Ga naar inhoud

''Gezonde'' snacks Quiko wel gezond?


Rune

Aanbevolen berichten

Je ziet steeds meer die gebakken snacks van het merk Quiko liggen, en vrijwel elk konijn is er gek op. Als je de ingrediënten leest lijkt het er ook op dat er geen troep in zit. Nu kan ik me een artikel herinneren dat gaat over de snoepstaven van (bijvoorbeeld) Vitakraft. Deze zijn ook gebakken en naar het schijnt komen daar bepaalde stoffen bij die eigenlijk niet zo gezond zijn voor de dieren. Nu vraag ik me af of iemand van jullie weet hoe dat dan zit met de Quiko snacks. Ik ben benieuwd.

Even voor de duidelijkheid, deze bedoel ik o.a. (maar ze hebben echt onwijs veel verschillende)

quiko-crunchy-salad-veggie.jpg

aangepast door Rune
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel, of het gezond zal zijn. De ingrediënten alleen zeggen namelijk niks. Er zijn ook andere snoepjes, waarin alleen goede dingen zouden zitten, maar het zijn de dingen, die meestal niet op de verpakking staan, die slecht zijn. Veel van dit soort dingen bevatten een hoog percentage koolhydraten en dat is echt niet gezond.

Ik koop sowieso nooit meer zulke dingen. Als je zo'n groot ding geeft, moet je ook op blijven letten, dat ze er niet teveel van eten, want anders gaat dat weer ten koste van hooi eten. Ik geef als snoepjes alleen nog biks van een ander merk dan de hoofdvoeding. Quiko heeft trouwens wel Rozenweide en nog een andere. Dat is gedroogde alfalfa, peterselie, nog iets en rozenblaadjes (in de andere paardebloemblaadjes). Daar kun je ook wat van geven als snack en dat is waarschijnlijk een stuk minder slecht dan al die gebakken rotzooi, die dierenwinkels aanprijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De inhoud van het bakje lijkt me op zich niet zo slecht, het is gedroogd spul. Het bakje zelf zou ik niet geven. Maar dit is ook wel weer iets dat je even moet relativeren.. Als je konijnen altijd een beperkte portie gezonde voeding krijgen, veel hooi eten, niet snel last van hun darmpjes hebben, lekker kunnen bewegen om de calorietjes weer te verbranden.. Dan is eens in de zo veel tijd zo'n snack echt niet rampzalig.

Zou 'm zelf wel in meerder keren geven om de darmpjes niet te veel te belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snack die jij laat zien is echt een gezonde snack, zo hebben ze 4 verschillende soorten bakjes die gezond zijn. Ook hebben ze nog salade bakjes die ook gezond zijn.

Ze hebben ook sterk geperste hooirolletjes met gedroogde komkommer, papaya en nog wat dingetjes dacht ik. Daar zitten volgens mij wel enkele met wat meer suikers. Helaas hebben ze ook knaagdstenen die vind ik niet gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het mij ook wel een paar keer proberen aansmeren als gezonde snack, maar een gezonde snack hier is een komkommerschil, perenschil oid. En bij zéér grote uitzondering een klein stukje brood. Ooh ja en omdat ik nog een beetje gemengd voer heb, krijgen ze daar een klein beetje van in hun snackbal. Maar dat stopt dus ook als het op is.

Mijn monstertjes zijn niets anders gewend, tenminste bij mij niet. Kan me niet voorstellen dat ze het missen, dus waarom zou ik ze (potentieel) ongezonde dingen voeren? En ze daaraan laten wennen, zodat ze ernaar gaan verlangen?

Ik weet de samenstelling niet van dit bakje, maar heb sterk m'n twijfels bij het bakje zelf. En als ik zie wat voor snacks er allemaal bestaat, heb ik er weinig vertrouwen in ;) Eigen mening, hè, geen feit ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er zo mooi uit dat ik het zelf wel wil eten ;-)

Ik had al eens gegoogled op de samenstelling van het bakje.

Crunchy

Wheat Flour, Dried Egg Product, Sugar, Dehydrated Carob, Parsley Stalks, Dehydrated Coconut, Dehydrated Banana, Dehydrated Papaya, Dehydrated Pineapple.

De Veggie.

Ingredients: Wheat Flour, Dried Egg Product, Sugar, Alfalfa Hay, Dehydrated Carrots, Parsley Stalks, Oats, Corn Flakes.

Het bakje is dus gemaakt van tarwebloem, ei en suiker. Zelf durf ik het niet te geven door de suiker en de dag moet nog komen dat ik een konijn ei zie eten. Is net zo iets dat ik paardenbloemen eet of het schors van de bomen trek :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik dit bakje gister in de dierenwinkel zien staan. Ik heb de verpakking gelezen. Het eerste wat erop stond was 'biscuit'. Ik neem aan dat ze hiermee de buitenkant van het geval bedoelen. Echter wat er precies in zit, wordt niet vermeld. Maar ik verwacht niet dat een biscuit erg gezond zal zijn voor konijnen... Ik heb het dan ook heel snel weer terug gelegd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .