Ga naar inhoud

Kunnen konijnen zonder groenten


jrjsieben

Aanbevolen berichten

Misschien is mijn openingstopic niet geheel duidelijk @Nimfee maar ze krijgen het al bijna een jaar :$

Dus het is niet zo dat ik ineens een bord groenten voor hun neus heb neergezet

En het is geen kwestie van niet willen geven maar ze krijg er bij tijd en wijlen last van :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie,

mijn vader noemde het altijd zo.. dat er dan zoveel vocht in de buik zou komen dat die scheurt.. misschien heet het wel anders hoor.. krijg je met kleine dorpjes.. hij had vroeger 42 konijnen en is er een aantal kwijt geraakt doordat die veel sla kregen..

Ik heb gelezen dat (veel) sla problemen kan geven. Prima dat je dat nog eens noemt. Ze heeft hier dan ook heel weinig sla gehad: twee onvolgroeide plantjes in een pot die binnen een kwartier kaal waren gevreten. Dag eigen gekweekte salade van dit seizoen. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kunnen tamme konijnen zonder groente. Gewoon geod voer geven (liefst SS) en zorgen dat ze genoeg hooi eten en dan kan het prima. Ze zullen alleen meer water gaan drinken, dus je zal vaker de fles moeten vullen.

Wat extra groenvoer is doorgaans wel beter voor konijnen, maar je hebt er inderdaad waarvan de darmen zo gevoelig zijn dat het gewoon niet gaat. Dat is net zoiets als olifantstanden; door doorfokken met niet raszuivere nijnen kan er een genetische afwijking ontstaan waardoor een konijn niet goed meer tegen groenvoer kan.

Maar dan kunnen ze op goed voer en hooi nog steeds heel oud worden hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet een konijn in het wild? Geen sla, witlof etc etc. Konijnen hebben de voorkeur aan houterige gewassen.

Groente bevatten maar weinig moeilijk verteerbare vezels. De spijsvertering is gemaakt voor de moeilijke vezels, deze zitten in bladeren, takken, stammen, schors, oud en stevig gras etc. Ik geef mijn konijnen nu bladeren en twijgen van de beuk, eik, wilg, eik en berk en uitgegroeid gras, bevalt enorm en de konijnen vinden dit echt enorm lekker en niet te vergeten enorm gezond. Juist voor de dieren die snel maag en darm problemen hebben is een aanvulling van moeilijk verteerbare vezels gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde kruiden zijn ook lekker voor konijnen. In principe kan een konijn zelfs op alleen gras/hooi leven, maar als je het aanvult met een afgewogen hoeveelheid SS zit je zeker goed.

Gras, bladeren en twijgen is was wilde konijnen ook eten, dus misschien zit er wat in in wat Meloen zegt. Maar aan de andere kant, als je toch al tamme nijnen (die toch al andere eetpatronen hebben dan wilde konijnen) ook nog zwakke darmen hebben dan kunnen ze dat materiaal misschien ook niet goed aan. Maar je kan het altijd proberen, als je maar heel voorzichtig opbouwt en stopt als het niet gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

elnienkjo @Meloen, waar haal je dat?

Je kunt natuurlijk zelfs met de snoeischaar het dorp in :mdr: Goed afspoelen, vers geven anders in de lucht of zon laten drogen. Wilgen takken en eikels gaan hier de vriezer in.

Evt kun je het kopen via via.... :P

Gras, bladeren en twijgen is was wilde konijnen ook eten, dus misschien zit er wat in in wat Meloen zegt. Maar aan de andere kant, als je toch al tamme nijnen (die toch al andere eetpatronen hebben dan wilde konijnen) ook nog zwakke darmen hebben dan kunnen ze dat materiaal misschien ook niet goed aan. Maar je kan het altijd proberen, als je maar heel voorzichtig opbouwt en stopt als het niet gaat.

Dat andere eetpatroon is wat wij baasjes hun opdringen, hun spijsvetering is nog steeds die zoals die bedoeld is, deze past zich niet aan. Die zwakke darmen of eigenlijk blinde darm wordt mede veroorzaakt door een verkeerde ontwikkeling door een tekort aan niet verteerbare vezels. Op volwassen leeftijd kan dit blijvende maag-darm klachten geven. Juiste een zwakke spijvertering schreeuwt om moeilijke en niet verteerbare vezels (dit in de juiste verhouding met andere koolhydraten etc)

Ik ben nu een mega artikel aan te tikken pff al dagen bezig. Als deze af is en gepubliceerd dan zal ik et op bb plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu een mega artikel aan te tikken pff al dagen bezig. Als deze af is en gepubliceerd dan zal ik et op bb plaatsen.

Graag :mdr::mdr:

Je kunt natuurlijk zelfs met de snoeischaar het dorp in :mdr: Goed afspoelen, vers geven anders in de lucht of zon laten drogen. Wilgen takken en eikels gaan hier de vriezer in.

Evt kun je het kopen via via.... :P

Dat andere eetpatroon is wat wij baasjes hun opdringen, hun spijsvetering is nog steeds die zoals die bedoeld is, deze past zich niet aan. Die zwakke darmen of eigenlijk blinde darm wordt mede veroorzaakt door een verkeerde ontwikkeling door een tekort aan niet verteerbare vezels. Op volwassen leeftijd kan dit blijvende maag-darm klachten geven. Juiste een zwakke spijvertering schreeuwt om moeilijke en niet verteerbare vezels (dit in de juiste verhouding met andere koolhydraten etc)

Ik ben nu een mega artikel aan te tikken pff al dagen bezig. Als deze af is en gepubliceerd dan zal ik et op bb plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat andere eetpatroon is wat wij baasjes hun opdringen, hun spijsvetering is nog steeds die zoals die bedoeld is, deze past zich niet aan. Die zwakke darmen of eigenlijk blinde darm wordt mede veroorzaakt door een verkeerde ontwikkeling door een tekort aan niet verteerbare vezels. Op volwassen leeftijd kan dit blijvende maag-darm klachten geven. Juiste een zwakke spijvertering schreeuwt om moeilijke en niet verteerbare vezels (dit in de juiste verhouding met andere koolhydraten etc).

Dat is absoluut waar. Dat is ook waarom de meeste patiënten met spastische darmklachten juist een vezelrijk dieet voorgeschreven krijgen. Maar er zijn ook gevallen waar de darm zo beschadigd is dat het een vezelrijk dieet echt niet meer aan kan. Zulke darmen heb ik helaas, dus ondanks vergelijkbare klachten moet ik juist vezelarm eten.

Met sommige konijnen is het ook helaas zo dat ze door doorfokken met slechte genen zodanig zwakke darmen hebben gekregen dat ze dat gewoon echt niet meer aankunnen. Maar dat weet je inderdaad pas als je het probeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb nu 14 dagen geen groenten gegeven en ze heeft geen last meer gehad :wink2:

Ik ga maandag voorzichtig proberen met wilgentakkenblaadjes :sarcastic:

Kijken hoe ze daar op regageerd

Gras verdraagd ze wel maar als het heeft geregend dus als het zo nat is durf ik het niet te geven :P:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze vroegere DA (ben inmiddels verhuisd) zei dat een konijn eigenlijk zelfs op alleen hooi kan leven (zegt niet alles natuurlijk, maar goed). Een van mijn eerdere konijntjes kreeg ook vrijwel geen groente en is er 10 jaar mee geworden. Volgens mij is het (dus) geen probleem als ze geen groente krijgen (alleen vinden ze het vaak lekker:) ).

Wilgentakken (+ blaadjes;) maar weet niet of die voor een konijn dat last krijgt van groenten te 'zacht' zijn) zijn bij ons ook erg gewild en gras vinden ze ook lekker (verder altijd veel hooi (en SS)).

Scheurbuik is inderdaad een tekort aan vitamine C (kregen de zeelui op schepen vroeger last van, totdat ze aardappels 'ontdekt' en meegenomen hadden). Dit zou je bij konijnen niet verwachten, omdat ze het zelf kunnen maken (mensen en cavia's idd niet, we missen een gen om het te produceren). Extra vit. C kan ws. geen kwaad, omdat het wateroplosbaar is en 'teveel' weer wordt uitgeplast.

Voor Roomie: Een van mijn konijntjes dronk ook erg veel en bleek nierproblemen te hebben (ws. door EC... daarnaast werd ze ook mager, ws. door eiwit en/of energieverlies door nierfalen(?)). Daarnaast heb ik weleens begrepen dat peterselie vochtafdrijvend werkt (waardoor ze mogelijk meer gaan (plassen en) drinken).

Ik wil je absoluut niet bang maken en er kunnen veel oorzaken zijn van veel drinken (en weet natuurlijk niet wat je 'veel drinken' vindt), maar ik zou het als ik jou was even in de gaten houden. Een DA kan evt. de niertjes voelen (grootte en 'vorm') en urine (met een teststripje) testen op eiwit (en evt. glucose).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kregen eerst nooit groente.

Dit ging altijd naar mijn cavia's (Die hebben dit absoluut wel nodig)

Nu krijgen ze ook maar af en toe groente.

Dat komt omdat we eigen groente tuin hebben en in de winter hebben we niet zoveel.

Koop dan wel andijvie, maarja 11 caviamondjes eten veel.

Af en toe een blaadje, maar niet en ze zijn prima gezond!

Zolang ze maar genoeg drinken.

Voer en hooi krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kun je uitpluizen waar nu het minste vocht in zit: http://www.voedingswaardetabel.nl/

Mijn ram kan sinds hij ziek is geweest niet goed tegen groente/fruit. Gedroogde papaya gaat ook niet. Hij krijgt daar een te veel aan bdk's van die hij laat liggen. Wortels gaan dan wel weer goed, maar de rest allemaal niet.

Als klein hummeltje kon hij al niet tegen koolhydraten (1 theelpel gemengd voer of een stukje brood was al te veel). Hij kreeg daar plak poep van.

Mijn voedster kan alles eten wat los en vast zit..

Wat mij opvalt is dat toen ik niet wist dat je groente op moest bouwen en ik dus gewoon maar wat in het hok gooide, ze nooit wat mankeerden. Nu dat ik het wel opbouw (en afbouw) heeft vooral mijn ram problemen met de ontlasting.

Ik overweeg dus ook om te stoppen met groente, maar ik vind het wel zielig.. Hij vind het zoooo lekker!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .