Spring naar bijdragen
Esjes

onverwacht kuikentjes gekregen

Recommended Posts

Een heel verhaal...

De buurman heeft kippen, en een tijdje geleden zijn er twee engelse (denk ik) kipjes bij gezet. Nu zitten we hier met een vos in de buurt, en de buurman doet elke avond zijn deurtje toe, maar die engelse kipjes slapen in de bomen, en de buurman doet niet de moeite om ze het hok gewoon te maken of om ze te laten knippen of zo frown.gif

Deze kipjes hadden er niet beter op gevonden dan om hun eieren bij ons in het stro in het schuurtje te komen leggen

Nu is er spijtig genoeg één kipje gepakt 's nachts frown.gif Toen is dat andere kipje beginnen broeden. Omdat er geen deur aan ons schuurtje is, jaagde ik de eerste dag het kipje naar buiten de boom in, om niet gepakt te worden door de vos. Maar we vonden het zielig om haar elke dag weg te jagen, dus hebben we een poort aan de schuur gemaakt die we elke ochtend open zetten en elke avond sluiten, zodat het kipje veilig zat.

3 dagen geleden zijn de eieren dan uitgekomen. 5 kuikentjes, één eitje is niet uitgekomen.

Nu weet ik absoluut niet hoe groot de jongen zullen worden. Het is een klein kipje, maar de buurman heeft een grote haan.

Voorlopig zitten ze in het schuurtje. De nest staat op het rek in een houten bakje, en ik heb ervoor een bak gezet van ong. 1m X 50cm.(onderbak van een traliekooi voor knaagdieren - tralies staan er niet op) In die bak ligt aan de ene kant stro, aan de andere kant aubiose. Ook staat er kuikenmeel, korrel voor de moeder en water.

Vandaag zat de moeder met de kuikentjes in de bak. Het is me een raadsel hoe ze nadien de kuikens terug in het nest heeft gekregen, maar dat heeft ze dus wel gedaan.

Nu weet ik wel dat die bak veel te klein is. Buiten staat al een hokje klaar met errond een panelenren (dit is niet het definitieve hok, maar een voorlopig hok) Ik ben van plan om er een net boven te doen, tegen de katten en roofvogels, en 's nachts sluit ik ze op in het hokje voor de vos. Momenteel laat ik ze liever in de schuur omdat het er toch warmer en veiliger is, en ze kunnen nog door de openingen van de panelenren.

Wanneer doe ik ze best naar buiten? Dan hebben ze toch wel iets meer ruimte om rond te lopen. (ong.2mX3)

(Als ze groot zijn mogen ze los in de tuin lopen, maar liever toch even beschermd tegen roofdieren)

Als ik ze dan buiten doe, doe ik er goed aan om het kleine bakje met het nest mee naar buiten te verhuizen? Zullen ze het trapje op kunnen? (heb er al een steen onder gelegd dat het minder steil is) of zorg ik ervoor dat het allemaal op de grond kan staan? (volledig afgeschermd tegen wind en regen natuurlijk)

Ik weet ook helemaal niet hoe ik ze buiten zal krijgen, moeder verdedigt haar nest goed. Misschien moet ik gewoon wachten tot de kleintjes zelf uit die bak komen, en dan moeder met kleintjes de ren in 'jagen'? Dan moet ik er natuurlijk wel direct bij zijn, ik vertrouw de katten hier voor geen haar.

Verder: wat doe ik om te voorkomen dat de kleintjes net als hun moeder in de bomen zullen slapen als ze groter zijn? Ik heb toch liever dat ze in een nachthok gaan zodat ze veilig zitten tegen deze vos.

Op welke leeftijd worden kuikentjes geknipt?

Wanneer herken je de kippen uit de haantjes?

Een hele uitleg, maar ik zou het graag goed doen voor de kleintjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk een op het kippenforum...

Verder kan je kippen kortwieken.

Kan je buurman dat niet ? Even vragen..kan je ze daarna bij hem weer in de tuin zetten (komen ze niet meer terug bij jou ook).

Ook kan je leewieken, dat is definitief, maar hoort de eerste dagen/week al gedaan te worden.

Kortwieken is dus voor jou aan de orde, op internet kan je wel vinden hoe dat moet, maar ik zou me er niet aan wagen...

Beter kan je iemand vragen die het wel kan, veel mensen met kippen zullen dat wel kunnen hoor..En dus wellicht je buurman zelfs..

Anyway...probeer het kippenforum eens...Daar zit behoorlijk wat kennis...

houdt ook rekening met het feit dat bij je kuikens ook een haan kan zitten...of meerdere hanen..

Dient daarmee het volgende probleem izhc aan....

Wil je trouwens zelf wel kippen ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb me gisteren ook al geregistreerd op een kippenforum, maar tot hier toe nog geen reactie (toch niet waar ik iets mee kan)

Nog even geduld zeker...

De kuikentjes gaan niet terug naar de buurman hoor! Ze blijven hier! Buurman weet het wel dat ze bij mij zitten, zijn reactie: leuk, nu heb je kuikentjes. Vindt het stiekem niet erg dat ze hier rond lopen, en ze krijgen hier ook een deftig hokje binnenkort (eerst zien hoe ze het ervan af brengen voor ik aankopen doe, maar ben wel al aan het uitkijken...)

Tja, hoeveel hanen er zullen zijn... Afwachten natuurlijk. Ik hou er maar eentje. Ben ondertussen wel al aan het uitkijken voor eventuele adressen, maar ik denk niet dat het eenvoudig is om van haantjes vanaf te geraken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hanen raak je aan de straatstenen niet kwijt.....

Op het kippenforum heb je geduld nodig voor men daar gaat reageren.....

Ondertussen kan je daar wel zoeken naar je antwoorden natuurlijk.....'niet reageren' kan ook als oorzaak hebben dat het antwoord voor de hand liggend is en gewoon makkelijk te vinden op hun forum....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,Ik ben ook geen expert op het gebied van kippen, maar heb wel al een paar keer een natuurbroed kwartel nestje gehad. Mijn ervaring daarmee is dat moeder de hen net zo lang op het nest en de kuikens met soms nog wat niet uitgekomen eieren zit tot ze aanvoelt dat er niets meer uit gaat komen. Op dat moment verlaat ze dan het nest en zoekt ergens anders een vast plekje waar ze gaat zitten met de kuikens en ze laat vervolgens het nest links liggen en houd zich bezig met het opvoeden van de kuikens. Ik kan me zo voorstellen dat dat bij kippen ongeveer hetzelfde gaat... Qua verzorging is het denk ik handig om te weten welke soort het is en dan lijkt het me dat daar genoeg over te vinden is? Volgens mij hebben kippen trouwens ook geen probleem met trappetjes aangezien je die in bijna elke kippenren wel ziet staan richting een nachthok/zitstokken ruimte. Ik hoop dat je hier een beetje iets aan hebt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook echt 0,0 verstand van kippen maar wat zijn ze schattig! Ik kan me wel voorstellen dat je ze niet terug wilt brengen naar de buurman... Zou ik ook niet gedaan hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .