Ga naar inhoud

Kunnen konijnen zonder groenten


jrjsieben

Aanbevolen berichten

Ik heb al een paar keer gemerkt dat mijn voedster last kreeg na het eten van groenten

Ik durf nu alleen nog maar witlof te geven maar daar had ze gisteravond ook weer last van

Eerst was het andijvie maar nu ook al witlof

Ze zitten samen maar mijn ram eet erg langzaam

Kan het zijn dat zij te veel en te gulzig eet

Maar kan ik het proberen gewoon geen groente te geven ?

Ze krijgen HopeFarmsSuperTrio en eten goed hooi

Mochten er nog meer vragen zijn hoor ik het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij wel dat ze wel zonder zouden kunnen. Misschien kun je over een tijd dan weer eens kijken of je kunt opbouwen. Misschien kan ze er gewoon niet goed tegen zoals sommige mensen niet tegen lactose kunnen ofzo....

Misschien kun je de variatie dan brengen in de verschillende soorten hooi en misschien een beetje stro of gedroogde kruiden.

Als het gulzigheid is dan kun je natuurlijk de hoeveelheid drastisch veranderen naar veel minder en af en toe een klein beetje zodat het beter de kans heeft te verteren/verwerken en misschien heeft ze dan minder/geen last.

Het is even puzzelen maar er is vast wel een oplossing op te vinden ;)

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze kregen al niet veel

Ik deed twee blaadjes per konijn

Eerst gaf ik het smiddags maar dan liet mijn ram het staan en at zij alles op

Nu geef ik het om 9 uur savonds en dan eet hij wel mee maar na een blaadje vindt hij het wel goed

Hij is meer van het hooi

Ik heb kruidenhooi met kammile brandnetel rozebottel mint

Ik heb alle varaties

Maar ben bang dat ze verstopping krijgen als ze geen groente krijgen

Maar om haar iedere keer zo te zien liggen met duidelijk last

En meestal voor dat we naar bed gaan

Het is de volgende dag over en dan eet ze der portie biks en hooi weer lekker

Inder daad even kijken

Ga misschien postzegel stukjes over de dag geven

Dit weekend laat ik het even achterwege

Bedankt voor je antwoordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of konijnen zonder groenten kunnen. Ze halen er vocht uit, wat belangrijk is voor een goede darmwerking. Drinken je konijnen goed?

Ik heb een voedster die van groenten aan de plakpoep gaat. Nu heb ik ontdekt dat ze het wel goed doet op krulwilgentakken (3 x per week), paardenbloemblaadjes en een paar takjes selderie per dag. Zelfs zo goed dat ze er dagelijks een stukje appel bij kan hebben en soms een stukje wortel. Ook snoept ze links en rechts van de planten (aardbeien, viooltjes, kruiden, sla).

Het lijkt erop dat ze groen uit de natuur beter kan hebben dan groente uit de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook eentje die absoluut niet tegen groenten kan. Filou krijgt er gas van. Hij krijgt op aanraden van de DA sinds januari geen groenten meer en hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Hij is veel vrolijker en ziet er gezond uit. Ik ben er dus van overtuigd dat konijnen zonder groenten kunnen. Zolang ze goed hooi eten en voldoende water krijgen.

Filou mag wel wilgentakken trouwens. Zonder de blaadjes dan dus dat kan je inderdaad ook proberen. Wortel mag hij ook omdat daar een bepaalde stof niet in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof was bij Gerrit ook niet zo'n succes, waarschijnlijk omdat het een heel vochtige groente is..

Heb je al gewoon gras of peterselie geprobeerd? Je kan beginnen met een paar sprietjes of één blaadje peterselie en zo rustig opbouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn 2 konijntjes krijgen ook geen groenvoer in tegenstelling tot de andere 3. Ze reageren er gevoelig op, meteen plakpoep dus krijgen bij mij ook alleen hooi met af en toe wat gedroogde kruiden om ze toch iets extras te geven, denk meer voor mijn eigen gevoel ;-).

Ze drinken wel daardoor meer dan de anderen maar voor de rest zien ze er uitstekend uit en lekker vrolijk dus als het echt niet gaat, alleen hooi is ook goed .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of konijnen zonder groenten kunnen. Ze halen er vocht uit, wat belangrijk is voor een goede darmwerking. Drinken je konijnen goed?

Ik heb een voedster die van groenten aan de plakpoep gaat. Nu heb ik ontdekt dat ze het wel goed doet op krulwilgentakken (3 x per week), paardenbloemblaadjes en een paar takjes selderie per dag. Zelfs zo goed dat ze er dagelijks een stukje appel bij kan hebben en soms een stukje wortel. Ook snoept ze links en rechts van de planten (aardbeien, viooltjes, kruiden, sla).

Het lijkt erop dat ze groen uit de natuur beter kan hebben dan groente uit de winkel.

Ik zou de sla weg laten.. sla bevat zo ontzettend veel vocht dat ze er een scheurbuik van kunnen krijgen... heel af en toe een klein stukje kan wel.. maar pas er wel mee op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pyt nee het is altijd als ze het heeft dan is het met een paar uurtjes voorbij

@Dollie had al met de dierenartsassistent overlegdt dat groente niet echt nodig is ze drinken wel maar vindt het een eng idee

Ga nu gras opbouwen maar ja dat kan in de winter niet

En met wilhelminapark gemaild en die raad aan paprika dus gaan we daar kleine stukjes van geven

Heb het al eens geprobeert maar alles wat rood is moeten ze niet

Paprika - cherrytomaten -

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie,

mijn vader noemde het altijd zo.. dat er dan zoveel vocht in de buik zou komen dat die scheurt.. misschien heet het wel anders hoor.. krijg je met kleine dorpjes.. hij had vroeger 42 konijnen en is er een aantal kwijt geraakt doordat die veel sla kregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb ook een ram die niet tegen groenten kan. Omdat hij in een groep van 6 leeft krijgen ze nu allemaal geen groenten. Ik doe het al ruim 3 jaar zo en alle konijnen doen het goed. Voorheen kregen ze biks en hooi. Nu geef ik SS, omdat Bram toch nog plakpoep had regelmatig. (en vrij lang wit haar heeft en dat is geen leuke combi). Het kan dus prima.

Scheurbuik krijg je van vitamine C tekort. Het bindweefsel verzwakt, waardoor je verschillende aandoeningen krijgt als buikpijn en uitvallende tanden. Komt nu vrijwel niet meer voor. Vroeger wel op schepen bijvoorbeeld. Een konijn hoef je geen extra vitamine C te geven en die kunnen dus ook geen scheurbuik krijgen.

Groetjes Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe als ik hier geen groente geef doen ze mij wat aan :P Ik weet dat ze in de opvang waar ik kom, geen groentes geven omdat het ene konijn er beter tegen kan dan de ander, maarja hoe ga je dat uit elkaar halen van 60 konijnen? Daar doen ze het dus niet meer. Toen Lelie hier was, heb ik haar steeds maar een klein blaadje gegeven van een bepaalde groente en Frummel mocht de rest in zijn eentje opeten. Gelukkig nog nooit konijnen gehad die geen groentes konden verdragen, altijd zo fijn als je ze blij kan maken met lekkere groentjes. Al moet ik sowieso groentes hebben, want de cavia's hier moeten ook bijgevuld worden vanwege de vitamine c ;)

Van sla weet ik dat ze gas kunnen krijgen, alleen wanneer je dus te veel geeft. Als je het langzaam opbouwt, kunnen ze er beter tegen. Voor alle zekerheid, geef ik gewoon geen sla :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .