Ga naar inhoud

Help, Noortje heeft (mss) een giftige plant gegeten!


aislinluna

Aanbevolen berichten

Hallo,

normaal zit noortje nooit alleen in de huiskamer, maar gisteravend heb ik per ongeluk haar luikje laten openstaan.

Dus kun je wel raden dat ze hier een hele nacht haar zin heeft kunnen doen.

Maar sinds zondag hebben we een plant staan in de woonkamer ( het lijkt een beetje op een varen, maar ik weet niet of het dat is) en ze heeft er natuurlijk aan geknabbeld!

Mijn DA is natuurlijk net op vakantie, heb er 2 gebeld: de eerste weet totaal niets van konijnen (heeft men vorige nijntje de dood ingejaagd door haar een inenting te geven tegen VHS of hoe heet het weer terwijl ze ziek was! dat wist ik toen niet dat dat niet ö´mocht.) en nu zei hij dat je niet veel kon doen en dat het wel niet erg zal zijn, omdat konijnen bijna nooit dingen eten die giftig zijn voor ze :neutral:

De tweede telefoon was naar een dierenziekenhuis en daar zeiden ze dat ik trug moest bellen als ik zag dat ze ziek begon worden zodat ik dan kan gaan.

Heb dan even gegoogeld en zag dat je norit kan geven als ze iets giftigs binnen hebben.

Nu, ik heb haar eten gegeven en dat heeft ze allemaal op, ze is nu een beetje slaperig, maar dat is ze altijd rond dit uur en na gegeten te hebben. Zou het nodig zijn om haar wat van die Norit te geven of beter van niet? Ik heb gelezen dat dit verstopping zou kunnen veroorzaken en ik weet niet goed wat te doen :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze lijkt me verder ok, eetlust heeft ze nog steeds, dus hopelijk was het vals alarm :)

Kdenk dat het toch al te laat zou zijn voor Norit, want ze heeft een hele nacht kunnen feesten. Kdenk moest het echt een giftige plant zijn dat ze hier al met haar pootjes omhoog ging liggen. Gelukkig niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een giftige plant zou zijn geweest, dan had je konijn binnen een half uur na het eten van een giftige plant een soort van verlammingsverschijnselen gekregen. Mijn konijn had toen hij 8 weken oud was van een Clematis gegeten, een heeel klein stukje, na een half uur ging hij steeds verliggen en kon niet meer lopen, het leek alsof hij verlamd raakte. Meteen naar de dierenarts, heeft hij 3 spuiten gekregen, 1 voor misselijkheid, 1 voor gasvorming tegen te gaan en 1 voor de shock. DA zei dat hij het toch niet zou overleven, heb hele nacht opgezeten en om 6 uur die morgen begon hij vrolijk rond te huppelen. Dus geloof niet altijd wat de DA zegt over het toch niet redden, want zo zie je maar, mijn zwakke konijntje van net 8 weken heeft het ook overleefd.

Maar als je konijn van een giftige plant heeft gegeten, zie je dat snel genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Sommige planten zijn wel giftig, maar niet direct dodelijk. De giftige stoffen bouwen zich dan op in het lichaam en kunnen op lange termijn voor schade en erger zorgen, zoals de tomatenplant. Maar andere planten kunnen ook direct dodelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor de volgende keer: laxatract!

Dit is een middel dat ervoor zorgt dat hetgeen dat gegeten is zich niet aan de darmwand hecht.. meestal dus voor verstoppingen maar ook goed voor giftigheden omdat dit er dan zo snel mogelijk weer uit wordt geleid zonder dat het zich kan hechten en dus veel minder schade aan kan richten!

Ik heb het toen meegekregen omdat ik dacht dat mijn konijnen plastic hadden gegeten. Gelukkig bleek dat ze het alleen 'versnipperd' hadden (want er zat geen plastic in hun keutels en verder waren ze nog altijd super levendig) maar ik ben blij dat ik het nu in huis heb! (ps. ze krijgen er GEEN diarree van, als dit wel het geval is heb je teveel toegediend:))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .