Ga naar inhoud

Pluk eet alleen dwangmatig


Pluk2003

Aanbevolen berichten

Hallo,

afgelopen woensdag had een pluk een anderhalve dag niet gegeten en heel weinig gedronken. We zijn toen 's avonds naar de DA gegaan, waarna donderdags bij pluk onder Narcose het e.e.a. aan zijn tanden is gedaan (haakjes). We hadden toen de hoop dat pluk net als de vorige keer (echter, geen narcose) weer meteen zou gaan eten. Dit gebeurde echter niet waarna we vrijdags weer naar de DA zijn gegaan. Pluk heeft toen vocht, een pijnstiller en dwangvoer gehad. Pijnstiller in een flesje en oogzalf heeft Pluk al sinds donderdag. Zaterdag hebben we Pluk gedwangvoerd en gisteren ben ik naar een andere DA gegaan. Die zag dat Pluk een grot blaar op de tong heeft. Naast de pijnstiller en oogzalf heeft Pluk nu ook antibiotica en een middel dat stimuleert dat zijn darmen blijven werken. Gisteren dus weer alleen maar dwangvoer. Vanochtend weer begonnen met dwangvoer.

We doen erg ons best, maar ik besef me dat Pluk echt zelf weer moet eten en wel snel. Hij krijgt nu steeds een mengsel van Olvarit en Science Recovery. In zijn kooi staan de Science brokjes, beetje wortel en hooi, maar hij eet er dus niet van. Ook water geven wij hem met een spuitje.

Als iemand nog ideeën heeft, heel graag!

Een specifieke vraag die nog bij me leeft, zouden we moeten stimuleren dat ie beweegt, want hij zit nu de hele tijd stil in zijn huisje of midden in de kooi, of juist niet om 'm energie te laten sparen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Allereerst welkom hier! Zo te zien heb jij alleszins al een goede da en heeft die de goede tips gegeven.

Als Pluk lusteloos in zijn hok zit voelt hij zich waarschijnlijk nog steeds niet goed. Wat mogelijk zou kunnen zijn, is dat zijn lichaamstemperatuur een beetje laag is. Voel eens tussen zijn oren, als het daar koud aanvoelt, kan dat een teken zijn dat zijn temperatuur idd te laag is. Maak dus een warme kruik met een handdoek eromheen waar hij kan gaan tegen liggen. Al^s je geen kruik hebt ,kan je ook een pet-fles met heel warm water van de kraan vullen, daar een handdoek omheen en die bij hem leggen.

Je kan misschien ook af en toe een sprietje hooi voor zijn neus houden en ermee spelen, met een beetje geluk eet hij het dan op en krijgt zo de smaak te pakken.

Succes!

Straks komen er vast nog meer tips.

Is dit de 2e keer? Hoe lang was het geleden dat zijn tanden waren bijgewerkt? Eet hij in normale omstandigheden genoeg hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het welkom.

Tussen zijn oren voelt Pluk gewoon 'lekker' warm. Ik kan het natuurlijk wel proberen met die warme pet fles. Pluk is nooit een hooi eter geweest. Sinds de vorige problemen met de tanden (ong. een half jaar geleden) stimuleren we meer dat ie hooi eet. Als hij nu herstelt dan zullen we het nog meer stimuleren, maar dat is moeilijk. Normaal eet hij Science brokjes, af en toe wortel en bruin brood.

De hooi thee ga ik dadelijk proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ee gelijkaardig probleem gehad mbt dat hooi eten. Onze voedster is hier aangekomen met een hoop overgewicht en ze at geen hooi. Ze was/is 2 jaat oud en had het nooit geleerd. Nu is het een hele opgave geweest, maar ik heb uiteindelijk hooi gevonden dat ze wel lust (met rozeblaadjes) ik heb ongeveer 5 soorten uitgestest voordat ik een soort vond waar madame haar neus niet voor ophaalde. Ook heeft ons rammetje na de koppeling haar blijkbaar geleerd nog meer hooi te eten, want nu doet ze de hele dag niks anders.

Eigenlijk is dit positief voor je konijn, want dat betekend dat je een kans hebt! Als je hem aan het hooi eten krijgt, zullen nl zijn tanden hierdoor vanzelf afslijten en misschien heeft hij dan geen narcose meer nodig! Ik ga even de link zoeken van het topic waarin ik alle raad gekregen heb ivm het hooi leren eten van mijn voedster en ikzal hem hier posten.

Natuurlijk is dat nu nog niet aan de orde, hij moet eerst weer normaal gaan eten voordat je hem op een hooidieet zet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hooithee, de warme kruik, broccoli en het spelen met hooi hebben nog niet mogen baten. Plukkie wil nog steeds zelf helemaal niets eten. We blijven ´m maar zelf voeren, volgens de dierenarts heeft het geen zin om weer langs te komen. Mocht iemand nog een idee hebben, ik sta er nog steeds voor open. Dank jullie wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

geef hem een keer een olvarit potje

baby's eerste hapje

dat wekt blijkbaar de eetlust op van een konijntje

enkel wortel of spinazie he geen kolen

wel van olvariet niets anders

en geef hem eens soya melk van bambix dat lusten de zieken hier graag

niets anders dan soya he voor de lactose

ge kunt maar proberen he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .