Ga naar inhoud

Let op maden tijd! Bescherm je konijn!


Aanbevolen berichten

Op de een of andere manier vind de groene vlieg, die vlees etend is.

Het nu ideaal om eitjes te leggen met iets wat vochtig klam weer.

Mensen bescherm u konijnen! zorg dat de kontjes schoon zijn .

Vanmorgen is wederom mijn hulp in geroepen :(

Was de 2 e al deze week....

Help een konijn met maden!!!!

Maden zijn niet echt een ziekte...

Maar iets wat de groene vlieg het konijn aan doet.

Waar moeten wij baasjes op letten!

* Een schoon hok

* Droge pootjes en geslacht.

* Geen diaree bij een konijn!

Het konijntje van vanmorgen een nhd had diaree aan het kontje.

Gisteren avond gewassen en jammer genoeg terug gezet buiten!( natte konijnen , diaree) Binnen houden!

Vanmorgen zaten de maden al onder de huid, het konijntje kwam hier in schok binnen.

Reageerde niet meer, haalde enkel nog adem.

De maden vreten zich een weg naar binnen, scheiden een giftige stof af wat verdoofd en tevens het konijn vergiftigd!

Konijn is binnen 48 uur dood, na het leggen van de eitjes, wat je dus gewoon niet ziet.

Konijn reageerd normaal, door de verdoving van de maden.

Als de maden al onder de huid zitten, gaat het konijn dood aan de giftige stoffen.

Dan is het zaak snel het dier in te laten slapen.

Ik vind dit vrezelijk voor dierenartsen......Dus mensen wees u er weer van bewust!

De maden in ontlasting van konijnen zijn andere maden, die eten geen vlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de dierenarts vind ik het niet zozeer vreselijk... maar voor het konijn wel!

Goede voeding dus, hooi, goede biks en groente waar je nijn bekend mee is, dan hoeft je konijn niet te vrezen voor diarree en dus kans op maden.

Maarre... die giftige stof, wat is dat dan? Ik wist niet dat maden dat afscheiden en het konijn vergiftigen?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bespreek dit altijd na met de mensen, wat is er gebeurd wat heb je gezien en hoe hebben ze gehandeld.

Dit betrof een nhd konijntje die niet goed tegen groenvoer kon.

IPV dat de mensen dan stoppen met groenvoer, maakte ze het kontje steeds schoon.

Met de gevolgen dat gisteren de eitjes al in de diaree zaten en zich een weg naar binnen gevonden hebben, dit kan ook bij de anus en geslacht gebeuren! Dat maakt voor een made niet uit.

Als het maar vochtig is in een vleesrijke omgeving.

Dus gisteren avond niet opgemerkt, nat terug gezet in het hok.

Toen hadden de maden vrij spel, wat het konijn het leven kost.

Met de mensen besproken, bij diaree zullen ze voortaan eerst naar het voer patroon kijken, voorbeeld ss gaan geven.

Groen stoppen en of minderen.

Het is een harde les.....wat lijkt steeds meer mensen eerst moet gebeuren voor hun ogen open gaan en ze informatie gaan zoeken.

Laat de dood van dit konijntje niet voor niks zijn, en mede konijnen liefhebbers hou de konijnen in de gaten.

Cindy BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de dierenarts vind ik het niet zozeer vreselijk... maar voor het konijn wel!

Goede voeding dus, hooi, goede biks en groente waar je nijn bekend mee is, dan hoeft je konijn niet te vrezen voor diarree en dus kans op maden.

Maarre... die giftige stof, wat is dat dan? Ik wist niet dat maden dat afscheiden en het konijn vergiftigen?

Als een dierenarts 10 konijnen op een dag moet laten inslapen door maden, wat je simpel weg kan voor komen, vind ik dat vrezelijk voor een dierenarts, immers wij baasjes zijn vaak in gebreke in dat soort gevallen.

De giftige stof is een toxine, zal daar even meer over opzoeken, ik ben een praktijk mens.

Door die stof word het konijn verdooft, konijn laat dus in gedrag niks merken, eet dus ook gewoon.

De volgende dag is het konijn door de stof al zo vergiftigd, idem de maden zitten al zo ver in het lichaam, konijn raakt bewusteloos, in coma en overlijd. ( onderkoeld ook )( pupillen reageren niet meer)

frambozen blad is een tegen produkt om de toxine's op te heffen.

BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maden zijn echt vreselijk en ik hoop het nooit meer mee te hoeven maken. Mijn konijnen worden dus ook extra in de gaten gehouden in deze maanden, hoewel ze geen van vier ooit diarree of natte kontjes hebben gehad en ik dus ook geen problemen verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden heeft mijn Mika ook maden gehad.

Ik was een weekend op (kinder)kamp en mijn ouders waren toen nog onwetend hierover.

Bij terugkomst hebben ze me pas verteld hoe de toestand van Mika was. Dat hij maden had etc, veel pijn en dat ze samen met mij naar de DA wilden. Want het ging niet zo lekker met hem.

Bij de DA aangekomen was Mika al ver aangevreten door de maden. De DA kon letterlijk z'n vacht/huid optillen waardoor ik helaas heb moeten zien hoe de maden het vlees aan het aantasten waren. Heel erg gruwelijk. Snap ook niet waarom hij het deed als er een tiener, geheel verdrietig naast de behandeltafel staat.

Al met al Mika in moeten laten slapen. Dat ook vrij lang duurde. Mika was een vechter en het inslapen duurde te lang, waardoor de DA heeft moeten besluiten de dodelijke injectie recht in z'n hart te zetten.

Op dat moment was ik zo kwaad op me ouders. Hadden ze niet eerder naar de DA kunnen gaan? Ze zagen toch dat maden niet goed is? Ze zagen dat hij pijn had? etc...

Nu weet ik dat het deels onwetendheid is en deels dat ze me afscheid wilden laten nemen voor Mika. Nu zou ik zeggen; verlos me konijn van de ellende, hoe pijnlijk ook voor mij maar dan maar geen afscheid.

Sindsdien ben ik zeer voorzichtig en doe ik er alles aan maden te voorkomen.

Dit smerige gedoe gun je echt niemand!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de waarschuwing!

Ik check sowieso elke dag mijn konijnen, en verschoon iedere dag het toiletje en de ernaast gevallen keutels maar toch... Ik loop zo ook nog maar even naar buiten om nog een keer extra te checken!

Het is vooral ook dit weer wat belangerijk is, bij kans op maden....vochtig warm weer.

Ik heb zelf maden in mijn paard zijn hoef gehad ooit...in de straal! Gelukkig optijd opgemerkt, dierenarts kon de boel weg snijden.

Een van onze schapen had 25 plekken met maden in zijn wol, schaap werd te rustig in de observatie, we konden niks vinden, de volgende dag wel maden waren 2 keer zo groot en vraten zich naar binnen.

Schaap hebben we toen in neocidol gedaan ( spul plus water in een kruiwagen)

b_342.gif

Het schaap gaf zich helemaal over, door de toxine's in het lichaam.

Dit middel is enkel verkrijgbaar bij de dierenarts, dus het is zaak altijd zo snel mogelijk naar een dierenarts te gaan!

En je diertje in z'n bad te zetten.

De schaap verloor door het pittige spul al zijn wol.....en maden ongeveer 5oo stuks kwamen boven drijven.

Hij had enkel opervlakkige wonden, die goed zijn genezen, en die zomer had hij een T shirt aan om zijn huid te beschermen.

Na 6 maanden had meneer weer wol op zijn huid.

Dus niet alleen konijnen zijn de pissang maar ook andere dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad. Terwijl maden ook vaak gebruikt worden om wonden juist schoon te houden, al gaat het dan wel om geinfecteerde wonden. Ik zie me al zitten met van die vieze smerige beesten, iew...

Klopt, maar dan liever madentherapie dan een ledemaat kwijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vooral ook dit weer wat belangerijk is, bij kans op maden....vochtig warm weer.

Ik heb zelf maden in mijn paard zijn hoef gehad ooit...in de straal! Gelukkig optijd opgemerkt, dierenarts kon de boel weg snijden.

Een van onze schapen had 25 plekken met maden in zijn wol, schaap werd te rustig in de observatie, we konden niks vinden, de volgende dag wel maden waren 2 keer zo groot en vraten zich naar binnen.

Schaap hebben we toen in neocidol gedaan ( spul plus water in een kruiwagen)

b_342.gif

Het schaap gaf zich helemaal over, door de toxine's in het lichaam.

Dit middel is enkel verkrijgbaar bij de dierenarts, dus het is zaak altijd zo snel mogelijk naar een dierenarts te gaan!

En je diertje in z'n bad te zetten.

De schaap verloor door het pittige spul al zijn wol.....en maden ongeveer 5oo stuks kwamen boven drijven.

Hij had enkel opervlakkige wonden, die goed zijn genezen, en die zomer had hij een T shirt aan om zijn huid te beschermen.

Na 6 maanden had meneer weer wol op zijn huid.

Dus niet alleen konijnen zijn de pissang maar ook andere dieren.

Toch zou ik mijn konijnen niet in zulk agressief spul zetten. Een betadinebad doodt de maden ook, en is toch iets huidvriendelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden wel toxine omschreven, maar dat het konijn ze aan maakt.

http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/dk%20bestanden/Maden_konijn.html

Bij mijn weten scheiden de maden de toxine's af, ook als je maden dood poepen ze dat nog eff uit....

Betadine dood niet genoeg, enkel water dood de maden al.....maar niet snel genoeg.

Met neocidol spuiten wij ook preventief in de wol bij de schapen elke 6 weken, zodat de vliegen het minder aantrekkelijk vinden om daar hun eitjes neer te leggen.( om zo de schapen te beschermen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eehm Cindy, m'n nijnen hebben nog nooit aan de diarree gezeten, heb je misschien een plaatje van een nijn met diarree, xodat ik er extra allert op kan zijn?

want hier al die enge vlieg al een paar keer gezien, heb voor de zeker heid de hele ren schoongemaakt, en de konijnen op kranten gezet, ipv hooi en stro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het jaren geleden met mijn eerste konijn van 12 meegemaakt. Hoopt het nooit meer te hoeven zien en ben er erg alert op. Nu heb ik op dit moment een voedster met een open bult op de buik (tumor, zie topic; voedster 6 jaar, mammatumor)), wordt 2x per dag gezalfd en goed in de gaten gehouden maar toch.... zou het mezelf nooit vergeven als het toch zou gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook een bult blinde darm keutels zijn bij te dikke konijnen.

De onder kant moet schoon en droog zijn, dan loop je minder risiço's.

Bij konijn heb ik het een keer tussen de boven kant staart gehad, dit konijn was schoon, de vlieg vond dat een prima broei plekje om zijn eitjes te leggen. Na deel je merkt het pas laat, als er al een gat in je konijn zit.

Gelukkig met behandeling van Neocidol was ie gelijk van de maden af, en het gat groeide weer dicht.

Deze ram is uiteindelijk toch 17 jaar oud geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .