Spring naar bijdragen
Imagina

Ik kom even langshuppelen

Recommended Posts

Heerlijk is dat hé Rebecca, om zo te kunnen genieten van een konijntje. Om te mogen zien dat hun liefde voor jouw eraf straalt. Mijn dag is ook altijd helemaal goed wanneer ik ze eventjes begroet heb. Heb er een hekel aan om een weekend weg te gaan en ze dan te moeten missen. Het laatste voor ik wegga is een knuffel aan de konijntjes geven en het eerste wat ik doe wanneer ik terug kom is datzelfde.

Leuk om te horen Aboe.

Zorg in ieder geval dat je veel tijd doorbrengt met je konijntje. Laat het konijntje ontdekken en probeer soms zelf ook nieuwe dingen uit. We hebben die van ons geleerd om buiten te lopen door ze eerst op oude tuinstoelkussens te laten lopen; dan voorkwamen we dat ze eraf gingen. Later mochten ze tussen de kussens lopen (in een vierkantje dat we maakten). Daarna binnen de grenzen van het gras en het zand (lagen stenen tussen) en nu hebben ze enkel de moestuin en de voortuin als verboden gebied.

Weet je al wat voor konijntje je wilt nemen??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neen, ik weet het nog niet precies, maar het zal zowiezo wel een klein ras zijn (een nederlands hangoor of leeuwenkopje?) Het zal nog een hele zoektocht worden. Heb je tips waar ik kan beginnen zoeken? Kijk voorlopig al elke dag op kapaza (woon namelijk in Belgie). Daarnaast kijk ik ook elke dag op dit forum voor al zeer goed geïnformeerd te zijn en volg hier alles (meestal zonder iets te zeggen) :P Ben al verslaafd aan het konijntje alvorens ik het heb. Heb al een een lijstje gemaakt met al wat ik nodig heb en hoe ik mijn zandbakje ga maken enzo, best wel freaky :P Heb al vanaf mijn 7 jaar cavia's, maar dit is natuurlijk iets heel anders. Hij zal mijn nieuwe hobby worden en zal er zeker zeer veel tijd mee doorbrengen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neem gewoon rustig de tijd om te bedenken wat voor konijntje jij wilt. Wie weet kom je er wel één tegen waar je op slag verliefd op wordt. Nadat Knabbel dood was gegaan heeft mijn moeder op Marktplaats gekeken naar konijntjes hier in de buurt. Ben zelf niet mee geweest met het uitzoeken omdat ik die dag weg was. Zelf heb ik niet echt iets met dierenwinkels, waarom precies weet ik niet, super schattig die beestjes daar, sta mezelf ook altijd te verkneuteren voor die hokken. Alleen Knabbel kwam van onze konijntjes uit de dierenwinkel, mijn zusje had een cadeaubon voor haar gekregen, tja die besteed je natuurlijk wel.

Er zullen vast en zeker wel mensen in jouw buurt zijn die konijntjes hebben. Je kunt ook bij een opvang kijken, daar komen ook super snoezige konijntjes terecht die graag een baasje willen hebben.

Cavia's zijn wel anders denk ik. Heb ze zelf nooit gehad dus een echte vergelijking zou ik niet kunnen maken.

In ieder geval erg leuk dat je een konijntje wilt nemen en dat je je er zo goed in verdiept.

Vanochtend mocht ik van mevrouw alweer niet op mijn stoel zitten. Tja, dan maar weer op de grond en m'n digitale adresboekje laten wachten. Ze reageert weer heerlijk op mij. 's avonds loopt ze mee naar de garage, en ze wil nog wel graag vooruit lopen, maar als ik "rustig" zeg gaat ze tussen m'n benen door zigzaggen en blijft ze in de buurt. Ook luisterd ze wanneer ik "op schoot" of "hok" zeg. Ze doet die dingen ook, natuurlijk krijgt ze daarna van mij een beloning voor haar goede luisteren.

Wanneer ze met mij mee mag en lekker mag rondhuppelen lijkt ze helemaal te stralen en te genieten. Ik ben zo dol op mijn konijntje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan ook naar de opvang gaan. Daar hebben ze hele leuke konijnen! Bij de opvang waar ik naartoe ga (Ridderkerk) hebben ze altijd zo veel konijnen (60-70 stuks...), op het moment hebben ze er ook twee nestjes. Verder is het altijd moeilijk kiezen daar hoor, ze hebben zo veel leuke konijnen en ik zou ze zo allemaal meenemen. Ik had, toen ik voor een nieuwe voedster ging kijken met Frummel (exram) vier konijnen uitgezocht die ik wel zou willen hebben. Uiteindelijk was de eerste voedster al direct goed, goeie kennismaking en nu zitten ze samen. Heb zelf nog nooit zo'n mooie voedster gehad, verschrikkelijk mooi en lief konijn. Dus ja, opvang raad ik je zeker aan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik heb ook al op sites van opvangen gezocht, maar het probleem is dat in de regels staat dat je al een konijn thuis moet hebben ofwel er twee moet aanschaffen. En voorlopig zou ik graag beginnen met één konijntje. Kan dit dat je één niet meekrijgt?

Ik heb hier nog nooit in de buurt een dierenwinkel gezien die konijntjes verkoopt... ofwel kijk ik niet goed genoeg rond mij. Maar ik zal er zeker geen uit een dierenwinkel halen, als ik dit hier allemaal op de forums lees. Zal in september (achter het reizen en werken) eens snuffelen bij de fokkers in de buurt...? Ik zal daar (als ik jullie zo hoor praten) wel op eentje vallen :P

Ik wist niet dat konijnen zo konden reageren op wat je zegt :o Haha, zo moet je nog opletten waar je je voeten zet :P Zot konijn :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, konijnenopvangen vinden het belangrijk dat konijnen samen geplaatst worden dus je zal dan wel twee moeten nemen. Al zie ik daar geen problemen in, want heel veel geld/tijd/ruimte scheelt dat niet.

Dierenwinkels worden afgeraden omdat ze vaak dieren halen van broodfokkers, deze wil je liever niet steunen... Ouderdieren worden echt als een fokmachine ingezet en uitgemolken. Daarnaast heb ik zelf vervelende ervaringen met dierenwinkels (gewoon zwangere dieren verkopen en de schuld bij mij leggen) en meegemaakt bij anderen. Zieke dieren, zwangere dieren etc. Al heb ik ook gezonde dieren uit de dierenwinkel gehad, maar voor mij is dat over om dieren te halen uit een dierenwinkel.

Een goeie fokker zal je ook aanraden om twee konijnen te nemen en zal je ook (denk ik) geen konijn geven om alleen te houden... Tenminste, dat is wat ik lees van de fokkers hier op BB.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij haalden onze konijntjes ook altijd samen. Alleen pakte dat bij de laatste dus niet helemaal uit zoals het hoorde te zijn. Maar goed dat kan gebeuren. Ze hebben het hier allemaal prima naar de zin nu.

Ondanks dat die van ons niet continu samen kunnen zitten vind ik het wel schitterend om te zien als konijntjes bij elkaar zitten en bijvoorbeeld elkaar gaan wassen. Het liefst had ik ze natuurlijk ook samenzitten, maar dat is iets wat toch niet gaat. En omdat ik zie dat ze niet ongelukkiger zijn nu ze allemaal een eigen hok hebben en regelmatig en zeker ook voldoende aandacht krijgen houd ik het ook maar zo.

Een konijntje alleen gaat zeker wel goed, en kan ook heel gelukkig zijn. Ik ga niet zeggen wat goed en wat slecht is, dat is ook iets wat je in mijn ogen zelf moet uitmaken. Uiteindelijk ben jij de gene die het beste weet wat er in jouw konijntje doorgaat (wanneer je de tijd neemt om het beestje te leren kennen)

En inderdaad, het is goed opletten waar je je voeten neerzet. Maar wanneer ik haar dus zeg om rustig te lopen let ze zelf ook beter op en hoef ik me minder zorgen te maken haar te raken. Als ze hard loopt dan raakt ze mijn voeten vaker dan wanneer ze rustig zigzagt. Zot is ze ook zeker, maar wel een zotte lieverd.

Kan er ook altijd goed om lachen als ik dan voer in haar bakje heb gedaan nadat ze met mij heeft buitengelopen en ze heeft gewacht totdat ze eindelijk zelf voer krijgt. Dan zit ze me aan te kijken van waar is m'n eten nu dan? Terwijl het ondertussen dus al in d'r bakje zit. Alleen is ze dan nog zo druk met spelen dat ze niet doorheeft dat ik het er snel ingestopt heb. (als ik het er niet snel in stop en ze houd me wel in de gaten lijken mijn vingers soms wel erg op voer)..

Vandaag maar eens zien of ik de batterij van de camera kan gaan opladen en wie weet nog weer een fotoshoot doen, heb weer wat nieuwe ideetjes opgedaan om met de camera te gaan spelen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel voorstander van samen houden, maar dat komt omdat ik meerdere ervaringen heb (oa ook met andere groepsdieren) die toch compleet anders werden (in positieve zin, gewoon echt opleefde) toen ze een maatje er bij kregen. Ook al leken ze alleen gelukkig en waren ze hartstikke gezond en levenslustig. Hier is dieren alleen houden geen optie, want dan kan ik niet met mezelf leven namelijk :P Heb op het moment een cavia beertje alleen zitten, hij is gecastreerd en moet nog even een weekje alleen zitten. Verschrikkelijk! Ik wil zo rgaag dat hij weer samen zit met een vriendinnetje.

Laatst werd Frummel zelfs blij en maakte hij binky's, hij zat nog geen week alleen (zijn vriendinnetje was overleden). Daar schrok ik wel van, want hij is wel blij om mij te zien, maar doordat hij zich zo eenzaam voelde werd hij gewoon blij om mij te zien zodat hij even niet alleen was. Dat ging mij te ver, gelukkig had hij een week later een lief vriendinnetje. Maarja ik kan ook niet voor iedereen bepalen om twee dieren samen te houden, ik kan enkel mijn ervaringen vertellen en diegene moet zelf kijken wat hij er mee doet natuurlijk. Maar ik raad het dus wel aan :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snap ik Nimfee.

Als ik de mogelijkheid zou hebben en ze ook bij elkaar zouden willen zonder toezicht zou dat ook prima gaan. Maar hierin hebben mijn ouders ook nog hun stem. Zolang ik bij hun woon gelden ook hun regels. Heb wel eens geprobeerd om een koppel poging te starten. Maar op het moment dat ik de konijntjes even van hok gewisseld had om aan elkaars geur te wennen kreeg ik commentaar dat ze toch echt in hun eigen hok moesten zitten. Tja. Ga het wel weer proberen zodra ik uit huis ben hoor.

Vorig jaar winter had Stampertje nog een leuke actie. Het had voor het eerst gesneeuwd dat jaar en er lag echt en paar centimeter. Toen deden we het klepje van het hok 's ochtends open zodat ze in de ren konden. Mevrouw stoof zo naar buiten, net een sneeuwschuiver. Na een paar stappen bleef ze staan en keek ze me aan van: 'Nou, moest dit nu? Wat moet ik hier nu mee?'

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ouders kunnen inderdaad heel belemmerend zijn daarin. Dat is zo jammer, probeer je nog zo je best te doen. Hier heb ik daar niet zo heel veel last van, als er een dier is dat een maatje nodig heeft moet ik het zelf uitzoeken, zelf betalen en zelf vervoer regelen (tenzij het op de route ligt als m'n pa naar zijn werk gaat). Zou het niet mogen, krijgen ze dat wel te horen, het gaat niet om mij dat ik per se een dier wil, maar om mijn eigen huisdier zelf. En anders zoek ik wel een nieuw huisje, ik kan serieus niet met mezelf leven als er een dier is dat ik niet op alle vlakken kan voldoen. Nou ja, ik bedoel, op de vlakken die ik zelf belangrijk vind dan he voor mijn dieren.

Maar hoe zit het dan, je hebt twee voedsters/ ram-voedster of wat voor combi?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb twee voedsters en een ram.

De twee voedsters kunnen in de hokken niet samen, moeder en dochter issues, maar daar buiten gaat het prima. Laat ze dan ook lekker in de tuin samen rondhuppelen. De ram hebben we niet gecastreerd, en zijn we ook niet van plan, vanwege onder andere de kosten.

Alle drie heerlijke gezonde huppels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, toen mijn cavia's met twee in een kooi zaten waren ze niet perse gelukkiger hoor. Misschien zijn cavia's anders op dit vlak. Die zijn pas echt gelukkig met een grote berg verse sla (volgens mij) :P Met mijn toekomstig konijn zie ik wel. Merk ik dat ze inderdaad een vriendje wil of ik ze beter buiten kan houden, zal ik daar wel voor zorgen... :P Ik denk dat dit zichzelf wel zal uitwijzen, niet?

Het is wel leuk hier op het forum voor jullie standpunten te ontdekken, leuke foto's en verhaaltjes te lezen...

En Imagina verlang al om de nieuwe foto's te bezichtigen :P Kan ik terug een beeld bij uw verhaaltjes vormen :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel Aboe. Helaas heb ik nog geen foto's kunnen schieten, de batterij van de camera bleek leeg (ik had hem nog niet opgeladen naar de vorige keer). Nu staan ze aan de lading. Hopelijk nog optijd om vandaag nog wat te gaan schieten.

Goed idee, je kunt inderdaad het beste kijken hoe jouw konijntje reageert. Een vriendin van mij die één kleintje uit ons nestje had genomen had steeds wat problemen met het beestje, het diertje at een aantal keren slecht. Uiteindelijk bleek hij best eenzaam te zijn, maar ze gaf hem ook niet veel aandacht wanneer ze thuis was, terwijl hij dat hier wel gewend was te krijgen. Nu zit hij gezellig met een maatje in een zorgboerderij waar hij het prima naar zijn zin heeft.

Maar het is en blijft per konijntje verschillend, en als baas zijnde is het de taak om dat in de gaten te houden.

Snoopy is dol op haar bal met brood. Ze duwt er zo lief met haar neusje tegenaan, natuurlijk ook puur omdat er eten in zit, maar ik vind het zo leuk om te zien. Verder is ze wel een beetje dom. Nu al voor de tweede keer tegen de dichte tralies aan gesprongen. Mevrouw lijkt steeds te vergeten wanneer ze via het deurtje naar buiten gaat. In het vervolg toch maar de tralies open zetten. Hihi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahhahahaha, hoe je het verwoord. Ze is en blijft een diertje hé, je kunt niet verwachten dat ze alles doorhebben zoals ons (en gelukkig maar). Is zo'n bal normaal bedoeld om hooi of groenten in te steken?

Ja ik zal het jammer vinden als ze het binnen of alleen niet naar haar zin zal hebben, maar als het moet, moet het hé... Je kunt ze ook niet soms buiten, soms binnen zetten zeker?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb twee voedsters en een ram.

De twee voedsters kunnen in de hokken niet samen, moeder en dochter issues, maar daar buiten gaat het prima. Laat ze dan ook lekker in de tuin samen rondhuppelen. De ram hebben we niet gecastreerd, en zijn we ook niet van plan, vanwege onder andere de kosten.

Alle drie heerlijke gezonde huppels.

Sowieso zien konijnen geen familieverbanden. Ik vraag me wel af hoe groot het verblijf is waar ze anders eventueel beiden in zitten, want ik zie vaak wel bij voedsters dat ze veel ruimte nodig hebben. Toen ik nog twee voedsters had, moesten ze ook echt een ren hebben zodat ze elkaar konden ontlopen (dus echt 24/7). Misschien is dit dus ook het geval bij jouw voedsters. Al kan het natuurlijk ook zijn dat ze beide de baas willen zijn, dat zie je toch vaak.

Hoe doe je het dan als 1 van je konijnen ziek is? Een castratie hoeft helemaal niet duur te zijn, even kijken hoeveel ze vragen bij elke dierenarts en welke een beetje betrouwbaar is. Maar om nog even op terug te komen: mijn voedster is erg ziek geweest en ik heb heel wat geld uitgegeven. Ik had ook de laatste operatie achterwege kunnen laten, maarja, verder moest ze wel elke maand naar de dierenarts voor haar tanden (olifantstanden), is ze 2x geopereerd, plus alle andere bijkomende medicijnen die zij nodig had. Klinkt nu heel erg wat ze had, maar als je wilt weten wat ze had kan je mijn topics terug vinden of haar topic vinden toen ze overleden was. Maar dat was dus wel een lap geld en van dat geld heb ik zeker 10 rammen kunnen laten castreren bij wijze van spreken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aboe:

Dat blijft ze zeker, en ook een heel lief diertje. Ondanks dat ze af en toe eventjes in m'n vingers bijt omdat die toch wel erg naar voer ruiken.

De bal is te zien op een aantal foto's in mijn album. Heb ook een foto topicje geopend, daarin kun je die ook weervinden. Heb een andere bal voor het hooi.

Ik ben niet zo'n voorstander van steeds wisselen van leefomgeving. Ik laat ze wel soms binnen lopen, maar over het algemeen leven ze buiten. Vooral in de winter moet je niet steeds wisselen, omdat hun vacht zich langzaam aanpast aan de omgeving. Heb je je konijn veel binnen moet je die in de winter niet plotseling buiten gaan zetten, dan heeft hij geen wintervachtje, dat is dus wel zielig.

Nimfee:

Ik weet dat ze geen familiebanden zien. Maar vind het gewoon leuk om zo neer te zetten. Een deel van de ren waar ze in zit is te zien op m'n foto's. Maar hij is groter dan wat je daar ziet. Ik zal eens kijken of ik een foto van het volledige hok kan nemen (wordt meestal afgeleid door de konijntjes). Het is met name door hun dominante gedrag dat ze niet samen kunnen zitten in het hok, puur eigen terotorium beschermen. Als ze namelijk op een tuinstoel moeten zitten is het ook geen enkel probleem.

Onze konijntjes zijn eigenlijk nog nooit echt ziek geweest. Stampertje is één keer een dag of twee helemaal niet fit geweest. Toen hebben we haar zelf verzorgd door haar hok goed schoon te maken. We probeerden haar te voeren. Vochtig brood (om toch drinken binnen te krijgen), druifjes, hooi, hooithee. Ook hadden we iets voer in haar bakje gedaan. Eerst wilde ze niets eten, maar toen ze een druifje kreeg aangeboden begon ze toch iets te smikkelen. Daarna hebben we haar met rust gelaten. Even later nog wat brood gegeven. Vervolgens begon ze toch langzaam door haar hok te huppen en dronk ze wat van de thee. Na een dag voelde ze zich weer beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is allen niet wat ik vraag.. Omdat je al eigenlijk geen castratie kan/wil betalen, hoe doe je het als je konijn stopt met eten of als je konijn geopereerd moet worden? Dat is wat ik bedoel. Bij mij zijn de dieren in 10 jaar nog nooit echt ziek geweest, ik ben in die tijd maar 3x naar de dierenarts geweest voor iets simpels. Maar toen Draakje ineens flink ziek werd heb ik honderden euro's uitgegeven. Al kon je ook de helft uitgeven, maar dat was dan alsnog 250 euro. Vandaar... Castratie kost niet zo heel veel en daarmee kun je wel een mooi trio vormen voor je konijnen. Mijn voedster moest trouwens gecastreerd worden omdat ze anders gewoon echt onder e tumoren zou zitten, vanwege de hormonen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mocht dat nodig blijken te zijn dan zal ik ermee naar de dierenarts gaan. Zonder twijfel.

Neemt niet weg dat ik wel eerst alles zal proberen wat ik kan doen. We hebben eens op het punt gestaan met Stampertje naar de dierenarts te gaan, maar gelukkig krabbelde ze weer op nadat we haar goed verzorgd hadden en was het niet nodig. Scheelt voor haar ook weer een boel onrust.

Snoopy is weer lekker eigenwijs geweest. Nadat ik een paar dagen erg laat thuis ben gekomen waardoor er niet meer voldoende licht was om haar mee te laten lopen om voer te halen was ze vandaag heerlijk koppig. Mevrouw sprong zoals altijd d'r hok uit en ging lekker aan de "verboden" plantjes knabbelen. Mijn moeder zal haar dankbaar zijn voor haar snoeiwerk.

Zal als ik binnenkort eens tijd heb een filmpje maken van haar "avondwandelingetje".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij begrijp je me niet helemaal of ik verwoord mezelf niet goed genoeg :P

Je betaalt wel de DA kosten maar een castratie niet. Zie je een castratie dan anders dan 'spoed' DA kosten ofzo? Gaan die andere DA kosten voor?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die andere kosten gaan voor. :)

Verder is dit ook een bewuste keuze die ik samen met mijn ouders gemaakt heb. Daar sta ik volledig achter en mocht dezelfde situatie opnieuw voordoen zou ik het weer op deze manier aanpakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites