Spring naar bijdragen
ZaZa

Zieke kippen

Recommended Posts

Sinds 2 dagen zijn alle 3 de kips ziek....

Dag 1:

Het begon op een avond dat kip 1 luid hijgend in het hok zat..

Dag 2:

Kip1 hijgt minder luid als de avond ervoor, maar haalt adem met de snavel open.

Geeft regelmatig een korte schreeuw en schut soms met de kop.

Komt wel op ons geroep af..en eet iets van het voer met anti-wormenmiddel

Drinkt normaal.

Kip 2 loopt onrustig en kreunend (gelijk met de ademhaling) door het beschutte gedeelte van de tuin.

Wil ook niet komen op ons geroep voor het eten..

Deze kip was vorige week aardig in de rui..

Kip3 loopt met 1 oog dicht. Later is het weer open, 's avonds is het weer dicht.

Komt ook niet om te eten.

Uiteindelijk hebben ze wel allemaal wat van het voer met anti-wormmiddel gegeten.

Dag 3:

Kip 1 ademt nog met de snavel open, regelmatig een korte hese schreeuw (iedere paar minuten)

Oogt verder normaal.

Kip 2; hezelfde als gister

Kip 3: hetzelfde als gister. Oog is open.

Vandaag komen ze niet op ons geroep op eten af.

Ze ogen niet fit...blijven alleen in het beschutte gedeelte van de tuin (bomen en struiken)

Ik zie geen Snot..

Lellen zien er normaal uit..

Hun houding is normaal (niet bol)

Ontlasting normaal

Drinken en zoeken ook wel eten in de tuin.

Ze komen niet op ons geroep voor wat lekkers of extra eten, af.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ademen met de bek open, duidelijk last bij het ademhalen, niet fit, schreeuwen, met de kop schudden, ... klinken mij als echte noodsignalen, en ik denk dat antibiotica nodig is. Lijkt mij dicht tegen longontsteking oid aan te leunen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou kunnen, maar als het een longontsteking is dan zou de kam ook tegen paars worden door het zware ademen. Daar heeft ook maar 1 kip last van als ik het goed heb gelezen. Ik denk dat ze last hebben van gaapworm, alleen het oog van kip 3 kan ik niet verklaren. Misschien heeft er iets in gezeten? Ik zou als je het niet vertrouwt toch even de dierenarts/veearts bellen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Duidelijke symptomen van infectieuze bronchitis. Afhankelijk van hoe de kippen er onder lijden kan je ingrijpen met antibiotica, maar een sterke kip moet ook zonder behandeling het redden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou....eh....

Ze zijn weer als vanouds !!!

Het is over....

Alleen kip1, degene met ademhalingsproblemen, doet soms ng even zijn snavel open...

Maar verder zijn alle verschijnselen gewoon weg....

Alsof ze 'even' verkouden waren ?

Of toch door de wormenkuur ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat is tipisch IB (infectieuze bronchitis) ;)

Een gezonde kip komt daar zelf heel snel overheen, sommige gaan de ogen wat bij dicht zitten, andere blazen bellen uit de ogen, rochelen en van de een op de andere dag is het over.

Voor kuikens is dit problematischer, die kunnen er wel aan dood gaan, zwakke dieren idem dito

bewerkt door Mireille

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een vraagje aan jou, Mireille.

Wij hebben op de kinderboerderij een Cochin kriel zitten en die heeft dus inderdaad die bellen uit haar ogen. Verder scharrelt ze rond en doet alles, maar ze blijft dat houden. Dat hebben we met een vorige Cochin kriel ook gehad. Is dat dan ook IB?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .