Ga naar inhoud

vlokje is aan de diaree en eet niet


anouk

Aanbevolen berichten

nou net terug van de da

haa(het is een vrouwtje dus)maag darm stelsel lag stil,volgens haar had ze zich over eten?

heeft nu een spuitje gehad om het weer opgang te krijgen en vloeibaar voeding twee maal per dag ,en dan zou het beter moeten gaan,is hier iemand meschien mee bekend ,

verder was ze erg mager ?wat ik niet snap als ze zich over eten heeft ,ga haar nu een lekker schoon hokje maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hm, ik heb nog nooit gehoord van een konijn dat zich overeten had... Heeft die da ervaring met konijnen?

De darmen liggen stil zeg je. Zat er een verstopping dan? Want ze heeft toch hooi gegeten vannacht? Als ze een vertstopping had, gaat dat spuitje normaal voor een beetje diaree zorgen. Tenminste dat was hier het geval.

Kan je eens goed uitleggen wat de da precies gezegd heeft? Want darmen stil door verstopping, geeft normaal kleine keutels, geen diaree.

Doe vloeibare voeding, wat is dat precies? Je moet gaan dwangvoeren nu. Weet je hoe je dat moet doen? Heb je spuitjes meegekregen dan?

Ik weet het, een hoop vragen, ik wil je echt geen schrik aanjagen hoor en ik ben ook geen da. Ik spreek alleen uit eigen ervaring en dan is wat deze da zegt nieuw voor me. Vermits er zoveel da'en weinig van konijnen afweten , stel ik mee eerst die vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb indd spuitjes meegekregen

het voer heet sience recovery

heb net zijn hokje schoongemaakt en het is opeens een heel ander konijn heel levendig is aan het eten rent en srpingt in zijn kooi,snap er niks van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als darmen stilvallen, dan is dat bij mijn weten omdat er te weinig voedsel inzit, eerder dan te veel... Dus wat die DA zegt over overeten, dat lijkt me niet te kloppen...

Wat betreft dwangvoeren: volgens mijn DA moet je dat 4x per dag doen, 10 à 20 ml per kg konijn per keer. Dus voor jouw jonge konijn zal dat eerder iets van een 8 ml zijn. Zet ze effe op de weegschaal eerst!

Wat heb je meegekregen? Critical care? Je kan dat vermengen met olvarit worteltjes eerste babyhapje en dat geven met een spuitje zonder teut aan. Kijk eens voor een foto van zo'n dwangvoerspuitje in mijn fotoalbum (klikken op de link in mijn profiel of naast mijn naam).

Dwangvoeren moet echt in relatief grote hoeveelheden gebeuren en is erg belangrijk om die darmpjes weer in gang te krijgen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou hem voor de zekerheid toch maar wat dwangvoeren

een halve kilo, dat is dan 5 à 10 ml per keer (zal wel eerder 5 zijn)

in de apotheek kan je een 1ml spuit halen (kost iets van 0.5 euro) en daar de teut afsnijden en dan een elastiekje rond het duwertje, zodat het er niet doorheen schiet

wel opletten: géén olvarit met vlees he! en beter ook geen met fruit, want dat zorgt nl. soms voor diarree

olvarit worteltjes (met aardappel, kan geen kwaad in kleine hoeveelheden) is best

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anouk, ik ben blij voor je dat ze weer actief is en eet. Als ze biks eet, moet je idd niet dwangvoeren, dat gaat alleen voor extra stress zorgen.

Mocht ze ondertussen weer suf worden en niet meer willen eten , dan raad ik je echt aan om naar een andere da te gaan. Een konijn is op medisch vlak een toch wel uitzonderlijk beestje en de meeste da's hebben tijdens hun studie alleen de basis gezien. In de toekomst heb jij een da nodig die zich echt in konijntjes verdiept. Chacha, zet jij de link hier nog eens? :)

De kans is dat ze nu weer eet ,omdat er een pijnstiller in dat spuitje zat. Ik heb ondertussen ook de meening van anderen met meer ervaring gevraagd en die vinden deze diagnose even bizar.

Ik hoop echt dat Vlokje weer helemaal gezond wordt, ik duim enorm voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

vlokje heeft vanavond lekker rondgehuppelt door de hele huis kamer ,we hebben haar toch nog wat bij gevoerd omdat ze niet echt geweldig deed eten,nu ligt ze te slapen al de hele avond en laat ik haar maar ,heb denk ik mijn best gedaan,en het lijkt beter te gaan,al roep ik het nog niet te hard ,hopelijk is ze morgen vroeg weer nog beter ,heb nog een tijdje naast haar gelegen bij haar kooi,en dan snuffelt ze aan de tralies,en legt haar hoofdje dan zodat ze me kan zien,vind haar echt een lieverdje,en hopelijk knapt ze weer verder op

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeden morgen

vlokje heeft vanacht wel gegeten maar niet heel veel

vanmorgen bijgevoerd,al gaat het met dat pipetje niet bijster goed,en gaan we vanavond toch met een spuitje geven

dadelijk laat ik weer lekker rondhuppelen,want vanmiddag moet ik weer gaan werken,dus hopelijk blijft het goed gaan

anders ga ik morgen toch weer terug naar de da

Link naar reactie
Delen op andere sites

voldoende bijvoeren he, anouk, kleine beetjes zijn niet genoeg om de maaginhoud richting darmen te stuwen (ik heb hier nl. geleerd dat de maag van een konijn geen spieren heeft)

liefst vier keer per dag!

veel succes met vlokje! ik hoop dat ze snel weer helemaal beter is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook nog geprobeerd met de olvarit worteltjes

dat ging redelijk goed ,maar denk dat het met spuit toch beter gaat

ze word er wel erg stilletjes van

maar laat ik haar rond lopen dan huppelt ze gewoon de kamer door

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou heb net de kids naar oma gebracht en kwam nog ff kijken hoe het met vlokje gaat ,ligt languit in zijn kooi,bijvoeren is niet meer gelukt en alles liep er weer uit ,moet nu zo gaan werken us ben benieuwd ,hij is dadelijk drie uurtjes alleen,hij lijkt vrij relax te zijn ondanks dat hij niet zelfstandig eet en drinkt,de dieren arts wel nog gebeld ,en volgens haar was dit reactie op het spuitje en kwam het poepen wel weer(heeft helemaal niet meer gepoept)

volgens haar is het afwachten wat hij nu gaat doen nog zelfst eten ja of nee

ik vind het heel vervelend allemaal en had me zo niet mijn eerste konijn voorgesteld,

ben net nog ff in de winkel langs geweest waar we hem gekocht hebben,en hij wist het ook niet ,zou wel een nieuwe krijgen mocht vlokje overlijden:(

we haar nog niet heel lang maar je gaat snel hechten aan zo een beestje

ga nu werken dus ben beneiuwd als mijn vriend dadelijk thuis komt

hij gaat weer verder probrren met bijvoeding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed inderdaad dieren winkel konijn 500 gram 7 weken zal jonger zijn!!!

ze kan ook 5 weken zijn dan ondervoed zijn omdat ze bij moeders is weg gerukt !!! En nog niet heeft gegeten zelstandig.Stress krijgt bij jouw thuis met honden kinderen ect.

Eigelijk allemaal te veel van het goede.sterkte met haar zorg wel dat ze blijft eten en drinken hooi thee kun je ook geven.

gewoon trekken van hooi en aflaten koelen en geven met spuitje voor zichtig en of in haar water fles doen.Ik ben zelf fokker van konijntjes ze gaan hier met 8 weken naar een nieuw huis als ze weg gaan.Ik geef hun voer en hooi mee voor de overgang.En ze zijn dan al een week zelfstandig.Scheeld een hoop stress.cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

helaas mijn vriend heeft vlokje gevonden toen hij thuis kwam van zijn werk,

vlokje was al dood,

ik vind het vreselijk ,mijn vriend wou vanavond alsnog met vlokje naar de diere arts gaan,heb de hele ochtend moeite gedaan om hem te laten eten en dat is ook steeds rdelijk gelukt ,heeft nog rond gehuppeld in de huiskamer

het leek iets beter te gaan ,maar helaas

zo had ik me mijn eerste nijntje echt niet voorgesteld ,

er komt wel een nieuwe want ik vind ze echt enig maar vlokje was de eerste en dus was ze toch speciaal,voor mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .