 2 Vrouwtjes kunnen bij elkaar, dit gaat meestal wel goed.

- Als je besluit een man en een vrouw te nemen, inderdaad man laten castreren en dan 6 weken wachten (na castratie) voordat je een vrouwtje erbij zet.

- Cavia's kunnen geen vitamine C aanmaken en moeten dus vitamine C via hun eten krijgen. De beste manier is om dit via groenvoer (dus andijvie, paprika, witlof e.d. GEEN sla en komkommer, bevat teveel vocht) te geven.

- Geef cavia's brokjes in plaats van gemengd voer, wat Nimfee ook al aangaf, caafs zijn veel te kieskeurig. En daarnaast zitten in brokken de voedingsstoffen veel beter verdeeld. En bij brokjes krijgen ze dus alles in de juiste verhouding binnen.

- De vitamine C die in voer zit heeft meestal totaal geen nut. Vitamine C heeft namelijk de eigenschap om te vervliegen en is er meestal al uit voordat je het aan je cavia voert. In Sience Selective en Care+ zit de vitamine C verwerkt in een eiwit, zodat deze niet kan vervliegen en heeft dus wel nut.

- De beste bodembedekking voor je cavia is Ecobed (klik op link om er meer over te lezen) Zaagsel is te stoffig, stro is gevaarlijk voor caaf (hebben vrij traag oogreflex en stro kan verwonding aan oog veroorzaken) Hennepvezel is nogal scherp voor de pootjes van je caafs.

- Je gaf aan dat je hok van 120 wilde. Ze hebben op zooplus ook een dubbel hok van 120, misschien kun je deze bestellen? Dat is namelijk wel een mooie kooi voor 2 caafs. En trappetjes lopen doen ze meestal wel.

- Ze hebben onbeperkt hooi nodig!! Dit is net als voor een konijn het belangrijkste!

- Voer cavia's beperkt biks, want anders worden ze veeeel te dik!

Sorry voor zo'n lap tekst, maarja je vroeg info ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Super bedankt!

Dan ga ik zeker een hobbyfokker of een opvang zoeken in de buurt van noord brabant, zo dicht mogelijk in de buurt want mijn moeder wil er niet teveel voor doen :/

Dat van vitamine C had ik al ergens gevonden ;p welk voer kan je me aanraden wat niet te duur is en je bij de discus of petsplace kunt kopen? (of eventueel boerenbond) ;p

Ik zou zeggen ga voor de Hope Farms Super Trio (als het kan grote zak van 15 kg kost tussen de 25-27,50 euro)

Dit is een mooie, grote brok. Is goed gelet op de samenstelling en door de grote moet de cavia goed kauwen om het op te eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja als ik die 2 dan weer met elkaar vergelijk...

Zal morgen even tabelletje maken (in zoverre dat kan met Kaspers)

Heb namelijk al dat voer met elkaar vergeleken, maar vond Kaspers er zeker niet uit springen!

En ik heb nog nooit iets negatief of Hope Farms gehoord.

Ook niet van fokkers e.d.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik heb het overgenomen van fokkers die het voeren en het prima vinden, we hebben nou ook niet echt 'weinig' cavia's en ze eten het goed/doen het goed. Ik ga nog maar eens een eigen onderzoekje naar doen, is alweer een tijdje terug en mezelf up-to-date houden is ook wel handig :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mag ik vragen waar je woont?

Dan kunnen we misschien uit zoeken of er in de buurt een opvang zit ;)

En dierenwinkel kan goed zijn, maar dat hoeft dus niet!

Waar ik werk, zorgen we ook echt goed voor de dieren en komen bij fokker/fokster vandaan.

En nog wat dingen.

- 2 Mannetjes kunnen bij elkaar, als ze vanaf jongs af aan bij elkaar hebben gezeten (anders gaan ze meestal vechten)

- 2 Vrouwtjes kunnen bij elkaar, dit gaat meestal wel goed.

- Als je besluit een man en een vrouw te nemen, inderdaad man laten castreren en dan 6 weken wachten (na castratie) voordat je een vrouwtje erbij zet.

- Cavia's kunnen geen vitamine C aanmaken en moeten dus vitamine C via hun eten krijgen. De beste manier is om dit via groenvoer (dus andijvie, paprika, witlof e.d. GEEN sla en komkommer, bevat teveel vocht) te geven.

- Geef cavia's brokjes in plaats van gemengd voer, wat Nimfee ook al aangaf, caafs zijn veel te kieskeurig. En daarnaast zitten in brokken de voedingsstoffen veel beter verdeeld. En bij brokjes krijgen ze dus alles in de juiste verhouding binnen.

- De vitamine C die in voer zit heeft meestal totaal geen nut. Vitamine C heeft namelijk de eigenschap om te vervliegen en is er meestal al uit voordat je het aan je cavia voert. In Sience Selective en Care+ zit de vitamine C verwerkt in een eiwit, zodat deze niet kan vervliegen en heeft dus wel nut.

- De beste bodembedekking voor je cavia is Ecobed (klik op link om er meer over te lezen) Zaagsel is te stoffig, stro is gevaarlijk voor caaf (hebben vrij traag oogreflex en stro kan verwonding aan oog veroorzaken) Hennepvezel is nogal scherp voor de pootjes van je caafs.

- Je gaf aan dat je hok van 120 wilde. Ze hebben op zooplus ook een dubbel hok van 120, misschien kun je deze bestellen? Dat is namelijk wel een mooie kooi voor 2 caafs. En trappetjes lopen doen ze meestal wel.

- Ze hebben onbeperkt hooi nodig!! Dit is net als voor een konijn het belangrijkste!

- Voer cavia's beperkt biks, want anders worden ze veeeel te dik!

Sorry voor zo'n lap tekst, maarja je vroeg info ;)

Ik woon in noord brabant ;p en zolang het in noord brabant is vind me moeder het goed ;)

maar als ik een cavia zie in de dierenwinkel waar ik al mijn dieren haal en ik die dierenwinkel vertrouw en ze zelf ook altijd nakijken of er niks aan te zien is ( pas had een konijntje die ik wilde poep aan zn kontje dus gingen ze die helemaal schoonmake en extra goed controleren voor ik hem mee kreeg :) ) haha ik heb al een hok van 120 bestelt bij zooplus, die ik in de link stuurde in het eerste bericht. even over dat ecobed is het erg als ze dat eten? mij werd namelijk ooit vertelt dat ze het dus niet mogen eten ;o maar dat lijkt me stug als dat het beste bodembedekking is ;p Onbeperkt hooi was ik ook van plan ;) ben ik ook gewend bij mijn konijnen ( niet dat ze hetzelfde zijn maar ze hebben ook onbeperkt hooi nodig ) Ik zal Sience Selective en Care+ gaan voeren bij mijn caafjes, kun je die ook bij de discus of petsplace of boerenbond kopen? ;p

super bedankt voor de vele informatie! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

SS en Care+ is wel het "beste" voer.

En Ecobed is, naar wat ik gezien heb aan bodembedekking (en dat is errug veel als je in dierenwinkel werkt), het best en het prettigst voor zowel jou als je dier.

Het is dus niet erg als ze het eten!

En de voordelen kun je lezen in de link die heb gegeven ;)

Ik zal eens even gaan zoeken ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, ik weet niet precies waar je woont, dus weet ook niet hoelang het rijden is e.d.

Ik weet wel dat zij goed op haar dieren let en ook vrij snel naar een dierenarts gaat.

Gebruik maakt van een fokprogramma, zodat je altijd jongen heb die niet verwant zijn.

En er wordt gelet op ziekte en afwijkingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites