Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
pluis04

waterschildpad

Recommended Posts

mijn zwager is voor twee weken op vakantie en nu vroeg hij of wij voor zijn waterschildpad willen zorgen

omdat hij gewond is aan zijn schild is hij hier in huis omdat het water van de bak waar hij in zit elke dag verschoond moet worden.

mijn man heeft hem mee genomen maar heeft niet echt dingen gevraagd wel weet hij dat hij om de twee dagen voer moet hebben,maar zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten

ik dacht dat een schilkdpad veel stil zat maar deze loopt echt heel de tijd en probeert heel de tijd langst de kant omhoog te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat heeft hij precies aan zijn schild? En hoe groot is hij en zijn bak?

Goed op letten dat hij blijft eten en bewegen. En er moet altijd een eierschaal of sepia in zn bak liggen.

Ik heb er zelf ook 2, dus weet er aardig wat van(:

Vragen mag je pb en(:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het niet zo dat een waterschildpad ook een soort van eilandje moet hebben om op te kunnen rusten omdat hij anders niet kan slapen en verdrinkt (kan dan niet ademen tijdens het slapen)? En een warmte lamp en een verwarmingselement voor het water?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is het niet zo dat een waterschildpad ook een soort van eilandje moet hebben om op te kunnen rusten omdat hij anders niet kan slapen en verdrinkt (kan dan niet ademen tijdens het slapen)? En een warmte lamp en een verwarmingselement voor het water?

Haha, nee, maar wel een zandeiland met warmtespot om lekker op te warmen en op te kunnen drogen!

Verwarmingselement hoeft niet met dit weer. Of nouja, ligt aan het soort, maar het zal wel een geel/ roodwang/buik schildpad zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waterschildpadjes zijn leuk.. Ik had er ook een. Hij kreeg altijd gedroogde meelwormen en ik legde er wel eens een stukje komkommer in maar dat at ie niet. Hij had bij mij een rots met een bureaulamp erboven.. Maargoed, ik wist niks van schildpadden, was ook een jaar of 11 toen ik 'm had en toen 'ie overleed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou wij hebben er een stuk of 100, daarvan de helft waterschildpadden,

maar mijn ding is het niet.

Je hebt medicijn om het schild sneller te laten groeien, daarnaast is het wel belangrijk dat het water inderdaad elke dag ververst wordt.

En hier krijgen ze de resten van de eierschillen en af en toe sepia (als we die op het strand vinden)

Ze krijgen hier ook vlees (varken, rund) vinden ze errug lekker :P

Daarnaast krijgen ze kattenbrokjes en gedroogde kreeftjes en vitaminen, mineralen en kalk (zelfde als sepia en eierschaal dus)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is een groot beest 28 cm opgemeten

maar hij zit nu in een nood bak een plastic bak van maar 73 cm daarom laat ik hem overdag in een zwembad ( schelp) van de kinderen zwemmen en lopen en dan kan hij op een steen zitten zonnen.

bij mijn zwager thuis zit hij in een groot aquarium van 1,80m maar die is te groot om voor een week mee te nemen natuurlijk.

links boven op de schild is het bovenste laagje er vanaf en zie je geen groen maar een gele kleur

het is een roodwangschildpad

ik heb nu in de bak ook een steen gelegd zodat hij er op kan zitten want ik moet vanmiddag weg en dan durf ik hem niet in de tuin te laten op het terras.

dus nu zit hij in die curverbak

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vriendin geeft haar roodwangschildpad gammarus. Dit kan je in een vijvercentrum kopen (goedkoper als in een dierenwinkel). Er staat dan waarschijnlijk op dat het voor een koi is, maar gammarus is gammarus!

Maar volgens mij geeft zij ze 1x per week of om de dag (weet niet meer welk van de 2) te eten... In ieder geval niet dagelijks..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben met hem toch maar langst onze reptiepeldokter gegaan waar ik ook met mij leguaan kom

hij heeft op die plek waar de schild beschadigd is wat weg gekrabt wat er onrustig uit zag en antibiotica er op gedaan voor de rest moet ik nu elke dag jodium er op doen zodat het schoon blijft

en elke dag het water verversen.

dat hij in een curver box zit was geen probleem het is de grootste maat en ik heb er een steen ingedaan en daar boven een bureaulampje gehangen die ik gekocht heb dus hij heeft nu ook warmte.

en voer hoef ik maar 1 keer te geven per week en dat mag wormen zijn,krekels,kip,hondenbrokjes geen kattenvoer want dat is te zout.

komkommer,andijvie en nog wat dingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kattenvoer te zout? Dat zou afhankelijk zijn van het merk.. Net als hondenvoer.. Neem je bijvoorbeeld pedigree, dan geef je veel zout.. Ik zou dus ook geen hondenvoer geven ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ga hem denk ik ook gewoon ander voer geven in de natuur hebben ze toch ook geen katten en honden voer.

nu vanmiddag belde mij zwager dus wij verteld dat we met hem naar de dierenarts zijn geweest daar was hij wel blij mee maar nu zei hij dat hij eigenlijk hem niet meer terug wil.

omdat hij in het aquarium er al 2 heeft zitten en dat genoeg vind

hij komt dinsdag over 1 week terug en laat dan weten of hij hem nog wel wilt hebben en anders zei mij man dan houden wij hem wel maar dan moeten we wel op zoek gaan naar een aquarium want altijd in een curverbox is ook zielig.

ach we zijn toch al een opvanghuis voor dieren dan kan er 1 schildpad ook nog wel bij toch

onze kat was een zwerfkat die aan gereden was en wij hem naar de dierenarts hebben gebracht en die vroeg of we voor hem wilde zorgen tot het baasje zich zou melden is nooit meer gebeurt dus die is al 9 jaar bij ons

dan onze twee konijnen die een vriendin niet meer wilde hebben omdat ze geen tijd meer had er voor

dan hebben we nog 1 leguaan van een collega die hem weg deed omdat hij hem te groot vond worden.

en dan nu 1 schildpad

en dan heb ik ook nog 2 kinderen rond lopen van 2,5 jaar en 5 jaar dus het huis zit ver vol ha ha

ik zal me nog beter gaan in lezen over de schildpad zodat als hij blijft ik er alles vanaf weet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog zo'n iemand :P Mijn hond heb ik omdat die mensen hem in een schuur hadden en er niets meer mee deden. Mijn poes kwam uit een ongewenst nest, waarvan die mensen haar wilden houden, maar uiteindelijk toch weg wilden doen. Beiden verwaarloosd en m'n kat ook mishandeld.. Beiden moesten langs de da.

1 van mn konijnen zou anders naar de dierenwinkel gaan, dus nam ik haar en daar moest natuurlijk een 2e konijn bij. Die 2e bleek ook langs de da te moeten..

Ik heb alleen vorig jaar een hond gekocht: een bouvier. Dat wilde ik al zo lang.. Maar ook die bleek naar de da te moeten..

Op het moment is gelukkig alles gezond, al hoe wel mn herder erg aan het bijten is.. Maar die heeft een rund allergie en we zijn van het weekend bij mijn pa geweest, die daar geen rekening mee wil houden omdat hij het onzin vind!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vriendin heeft ook 2 schildpadden bij iemand weg gehaald. Die persoon ging voor goed naar het buitenland en zou die arme beestjes door het toilet spoelen.. 1 van die beestjes stopte met eten en overleed. Ze was op dat moment ontslagen en had dus geen geld voor een da... Zo zielig..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jeetje zeg nu hebben wij die ene schilpad opgevangen en nu ging mij man naar het huis van mij zwager waar de andere twee nog zijn en kijkt hij in die bak en is 1 schildpad die er in zit nog veel erger aan toe dan die we hier al hebben zitten

bij die is de schild ook kapot maar 1 poot is echt mega opgezet dus nu kan ik morgen weer naar de dierenarts maar nu weer met een andere

schildpad het gaat lekker hier dan zorg je voor de dieren van een ander maar zit je al 2 keer in een weekend bij een dierenarts.

ik heb wel tegen mij man gezegt daqt hij die schildpad echt daar moet houden en dat we er dan wel elke dag naar toe gaan want nu al 2 schilpadden er bij word er te veel ik heb gewoon geen plaats daar voor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

de dierenarts denk dat ze waarschijnlijk zijn gaan vechten onderling

dus heb mij zwager gebeld en die ene houden wij waarschijnlijk, en dan gaat hij er 1 proberen die nog helemaal goed is om bij iemand anders te doen

en dan die er erg aan toe is daar ga ik mee naar de dierenarts en die blijft dan bij hem in de bak zodat hij er nog maar een zelf blijft houden in die grote bak.

mij man heeft gisteren die ene die met zijn opgezette poot al wel appart gezet dus nu kunnnen ze niet meer gaan vechten.

dan ga ik zo de dierenarts bellen en kijken wanneer met die de andere terecht kan.

met die ene die nu bij ons is gaat het weer goed we zijn nu 3 dagen jodium aan het geven en het ziet er nu al beter uit.

gisteren hebben we geboden op een schildpaddenbak voor hem via marktplaats dus ben benieud wanneer ik wat ga horen.

nu zit hij nog in de curverbak maar is lekker hele dagen aan het zonnen en eet ook goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze zitten normaal met 3en in de grote bak maar omdat er 1 gebeten was in de schild en daardoor elke dag jodium moet krijgen op die plek had mij zwager die naar ons gebracht in een curverbak zodat de andere hem niet verder konden bijten.

en de andere 2 zitten nog in de grote bak bij mij zwager thuis maar mij man moet er wel 2 keer per week naar toen om eten te geven dus gisteren was hij daar en toen zag hij dat bij de andere ook de schild is beschadigd, maar die heeft ook bij 1 poot een dikke witte bult zitten en die zit ook elke keer op het droge en niet meer in het water.

dus ben net al een grote emmer daar weg gaan zetten, zodat mij man vanavond die schildpad in die emmer kan doen, want ik durf echt niet met mij handen in die bak want de andere schildpad zit er heel de tijd omheen ben zo bang dat die mij bijt als ik die ene schildpad wil pakken.

morgen moet ik om 16:30u met die schildpad in waalwijk zijn bij de dierenarts.

geen idee of ze met 2en moeten zitten maar als ze zo aan het vechten zijn lijk me dat ook niet goed

mij zwager zei dat het elke jaar goed is gegaan maar sinds ze in april uit de winterslaap zijn gekomen dat het regelmatig ruzie in die bak is dat hij daarom die ene er al uit had gehaald

maar nu beginnen die twee die er nu nog in zitten ook ruzie te krijgen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mm.. appart.. Ik zal aan een andere kennis van mij eens vragen (die weet er echt veel van) hoe of wat.. Misschien kan hij een verklaring geven waarom ze ineens ruzie hebben..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat is goed

mij zwager heeft ook geen idee hoe het komt

ze zitten als baby al bij elkaar en ze zijn nu 30 jaar dus al die tijd goed gegaan

en eerst zaten ze in een veel kleinere bak dan nu

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

schildpadden zijn solitaire dieren dat betekend dat ze alleen leven en geen maatje nodig hebben!

Mijna heb ik ook moeten scheiden toen ze vochten..

Echt scheid die schildpadden voor de 1 een pootje mist!

Hoe ziet die bak er daar verder uit? Schoon water? waterstand? eiland? en wat krijgen ze te eten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze hebben een aquarium van 120 lang met een gedeelte van grote stenen waar ze op zitten daarboven zit een warmte spot maar die heeft hij meestal uit staan geen idee waarom nu staan hij ook uit nu hij op vakantie is.

voor de rest zit er ook een filter in waterstand is 20 cm

ik moet ze 1 keer per week kattenbrokjes geven maar weet niet of hij dat ook altijd geeft of dat hij wel iets anders geeft.

nu zitten ze alle drie uit elkaar 1 zit hier in de curverbak en dan 1 daar in een curverbak en dan de 3de zit nog in het aquarium.

en met die ene hier ben ik zaterdag naar de dierenarts mee geweest en dan de andere die daar in de curverbak zit moet ik morgen mee naar de dierenarts en dan nummer drie die is nog wel helemaal goed.

maar vanmiddag toen ik hem zag toen had hij bij zijn linker achterpoot vlak bij de schild een dikke witte bal zitten en ook die poot is opgezet.

dus denk meer aan een bijtwond die is gaan ontsteken maar weet het niet zeker maar morgen zal de dierenarts het wel weten neem ik aan het is een reptielendierenarts.

de schildpad die hier bij ons in de bak zit daar gaat het nu goed mee eet goed en de schild gaat er al beter uit zien.

we zijn hem nu vanaf zaterdag met betadine aan het behandelen.

ook heb ik er vandaag een eierschaal ingedaan moeten ze die eigenlijk opeten of niet?

en hoelang moet die schaal er in blijven zitten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm..zo slecht is de huisvesting nog niet behalve dat de bak een stuk groter moet, voor hun alle3 dan(wss zijn ze daardoor gaan vechten omdat ze niet genoeg ruimte hebben om elkaar te kunnen ontwijken), de waterstand veel hogermag( het zijn echte zwemers) :P En die spot wel aan mag..

AiAi..die poot, dat klink niet goed! Schildpadden kunnen hard bijten, ik zag 1 keer bij die vanmij dat de 1 de anders poot beethad en rondjes gingdraaien, ik had ze gelijk uit het water gepakt, maar hij wou niet losslaten, ik had ze heenenweer gelingerd heel hard geschreeuwd en toen liet hij gelukkig los! ze zitten nu dus gescheiden..

Die eierschil eten ze op als ze behoefde aan kalk hebben, anders zou je het ook in het eten kunnen steken

gewoon altijd erin houden!

En ohja die kattenbrokken, die laat je toch wel eerst weken!? Anders zet het op in de buik!

En Krijgen ze alleenmaar 1 keer in de week dat? kattenbrokken moeten niet het hoofdvoer zijn, koop is ongepelde garnalen, dat is al een stuk beter!En ze mogen gerust 2 a 3 keer per week te eten:)

Veel suc6 ermee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb die hier nu zit van de week al komkommer en krekeltjes en een stukje appel gegeven maar je kan echt zien dat hij dat niet gewent is volgens mij want hij pakt er helemaal niks van

en als ik er dan wat kattenbrokjes in gooi begint hij wel meteen te eten.

ik ga gelijk morgen garnalen halen.

mij zwager heeft niet gezegt dat we die brokjes eerst moeten weken goed dat ik dat nu weet.

ik ga zo een hele lijst voor mij zwager maken wat hij wel en niet moet doen en ook wat voor voer allemaal.

hij komt volgende week dinsdag pas terug dus moet nu 2 schildpadden gaan behandelen met medicijnen

maar het is al goed dat ze nu alle drie uit elkaar zijn die ene houden wij waarschijnlijk en dan moet hij voor die anderen een nieuw baasje zoeken zodat hij er zelf ook een houdt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .