Ga naar inhoud

In ent reactie van konijn...


Aanbevolen berichten

Ik krijg hier wel meer vragen over in mijn mail....

Bij jullie reeds bekend een harde bobbel in de nek op de plek waar de enting is gegeven.

Deze bobbel is een reactie op de enting zonder gevolgen.

Maar de reactie kan ook anders uitpakken.

Zie vraag stelling van mede forum lid aan mij.

Hallo Cindy,

Dit jaar heb ik mijn NHD (raszuiver) voedster Luna voor de eerste keer laten enten. Een aantal dagen na de enting begon ze last te krijgen van haar ogen. Linkerooglid werd dik en leek een wondje op te zitten. Rechteroog begon ook te ontsteken. Er ontstond pus in de ogen. Ik heb toen zalf gekregen van de DA, maar dit had niet het gewenste effect. Na meerdere keren bij een DA te zijn geweest kwam de DA tot de conclusie dat het waarschijnlijk om een allergische reactie op de Myxomatose enting zou gaan. Volgens haar was deze reactie erfelijk bepaald. Uiteindelijk zagen de oogjes er na 3 weken weer helemaal goed uit.

Nu is mijn vraag; is dit herkenbaar bij dit ras? Kan het kloppen wat de DA gezegd heeft? Gelukkig is het nu weer helemaal goed met Luna, maar vraag me toch af of het dit echt geweest is. Misschien dat jij mij meer hierover zou kunnen vertellen?

Met vriendelijke groet,

Nicole

Nou Nicole, ook dit is dus een ent reactie. Een reactie op de myx enting.

Dit is niet erfelijk bepaald, je loopt hier meer risico op als je konijntje niet helemaal lekker in haar weerstand zit. Dus eigelijk heeft ze een vorm van myx gehad, en gelukkig overleeft. Men verwacht dan ook dat jouw konijn nu antistoffen heeft tegen myx.

Dus is je konijn niet helemaal fit, denk goed na voor je ent.

Nu heeft Nicole haar konijntje het overleeft, maar ik zelf ben er 9 verloren na een ent reactie, aan myxomotose. Deze dieren waren op het oog gezond, fransen van 9 weken oud. Maar ze kregen binnen drie dagen myx na de enting. Hebben het ook ook alle 9 niet overleeft.

Dus Nicole je kan terug vertellen aan de da dat het hier dan een ent reactie betrof....op de enting zelf. Dit had de da zelf ook eigenlijk moeten weten.

BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet inderdaad dat dit kan. Dit is neit alleen met konijnen, maar ook met alle andere dieren en mensen. Daarom heb ik heel lang getwijfeld om mijn konijnen te laten enten.

Wat is de maximale tijd waarna je konijn ziek kan worden van een enting? Die van mij gingen ongeveer 1,5 maand na de enting minder eten.

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Dit gaat over mijn Luna. Ik had hier al eens een topic over gestart, maar er werd in eerste instantie geen link gelegd met de enting toen ik met Luna voor het eerst naar de DA ging met oogproblemen. Er werd uitgegaan van een "normale" ontsteking. Van het wondje op het ooglid werd vermoed dat ze dat had opgelopen door een van de andere konijnen. De zalf leek de eerste dagen ook goed te helpen. Ogen traande niet meer en werden minder rood. Alleen het ooglid bleef dik. Maar de zalf werkte uiteindelijk niet meer en er ontstond pus in de ogen ... dus nogmaals terug naar de DA die dus uitging van een allergische reactie, omdat de problemen binnen een week na de enting ontstaan waren.

Luna leek overigens helemaal fit toen ik haar liet enten en is ook heel fit gebleven toen haar ogen ontstoken waren. Ik heb geen enkel moment de indruk gehad dat ze ziek was ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joep heeft ook een keer een reactie gehad. Grote bult op de schouder die groter en groter werd.

Daar schrik je de 1e keer wel van, zeker bij zo'n klein humpeltje (toen nog).

Gelukkig was het een reactie van het enten en trok het binnen een week weg.

Tja, als je het niet weet..... gelukkig is het daarna nooit meer gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn konijn al jaren & heb gelukkig ook nog geen problemen gehad :)

Met enten loop je altijd een risico helaas. Ze spuiten toch bepaalde ziektekiemen in het lijfje van je konijn op zo'n moment...

Vervelend dat Luna ziekjes is geworden van de enting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .