Domino Geplaatst: 29 augustus 2011 Delen Geplaatst: 29 augustus 2011 Hoi hoi,M'n zusje heeft een cavia overgenomen van mensen. Het is een dame en ze is nu 6 jaar oud. Voorheen heeft ze samen met een mannetje gewoond maar die is een aantal jaar geleden overleden. Nu wil m'n zusje wel graag een partner voor de cavia zoeken maar aangezien ik alleen wat van konijnen af weet Hoe zit het met de leeftijd? Is het beter om een leeftijdsgenootje te hebben of maakt de leeftijd niet zoveel uit? Zou het ook een gecastreerd mannetje van 8 maanden kunnen zijn? Ze is al 6 jaar, ik heb ook geen idee hoe oud een gemiddelde cavia kan worden? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
xsaar Geplaatst: 29 augustus 2011 Delen Geplaatst: 29 augustus 2011 6 jaar is al een mooie leeftijd. Je hebt kans dat ze nog een paar jaar mee gaat, maar het kan hier ook ophouden. Ik heb verder niet zoveel verstand over het koppelen van oudere cavia's. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mireille Geplaatst: 29 augustus 2011 Delen Geplaatst: 29 augustus 2011 Ik zou naar een opvang met haar gaan en kijken met welke cavia het klikt.Het kan best zijn dat ze als cavia op leeftijd wat op haar rust gesteld is en het beste klikt met een al wat oudere cavia.In de opvang zul je met koppelen snel genoeg zien waar ze haar voorkeur aan geeft Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
juudjuhlove Geplaatst: 29 augustus 2011 Delen Geplaatst: 29 augustus 2011 Je zou ook twee jongere cavia's bij haar kunnen zetten, bijvoorbeeld een gecastreerde beer en een zeug.Zo zit je over een poos (misschien is dit korte tijd, kan ook nog 2 jaar ofzo zijn) niet weer dat er 1 van de twee is overleden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 4 september 2011 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2011 Ze is vorige week bij een opvang geweest en heeft een koppelpoging gedaan maar het mannetje was veel te druk voor Anita, ze vond het heel duidelijk helemaal niks. De opvang raadde ook aan om haar ander voer te geven en haar haren te knippen en te wassen. Wat wel een beetje vaag is, is dat ze een tja.... hoe moet ik het noemen, het lijkt wel een waterbuik. Haar buik is heel dik maar het is heel zacht, voelt als water. Terwijl je de ribbetjes wel goed kan voelen.Morgen wil ze naar de dierenarts gaan om te kijken wat die ervan zegt. Ben benieuwd! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
D&Bo Geplaatst: 5 september 2011 Delen Geplaatst: 5 september 2011 het zal waarschijnlijk wel een lekker oudersdom-vet-buikje zijn. die hebben hier de oudere dames ook wel. Maar misschien kan je het nog bij een andere opvang proberen, maar als die ook te druk zijn zou ik het gewoon zo laten. 6 jaar is een hele mooie leeftijd, en dan is stress niet erg bevorderlijk. Je vertelde ook dat de eerdere partner een paar jaar eerder is overleden, dus het alleen zitten is ze inmiddels wel gewend.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
heusnoorn Geplaatst: 5 september 2011 Delen Geplaatst: 5 september 2011 bij cavia's kan je trouwens ook perfect twee vrouwtjes samen koppelen, dus als de opvang dat wil doen is er misschien al extra kans dat je een kalme kooigenoot vindt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nikki De Wals Geplaatst: 7 september 2011 Delen Geplaatst: 7 september 2011 Geweldig zo'n oud caafje! Heb hier nu nog een oud mannetje met een jong vrouwtje. Hij is rustig, heeft zijn tijd nodig voor alles en zij heeft zich wel aangepast naar zijn tempo. Denk dat je gewoon op zoek moet gaan naar de juiste klik En de opvang kan je daar perfect bij helpen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
juudjuhlove Geplaatst: 7 september 2011 Delen Geplaatst: 7 september 2011 Ik heb ook een oudje gehad.Zijn vriendje was overleden en we hadden er twee kleintje bij gehaald.Zij waren ook erg druk, maar naar een week een stuk rustiger.En meneer had er een dagtaak aan om ze op te voeden.Maar hij leefde duidelijk weer helemaal op en voelde zich volgens mij jaren jonger Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nimfee Geplaatst: 8 september 2011 Delen Geplaatst: 8 september 2011 Ik zou het nog een keer proberen, met een andere cavia. Ik heb drie oudjes, nou, als die alleen zouden zitten... Die zitten heerlijk met z'n vieren (nog met een andere, wat jongere cavia er bij) in het huisje, lekker knus tegen elkaar aan. Heerlijk om te zien. Jong of oud, maakt hier ook weinig uit trouwens. Ik heb een jong beertje gekoppeld aan een wat ouder zeugje en die werd ook best wel gek van dat jonge ding hoor haha, maar nu hij wat rustiger is bij haar in de buurt (dat weet hij inmiddels) liggen ze wel heerlijk tegen elkaar aan. Heb wel vaker jonge cavia's samen gehad met oudere cavia's, gaat prima, zo lang die klik er maar is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
D&Bo Geplaatst: 10 september 2011 Delen Geplaatst: 10 september 2011 Geweldig zo'n oud caafje! Heb hier nu nog een oud mannetje met een jong vrouwtje. Hij is rustig, heeft zijn tijd nodig voor alles en zij heeft zich wel aangepast naar zijn tempo. Denk dat je gewoon op zoek moet gaan naar de juiste klik En de opvang kan je daar perfect bij helpenhet oude mannetje is toch wel een castraat neem ik aan?:mdr: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nikki De Wals Geplaatst: 11 september 2011 Delen Geplaatst: 11 september 2011 het oude mannetje is toch wel een castraat neem ik aan?:mdr:Haha ja hoor Zo'n oude snoeperd is het ook weer niet Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 12 september 2011 Auteur Delen Geplaatst: 12 september 2011 sorry voor de late reactie, ik was een weekje weg. Maar volgens de dierenarts zit er een vochtproducerende cyste. Als ik het goed heb begrepen kan ze het wel leeg laten halen, maar het komt toch weer terug, en operen is nogal ingrijpend voor haar op die leeftijd. Ook heeft ze een ontstoken pootje waarvoor ze nu antibiotica krijgt. M'n zusje heeft haar ook kort geknipt, het ziet er apart uit maar het is voor het goede doel. Beestje lijkt er wel van op te knappen. Morgen ga ik naar ze toe, dus ik zal proberen wat foto's te maken. Ze is wel superlief Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
juudjuhlove Geplaatst: 13 september 2011 Delen Geplaatst: 13 september 2011 Over die buik trouwens.Kan het zijn dat ze jongen heeft gehad?Ik heb hier ook een cavia die ene hele rare buik heeft.Zit er dik uit, maar voelt heel zacht enz.Maar dat komt omdat ze jongen heeft gehad (voordat ze van mij was)Misschien dat die buik daardoor kan komen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 13 september 2011 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2011 Nee ze is nooit zwanger geweest bij mijn weten en heeft dus ook nooit jongen gehad M'n zusje vertelde ook dat die cyste wel leeg te halen is, maar dat dat heel voorzichtig moet gebeuren. Ze heeft het al een hele tijd en als je dan inene dat vocht weghaalt kan haar bloeddruk zo snel dalen dat ze eraan overlijd. Dit wist ik eerst ook niet, maar dat komt omdat dat vocht nu tegen de organen en alles "drukt" en het lijf het zo geregeld heeft dat "deze" bloeddruk die ze nu heeft, goed is. En als dat vocht inene weg is valt ook die druk weg en dan kan het te snel dalen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nimfee Geplaatst: 13 september 2011 Delen Geplaatst: 13 september 2011 Lastig zeg... En ze is al ook best oud, dus je wilt haar ook niet te veel opzadelen met problemen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 15 september 2011 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2011 Nee,dat is ook lastig. Maar dat ontstoken pootje is trouwens een zogenoemde "bumblefoot". Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nimfee Geplaatst: 17 september 2011 Delen Geplaatst: 17 september 2011 O dat is echt vervelend, ik heb hier ook een zeugje dat het heeft. Je kan wel via de knoevelwebshop bumblefoot zalf bestellen. Ik doe het nu 2x per dag ontsmetten met betadine (met water verdund), dan collidiaal zilver en daarna die bumblefoot zalf er over heen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 14 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2011 Ben ik weer eventjes over Anita, M'n moeder belde me net, het gaat niet zo goed met Anita, ze heeft nog steeds last van haar pootje en volgens m'n moeder is de buik ook dikker geworden. Ze krijgt nog steeds antibiotica voor haar pootje en toen m'n moeder dat net wilde geven stribbelde ze enorm tegen. Het lijkt wel of ze pijn heeft aan haar buik. Is het een optie om wat pijnstilling te geven? Om te kijken of ze beter gaat als ze geen pijn heeft, zo ja, dan is het duidelijk dat ze pijn heeft en dan moet er zeker wat aan gedaan worden, al weet ik nog niet wat.. En zo ja, welke? Ik heb vanalles voor m'n konijnen staan hier, maar ik heb geen idee of cavia's dezelfe pijnstillers krijgen als konijnen, en welke dosering dan? Vast bedankt!! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kai Geplaatst: 14 oktober 2011 Delen Geplaatst: 14 oktober 2011 Heb je metacam of carprofen in huis? hoeveelheden moet ik even nazoeken als je het in huis hebt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 15 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2011 Ja heb Metacam en Carprofen in huis. Als je zou willen kijken, heel graag! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kai Geplaatst: 16 oktober 2011 Delen Geplaatst: 16 oktober 2011 Dan zou ik gaan voor metacam. 1x daags 0,1 ml. Het is makkelijker geven dat carprofen. Daarvan is de hoeveelheid groter dus ook de kans dat ze het terug laten lopen. Metacam slikken ze sneller door. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 16 oktober 2011 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2011 Oke ik geef het door! dank je wel! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Domino Geplaatst: 24 november 2011 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2011 Helaas is anita gisteren overleden... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mice Geplaatst: 24 november 2011 Delen Geplaatst: 24 november 2011 Ach nee!:(Wat naar:(Heel veel sterkte!!!:( Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten