Spring naar bijdragen
lola & filou

Hoelang kan een kip broeds zijn?

Recommended Posts

Tja de titel is duidelijk denk ik. 1 van mijn kippen is al een paar maand broeds. In het begin heb ik hier ook een topic over geopend en toen werd mij geadviseerd om haar van de nest te halen. Dat hebben we gedaan, maar ze geeft niet op. Ze zoekt telkens een andere plaats op en broed daar lekker verder. Nu heeft ze zich onder een bos takken gelegd. Ik zie haar wel, maar kan er niet aan. Ze is ook heel agressief. Ik ben bang dat ze zich gaat doodbroeden. Ik biedt haar water en voedsel aan, maar dat accepteert ze niet.

Ik heb al gedacht om haar een aantal bevruchte eieren te geven, maar de kuikentjes zouden het hier nooit overleven met alle straatkatten hier. Dat kan ik echt niet maken.

Wat moet ik doen? Hopelijk zijn hier enkele kippenkenners. Alvast bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo lang broeds zijn is niet gezond meer, zoals je zegt, eet en drinkt ze te weinig, om maar te zwijgen van bv haar bloedsomloop, van maandenlang nauwelijks rond te lopen.

Er eieren onder leggen zou ik niet doen. Waarschijnlijk voelt ze wel de drang om te broeden, maar weet ze zich geen enkele raad met de eieren, (kwestie van ze te keren bv), en de kuikens. De meeste kippen van nu komen uit een broedmachine, en hebben daardoor vaak niet meer het moederinstinct van de kippen van vroeger. Zo is het mij althans verteld geweest.

Heb je mogelijkheid de broedse kip in een klein hok op te sluiten? Zonder stro, zonder nestbak, enkel blote vloer, en een eet- en drinkbakje. Zodat ze geen enkele gelegenheid heeft opnieuw een nest te maken. Je moet de gewoonte doorbreken, en soms kan dat alleen op een harde manier. Meestal is het na een paar dagen in orde, en gaan ze weer gewoon gedrag vertonen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog wel een hokje, maar dat is wel heel klein. Niet dat ze zoveel rondloopt nu natuurlijk. Ik kan haar alleen moeilijk pakken. De kippen hier springen over de ren. Op zich geen probleem want we hebben een klein bosje aangelegd waar ze graag zitten. Ze keren dan vanzelf terug naar hun hok. De bewuste kip zit dus in dat bosje. Diep weggestoken onder een lading takken. Geen idee hoe ik haar daar ooit uit krijg. Onze kippen zijn ook helemaal niet tam. Ze komen uit een asiel dus we hebben ze niet vanaf ze jong waren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je haar niet opjagen met een stok? Of haar misschien met een net vangen? Je legt een aardappeltje als lokaas, verstopt je, en dan, wanneer ze komt eten: tijgersprong. :he:

Dat het hokje klein is, kan geen kwaad, het is toch maar voor een paar dagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wij hebben ook 2 kippen gehad en die waren elke keer weer broeds

dan weer 2 weken niet en dan weer 4 weken wel en dat wisselde zo af na 5 maanden was ik het wel beu dus heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat ik bevruchten eieren er onder kon leggen dus die ben ik toen gaan halen bij de kinderboederij nadat de kuikentjes er waren zijn ze nooit meer broeds geweest ze waren volgens mij meteen genezen er van

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier de broedsheidkenner door een zeer hardnekkig broeds ras.

Kippen ongeacht waar ze uit komen verliezen hun moederinstinct niet. Maar net als met mensen en andere dieren geld je hebt slechte en goede moeders. Waar jouw kip onder valt is pas te zeggen als ze daadwerkelijk kuikens heeft. En als ze een goede moeder is dan is er geen kat die zich aan haar kuikens waagt, dan heb je nog nooit een boze kloek meegemaakt.

Kippen kunnen zonder problemen maaaaaanden broeds zijn. Door te zitten en niks te doen besparen ze zoveel energie dat ze amper wat nodig hebben. Toch komt ze echt wel vaker van haar nest af dan jij denkt, alleen heeft ze geleerd denk ik dat niet te doen met jou in de buurt, jij wil tenslotte haar eieren afpakken. Tja wat hieraan te doen....

Ik heb alle methodes al geprobeerd die er bekend zijn, maar een kip die echt wil, die laat zich niet van de wijs brengen.

Er komt een moment dat ze het op zal geven, hoe vroeg of laat.....?

Aan jou de keus of haar der gang laten gaan of toch eieren geven.

Hier staat het broedsheidsrecord op ruim 8 maand waarna ze alsnog een gelukkige mama is geworden zonder ook maar enige conditie in te leveren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

8 maand! Dan kan het nog lang duren. Misschien moet ik dan toch proberen om bevruchte eieren te zoeken. Als je denkt dat de katten hen dan niets kunnen doen.

Ze is echt koppig en behoorlijk agressief. Ze is onmogelijk te pakken dus laat ik haar zitten. Haar eieren pakken we niet af want we kunnen er niet aan :), maar als je denkt dat ze wel van haar nest komt om te eten en te drinken stelt dat mij al gerust. Ze ziet er gewoon zo zielig uit. Onlangs dacht ik dat ze dood was. Tot ik haar wilde pakken. Dus ik heb 2 opties: haar laten zitten tot ze vanzelf stopt met broeden of haar bevruchte eieren geven. Maandag komen mijn ouders thuis en kan ik met hun overleggen. Zij moeten ook akkoord gaan met die kuikens natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja sommige kippen zijn zeer hardnekkig..

Wij hadden er eens stel.. phoei, daarvan was er eentje zeer veel en hardnekkig broeds.

Een kip "makkelijk" pakken gaat het best in het donker, dan zijn ze wat minder actief en zelfs aardig suf. Dan kan je haar van het plekje af halen.

Wij hebben de hardnekkig kip wel eens in een hondenbench gedaan, zonder stro of zaagsel ofzoiets.. zo op het metaal. Bakje water en minimaal voer erbij doen. Dan na een paar dagen werd het minder. (als ze normaal gaan tokken of op de buik kopen meer veren gaat het weg.)

Als je de eitjes laat liggen kan het erg lang gaan duren voordat ze er mee stopt. Dus je zou ook in het donker (als je bij haar plekje kan) de eitjes onder haar vandaan halen. je kan tegen het pikken nog een oven handschoen aan doen ;)

Kuikentjes zijn leuk, maar de dieren moet je ook weer kwijt kunnen (en vooral haantjes raak je moeilijk kwijt.)

Succes :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij hebben de hardnekkig kip wel eens in een hondenbench gedaan, zonder stro of zaagsel ofzoiets.. zo op het metaal. Bakje water en minimaal voer erbij doen. Dan na een paar dagen werd het minder. (als ze normaal gaan tokken of op de buik kopen meer veren gaat het weg.)

En als dat niet helpt kun je een natte koude doek in het nestkastje leggen, lijkt gemeen, maar een een kip kan als het te lang broeds is er aan onderdoor gaan, en als je toch besluit om er eitjes onder te leggen, leg er dan 1 bevrucht ei in en een stuk of 4 nep eieren, (als het maar een oneven getal is), dan zit je in elk geval niet met een hoop kuikens,

@Mireille heb je meschien ook Wyandotte krieltjes haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hadden ooit een kip die een dikke 2 maanden zat te broeden, maar er kwam niks uit :P

Arm arm kipje..

Tja.. als ze eenmaal echt doorhebben dat het niks zal worden zullen ze wel stoppen maarja.. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .