Spring naar bijdragen
Vlinderkonijn

kip legt eieren buiten ipv in het nesthok

Recommended Posts

hallo!

we dachten dat onze kip gestopt was met leggen, maar vandaag vond ik toevallig 6 eieren buiten onder het hok. De andere kip legt wel nog in het nesthok.

- hoe komt dat? om te eten komen ze wel samen binnen, dus lijkt het niet of ze verjaagd wordt.

- hoe kan ik ervoor zorgen dat ze weer in het hok legt? ik ben bang dat er anders makkelijker eksters of ratten op af zouden komen (bij onze buren worden de eieren geroofd, maar hij heeft dan ook geen hok voor z'n kippen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij je buren geroofd? Woon je bij weilanden of bossen? Geroofd lijkt mij nou niet echt dat een ekster of rat het doet (die zouden het eerder kapot maken en daar opeten) Als ze echt geroofd worden zou het toch meer een vos of iets zijn?

Misschien de onderkant van het hok dicht maken? Of evt. nog ergens een ander hokje erbij maken kijken of ze daar in gaat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rond de tuinen zijn idd weilanden. De eieren vd buren liggen soms kapot halverwege onze tuin, met nog wat eigeel/wit aan. Laatst had hij 2 kippen van wie de kop afgebeten was. Hij dacht een muskusrat, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk na wat op te zoeken over muskusratten. (bij het meeste van wat hij vertelt hebben we onze vraagtekens trouwens).

Er is nog een hok, maar daar kruipt ze nooit in. Aanvankelijk legde ze in hetzelfde nestvak als onze andere kip. Het kippenhok is 120 op 75cm, er zitten 2 nestvakken in en een ladder om 'op stok' te gaan. Ze slaapt wel in het hok. Ze zijn met 2 kippen. Ik denk dat als ik de onderkant dicht maak, ze evengoed een ander plekje op het gras zoekt. Zou ze willen broeden en ze 'verstopt' hebben om te vermijden dat ik ze meeneem? Of zijn kippen niet zo slim? er loopt geen haan, maar bij beide buren wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gezien je verhaal over je buurman zou ik je kippen goed opsluiten, daar loopt een marter rond en de stap naar jou is klein om bij jou te roven of je kippen te vermoorden.

Gezien ik mij meen te herinneren dat je van die leghybrides hebt hoef je echt niet bang te zijn voor broedsheid, dat is een ras waarbij dat niet voorkomt, ze zijn gemaakt voor de leg.

Plek onder het hok afsluiten, kalkeieren ter stimulans in het legnest leggen en binnen de kortste keren zal ze ze wel weer in het nest leggen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

de kip zal zich daar waarschijnlijk comfortabeler en veiliger voelen. Onze kippen legden (toen ze de hele tuin nog hadden) ook op vaste plekjes. meestal onder de haag maar soms ook achter het konijnenhok etc.

Edit; als wij snachts vergaten de achterdeur dicht te doen; vonden we de hond op de zetel omdat de kippen dr van dr kussen hadden gejaagd en daar eieren hadden gelegd

bewerkt door Tao_Gini

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zijn kalkeieren? Waar koop je dat?

Sinds ik de eieren heb geraapt heb ik geen nieuwe eieren van haar meer gevonden (dus gister en vandaag geen meer gelegd). Of zou ze een ander plekje gezocht hebben? Ik heb nog niet gevonden waar het kan zijn, maar het gras staat nog vrij hoog, dus ik kan me miskeken hebben.

Onder het hok dichtmaken zou ik liever niet doen, omdat de konijnen daar ook graag gaan schuilen.

@Tao: wat grappig van je hond! Hoe bedenken die kippen het!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zijn kalkeieren? Waar koop je dat?

Sinds ik de eieren heb geraapt heb ik geen nieuwe eieren van haar meer gevonden (dus gister en vandaag geen meer gelegd). Of zou ze een ander plekje gezocht hebben? Ik heb nog niet gevonden waar het kan zijn, maar het gras staat nog vrij hoog, dus ik kan me miskeken hebben.

Onder het hok dichtmaken zou ik liever niet doen, omdat de konijnen daar ook graag gaan schuilen.

@Tao: wat grappig van je hond! Hoe bedenken die kippen het!

nou als mijn kippen een lekker plekje hebben gevonden (zelfs al een keer op de tuintafel en voor de deur!) mag niemand daar komen. ALs mijn ouders niet thuis waren trok ik me niets van de kippen aan, en keek ik tv terwijl een kip onder de tafel scharrelde

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook eens 's avonds met een zaklantaarn het nachthok inspecteren.

Kijk eens onder de zitstokken of je daar bloedluizen ziet.

Kleine rode puntjes.

Bloedluizen verjagen de kippen ook uit het hok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

waarom 's avonds? Om te zien of ze er slapen? Slapen doen ze wel in het hok. het kippenvoer staat ook IN het kippenhok.

Nu is kip nr 2 OOK begonnen leggen ONDER het hok. vlak naast elkaar, ze hebben een nestje gemaakt van het hooi voor de konijnen. (onder het kippenhok is de voederplaats voor de konijnen...

2cwpeu0.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .