Spring naar bijdragen
ben de muis

Help ! ben op zoek naar tips voor veldmuisje !

Recommended Posts

Beste,

Eergisteren vond ik in de tuin een klein baby(veld) muisje. Ik heb hem vannacht onder een warme lamp gezet en vanochtend een hok gekocht met stro en zaagsel en ik geef hem om de 3-4 uur kattemelk. Zn oogjes gaan vandaag open en hij rent het hok rond. Echter ik weet niet goed wat te doen :

1. moet snachts de lamp aan of kan hij bij kamertemp. gewoon in het zaagsel warm blijven ?

2. hoeveel kattemelk per dag moet hij hebben ?

3. kan ik hem na 2-3 weken in de kooi ( tot hij wat groter is) weer buiten uit zetten ? of zijn zn overlevingskansen dan nihil ? ( warmte gewend, voer voor het oprapen etc.)

Help Ben en mij met tips en antwoorden ! bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jonge muizen (jonger dan 3 weken) eten nog geen zaden en groente en fruit. Als ze geen moeder meer hebben waar ze normaal bij kunnen drinken, moet je ze zelf voeren. Het is ontzettend belangrijk dat ze regelmatig voeding toegediend krijgen. De eerste 1 a 2 dagen kun je ze melk of water geven, maar daarna hebben zij meer voedingsstoffen nodig. Het beste kun je een potje babyvoeding bij de supermarkt halen en dat voeren. Eventueel kun je zelf een papje maken met groente, fruit, water en brood. Jonge muizen kunnen nog niet goed zelf eten. Je kan proberen ze eten te geven met behulp van een pipetje of trechtertje, of lepeltje. Als ze het zelf niet oplikken moet je het eten zelf in hun bekjes duwen en zorgen dat ze het doorslikken. Want als muizen niet eten, gaan ze zeker dood! Ze moeten minimaal 5-6 keer per dag een paar theelepeltjes eten/drinken. Ze mogen ook niet teveel tegelijk eten. Als ze genoeg hebben gehad is hun buikje wat boller, maar hij mag zeker niet uitpuilen!

Muizen die eenmaal langer dan enkele dagen in gevangenschap hebben geleefd, kunnen niet meer terug de natuur in. Ze verleren namelijk heel snel hoe ze eten moeten zoeken en hoe ze zichzelf kunnen verdedigen. Vooral heel jonge muizen kunnen niet meer terug de natuur in.

Let op! 90% van de wilde muizen dragen bacterien e.d. met zich mee die schadelijk kunnen zijn voor tamme kleurmuizen. zet wilde muizen dus niet bij tamme muizen in een kooi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Ben,

Welkom op het forum! Wat goed dat je er zo voor zorgt, dat zou helaas niet iedereen doen, een echte dierenvriend dus :)

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt op je vragen iig.

edit: evee was me weer voor ;)

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Best Evelien en legar,

Dus als ik het goed heb

1. als ik hem nu buiten zet gaat hij dood ( veel te kwetsbaar)

2. als ik hem over 1- 2 weken buiten zet gaat hij ook dood ( kan niets meer zelf)

3. Dus houd ik hem. Kan ik dan een vriendje ( volgens mij is het een mannetje) voor hem kopen ? veldmuis - winkelmuis gaat dit samen ?

4. of hebben jullie andere tips ?

gr. Ewoud en Ben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Als je hem nu buiten zet en hij is echt zo jong als jij omschrijft dan ja, want hij kan nog niet goed genoeg voor zichzelf zorgen.

2. ook juist

3. Nee, een kleurmuis uit de dierenwinkel zal waarschijnlijk hardstikke ziek worden van alles wat de wilde muis meedraagt, dat vriendje zal dus niet lang leven.

4. Misschien kun je hem uitzetten in de tuin over een paar weken en braaf elke dag voer een water voor hem neerzetten? Dan hoeft hij niet zelf te zoeken, en is hij ook niet eenzaam!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je hem bijvoert, en dat doet ie misschien nog niet zelfstandig, dan moet dat met een spuitje. Je kunt kittenmelk geven, maar beter is bijvoorbeeld lactol van Sherleys (gewoon in de DW). Kan ie het al wel zelfstandig, dan kan het in het drinkwater gemengd. Als je hem in een groot aquarium zet met genoeg verstopplekjes, en hem niet meer aanraakt nadat ie begonnen is zelfstandig te drinken, én je zn eten door de bak strooit zodat ie al wat leert zoeken, is het mogelijk dat ie overleefd met Evee's optie 4.

Maar ik moet je wel zeggen hier goed over na te denken, het in huis nemen van wilde inheemse dieren uit nederland is in principe verboden en strafbaar. Je moet dus sowieso contact opnemen met de DB en dan kunnen zij bepalen wat te doen. Je kunt m ook aan hen afgeven (misschien dat ze zelfs besluiten dat dat moet), zij draaien diensten zodat ze dieren kunnen bijvoeren om de paar uur, maar zelf wel slaap krijgen, en ze weten ook hoe ze hem kunnen leren toch in het wild te overleven..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste,

Ik wil hem ook graag afgeven aan mensen die hem kunnen verzorgen/ in het wild leren leven, echter ik vrees dat de dierenbescherming hem gewoon laat inslapen ( te jong , onnatuurlijk etc.) terwijl hij vol levenslust is en er hard voor heeft gevochten de afgelopen dagen.

- Is er een mogelijkheid hem infectie vrij te krijgen ? (dierenarts ?)

- Kan een mannetje gecastreerd worden ? ( als hij wel infectievrij kan worden dan zet ik hem het liefst bij een vrouwtje ( 2 mannetjes kunnen vreselijk vechten, is mijn ervaring met hamsters)

gr. Ewoud en Ben

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou hem niet samenzetten met kleurmuizen, gecastreerd of niet.

Ik denk niet dat de DB zonder pardon zo'n diertje laat inslapen, dat is een fabel. In die zin: het is toch een beschermd dier en ze gaan natuurlijk toch eerst proberen het in leven te houden. Dat is wat ze doen, en ze doen het echt heel vaak.

Castratie bij ratten is mogelijk en wordt vaak gedaan, echter bij gerbils wordt het al lastig en bij muizen is het al bijna niet te doen. Je zal er hoogstwaarschijnlijk een stuk'je' voor moeten rijden voor je een DA hebt gevonden die het voor je kan en wil doen.

Muizen zijn geen hamsters. Ik weet niet hoe het met muisjes zit, maar k weet wel dat je dat niet bij iedere soort kan zeggen, bij gerbils bijv. zijn juist de dames dominant en geneigd tot vechten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee Ben,

Ik heb ook een baby veldmuis gevonden. Ik weet niet hoe oud hij is. Hij wil ook geen water:blink:. Ik heb hem al een dag en een nacht hij zit in een normale schoenendoos met toiletpapier. Ik heb hem op het gras gezet heel gek is het maar hij at het wel.! Ik ga vandaag ook voor zaagsel proberen te zorgen. Hij zit nog onder de bacterien, hoe krijg ik dat weg? Hopen dat hij het volhoud

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jonge muizen (jonger dan 3 weken) eten nog geen zaden en groente en fruit. Als ze geen moeder meer hebben waar ze normaal bij kunnen drinken, moet je ze zelf voeren. Het is ontzettend belangrijk dat ze regelmatig voeding toegediend krijgen. De eerste 1 a 2 dagen kun je ze melk of water geven, maar daarna hebben zij meer voedingsstoffen nodig. Het beste kun je een potje babyvoeding bij de supermarkt halen en dat voeren. Eventueel kun je zelf een papje maken met groente, fruit, water en brood. Jonge muizen kunnen nog niet goed zelf eten. Je kan proberen ze eten te geven met behulp van een pipetje of trechtertje, of lepeltje. Als ze het zelf niet oplikken moet je het eten zelf in hun bekjes duwen en zorgen dat ze het doorslikken. Want als muizen niet eten, gaan ze zeker dood! Ze moeten minimaal 5-6 keer per dag een paar theelepeltjes eten/drinken. Ze mogen ook niet teveel tegelijk eten. Als ze genoeg hebben gehad is hun buikje wat boller, maar hij mag zeker niet uitpuilen!

Muizen die eenmaal langer dan enkele dagen in gevangenschap hebben geleefd, kunnen niet meer terug de natuur in. Ze verleren namelijk heel snel hoe ze eten moeten zoeken en hoe ze zichzelf kunnen verdedigen. Vooral heel jonge muizen kunnen niet meer terug de natuur in.

Let op! 90% van de wilde muizen dragen bacterien e.d. met zich mee die schadelijk kunnen zijn voor tamme kleurmuizen. zet wilde muizen dus niet bij tamme muizen in een kooi.

Ik snap dat ze mijn kleine baby veldmuisje voer enzo nodig heeft. Maar hij wil het niet, ik heb hem al op het gras gezet en toen begon die dat te eten. Is dat goed? Ook zit hij onder de bacterien krijg ik dat weg?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een baby veldmuis gevonden en weet niet zo goed wat ik moet doen. Vooral omdat hij nog zo klein is, ik denk 1 of 2 dagen oud, hij is ook nog blind. Ik probeer hem water te geven maar zn mondje is zo klein dat het niet echt lukt. Heeft iemand tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou hem niet samenzetten met kleurmuizen, gecastreerd of niet.

Ik denk niet dat de DB zonder pardon zo'n diertje laat inslapen, dat is een fabel. In die zin: het is toch een beschermd dier en ze gaan natuurlijk toch eerst proberen het in leven te houden. Dat is wat ze doen, en ze doen het echt heel vaak.

Castratie bij ratten is mogelijk en wordt vaak gedaan, echter bij gerbils wordt het al lastig en bij muizen is het al bijna niet te doen. Je zal er hoogstwaarschijnlijk een stuk'je' voor moeten rijden voor je een DA hebt gevonden die het voor je kan en wil doen.

Muizen zijn geen hamsters. Ik weet niet hoe het met muisjes zit, maar k weet wel dat je dat niet bij iedere soort kan zeggen, bij gerbils bijv. zijn juist de dames dominant en geneigd tot vechten.

ik had 2 koppeltjes van 2 mannaetjes muizen. Deze vechten niet zo heel vaak eigenlijk het eerst koppel stoeide alleen maar nu is daar helaas 1 van overleden. Het 2e koppel vocht eerst wel en heb daarom ook een muis met een hap uit zijn oor maar op zich gaat dat nu ze meer ruime hebben een heel stuk beter. dus 2 mannen gaan prima samen zolang ze goed gehouden en goed gewent zijn aan elkaar.

Overigens de DB laat wel vaker beestjes inslapen als ze niet snel genoeg aansterken hoor.

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een baby veldmuis gevonden en weet niet zo goed wat ik moet doen. Vooral omdat hij nog zo klein is, ik denk 1 of 2 dagen oud, hij is ook nog blind. Ik probeer hem water te geven maar zn mondje is zo klein dat het niet echt lukt. Heeft iemand tips?

probeer met een heel klein injectiespuitje. of zo'n speciaal stuije van de tandarts om wonden uit te spuiten (met zo'n kromme plastic punt die zijn heel dun en klein dus dat zou passen)

maar ik vraag me nu echt af of al deze muisjes wel echte weesjes waren opeens duiken er 3 op :o :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo ik heb ook een veldmuisje gevonden (mijn hondje dan) maar hij is ook zo klein maar heeft wel zn oogjes open en leeft ook nog maar ziet eruit als meer dood als levend nou heb ik hm mee genomen naar huis en heb geprobeerd lepeltjes water te geven hij reageerd wel maar blijft stil liggen wat moet ik met dit beestje doen om hm toch nog te redden groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi, ten eerste is het niet zo netjes om een topic van twee jaar geleden op te rakelen om een vraag te stellen. Hier had je beter een nieuw topiv voor kunnen aanmaken.

Ten tweede: ik denk dat je het beestje geen dienst bewijst als je het gaat proberen op te lappen. Het is ontzettend bang nu, en zelfs als je het diertje aan het eten en drinken krijgt wordt het nooit gelukkig in een kooitje. Terug in de natuur zetten gaat ook niet meer na enkele dagen in gevangenschap. Komt nog bij dat het verboden is om dieren uit het wild in gevangenschap te houden volgens de flora- en faunawet. Het beste kun je het muisje zelf uit zijn lijden verlossen of anders (als je dat niet kunt) terugbrengen naar waar je het gevonden hebt. Klinkt heel hard maar in de natuur gaan er nou eenmaal diertjes dood. Dat is veel minder erg dan de lijdensweg die je het muisje anders aandoet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .