Ga naar inhoud

Nagels knippen, leven geraakt.


Anjo

Aanbevolen berichten

Ik voel me echt zoooo ontzettend dom nu. Ik knip altijd zelf de nagels van mijn konijnen en het gaat altijd prima. Gewoon goed vasthouden en ze laten het ook gewoon toe. Net dacht Koos er even anders over en trok ineens hard terug waardoor zijn nagel scheurde. Ik dacht eerst dat er niks was maar ik zag ineens zijn nageltje erg bloeden. Het bleef een tijdje bloeden, ik pakte hem meteen op en hield hem dicht tegen me aan.

Het arme beestje had echt pijn, zijn ogen werden zo bol en zijn oogjes draaide een beetje weg. Ik voel me echt zo lullig. Hij heeft een half uurtje bij me op schoot gezeten,, totaal verslapt en hij duwde z´n kopje steeds tegen me aan. Zijn ogen zijn weer normaal nu en het bloeden is gelukkig gestopt. Hij zit nu weer bij Lizzey,, het appeltje wat ik hem gaf hoeft hij niet en hij is een beetje boos geloof ik,, hij stampt en gooit z'n deken overhoop.. (logisch).

Moet ik het nageltje wel nog in de gaten houden,, ik geloof dat het verder wel gewoon goedkomt maar ik moest het even kwijt.. voel me zo stom dat ik Koos pijn heb gedaan..

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik haalde mijn konijnen van het internet toen ze bij ons thuis waren heb ik de dag er na een gezondheidscontrole gedaan er was een nageltje overgekraakt ik wilde iets doen maar ja wat dus wachte ik gewoon af en keek er elke dag naar nu is het al lang weer genezen maar aan haar gedrag van mijn konijn merkte ik niets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goed opletten dat het ook echt gaat stoppen met bloeden! Als het vrij snel ophoudt met bloeden valt het inderdaad wel mee, maar soms stopt het gewoon niet. Ik heb het bij een cavia gehad, die hebben we uiteindelijk zelf dicht gebrand (wat ze bij de dierenarts doen). Want na een uur bleef het nog bloeden. Ik had zelf al de dierenarts gebeld voor advies en zij gaf het advies dat het zeker snel moest stoppen, anders zou de cavia doodbloeden. Vandaar dat dichtschroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet dat dichtschroeien dan geen pijn?? Ik heb het 1 keer de da zien doen bij m'n konijn maar hij vond het niet bepaald leuk.

Ik heb een poeder dat heet "Stop Bleed" dat zorgt er ook voor dat het bloeden meteen stopt. En dat schijnt ook met bakpoede te kunnen. Maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is nu echt gestopt met bloeden. doordat hij begon te stampen kwam er nog een beetje bloed maar het is nu okey. Koos was het net ook aan het likken/schoonmaken dus dat is wel goed geloof ik.

hij gedraagt zich gelukkig ook weer normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee toch?? Toch niet met een sigaret??

mijn dierenarts vertelde dat ja, maar of ik het ooit zal doen, weet ik niet.

Ik zou toch eerst proberen om met een doekje te stelpen.

En anders de DA bellen voor advies, want elke situatie is anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer gehad dat ik de nagels niet kort genoeg knipte, waardoor en 3 stuks braken op de tegels. hysterisch als ik ben rende ik dus meteen naar de dierenarts, die eerst heel erg om mijn paniek moest grinneken. Zij zei ook dat je eerst zelf even een vloeipapiertje erop kunt leggen (stom, dit doe ik normaal wel als ik zelf iets heb wat bloed), en het ook even voor de zekerheid kunt ontsmetten.

Ik zou me dus als ik jou was niet al te veel zorgen maken. Maar dat je je een beetje lullig voelt over dat koos pijn heeft (door jou) is logisch, maar een ongelukje zit soms in een klein hoekje, en zelfs met de beste bedoelingen kan je wel eens een foutje maken. Dus.. Don't worry:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. ik zou dat zelf dus nooit doen. Het lijkt me erg gevaarlijk om op een plek waar het flink bloed allerlei troep te smeren wat dus in de bloedbaan terecht kan komen. Tenminste, zo zou ik redeneren. Iets om je konijn een flinke infectie en in het ergste geval een slechte afloop te bezorgen, niet? Knijp dan de plek goed af, dat stelpt het bloeden ook. Maar al die zooi erop...no thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ons zelf 1x gebeurd, niet te ver gelukkig, we hebben er even een doekje tegenaangehouden en het hield snel op met bloeden.

Op school (VBO dierhouderij, 15 jaar geleden) leerden we dat als we in het leven knipten we een lucifer moesten aansteken, uitblazen en het hete kopje van de lucifer tegen het nageltje aan om het dicht te schroeien.

Ik weet niet of dit (nog steeds) goed advies is, of inmiddels verouderd.

Ik zag ook dit staan:

b_2736.jpg

Ferret Farm Styptic powder

Als u een nagel te kort afknipt, pootje in de poeder dopen. Ontsmettend en bloedstelpend.

Een potje van 14 gram kost €6,75

Ik bestel maar een potje mee voor in mijn EHBO doos, onze konijnen hebben nogal donkere nagels waardoor het leven moeilijk te zien is en ze hebben een hekel aan nagels knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ons zelf 1x gebeurd, niet te ver gelukkig, we hebben er even een doekje tegenaangehouden en het hield snel op met bloeden.

Op school (VBO dierhouderij, 15 jaar geleden) leerden we dat als we in het leven knipten we een lucifer moesten aansteken, uitblazen en het hete kopje van de lucifer tegen het nageltje aan om het dicht te schroeien.

Ik weet niet of dit (nog steeds) goed advies is, of inmiddels verouderd.

Ik zag ook dit staan:

b_2736.jpg

Ferret Farm Styptic powder

Als u een nagel te kort afknipt, pootje in de poeder dopen. Ontsmettend en bloedstelpend.

Een potje van 14 gram kost €6,75

Ik bestel maar een potje mee voor in mijn EHBO doos, onze konijnen hebben nogal donkere nagels waardoor het leven moeilijk te zien is en ze hebben een hekel aan nagels knippen.

DAT is dus dat Stop Bleed wat ik in huis heb. Had de dierenarts ook en is een soort poeder wat het bloeden meteen stelpt. Het is speciaal voor afgebroken nagels van dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit soort dingen lees, durf ik er niet eens meer aan te beginnen ;)

Niet te bang zijn :) Het is vervelender voor je konijn als ie veel te lange nagels heeft. Want dan breken ze vanzelf een keer af als ze een keer wild wegspringen. En dan kan het veel vervelender uitpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een pot Quick Stop voor. Het is een soort geel poeder dat je op het nageltje moet aanbrengen. Het stopt het bloeden en is ook nog desinfecterend. Geweldig spul!

Gini heeft echt erge nagels. Hij heeft last van kalknagels (normaal zou dit te stoppen kunnen zijn, maar het is veel te ver gevorderd. hij had dit al op al zn nagels toen ik hem vond) en die zijn erg kwetsbaar.

Denk maar aan;

breken

scheuren

splitsen, tot in de teen(!!!!) hij heeft nu 1nageltje dat tot in de wortel gesplitst is; dus '2' nageltjes uit 1teentje

afbrokkelen

knippen gaat niet, dan scheuren ze. Dus ik moet met het schaartje beetje bij beetje afschrapen. Ik twijfel of ik hem wel op de tegels ga zetten met zn broze nageltjes...

Quick Stop heeft me al meerdere malen geholpen. Ik zou ook zeker niet zelf dingen zoals lijm, bakpoeder, zeep,... op de nageltjes smeren. Vooral lijm en zeep niet. De chemische stoffen en parfums raken in de bloedbaan, en zeep pikt meestal ook nog (denk maar aan een open wonde met zeep insmeren)

Mijn DA raadde aan; Quick stop en eventueel nog Biologische bijenwas (bij elke honingboer wel te verkrijgen, anders in een natuurwinkeltje) om het met zekerheid te dichten.

aangepast door Tao_Gini
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te bang zijn :) Het is vervelender voor je konijn als ie veel te lange nagels heeft. Want dan breken ze vanzelf een keer af als ze een keer wild wegspringen. En dan kan het veel vervelender uitpakken.

Ik ga 't ook wel doen als 't nodig is ;) Milo heeft een tijd z'n nagels kort gehouden toen hij wekenlang dacht dat hij door de plavuizen kon graven om achter de bank te komen.

Als het moet, ga ik het ook bij hem proberen, heb 'm vanaf 't begin laten wennen aan alle aanrakingen en dus ook nagelcontroles gedaan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je het zelf niet aan durft kun je het altijd wel bij de DA laten doen bij een controle.

Ik knip ze ook zelf en soms gaat het wel eens mis (heeeeel af en toe :) ) Tja daar kun je niets aan doen. Een vloeitje of bakpoeder werkt dan ook goed hoor. Maar dan stelt het bij ons niets voor hoor, dan stroomt het niet ofzo....maar zie je net dat je het geraakt is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee toch?? Toch niet met een sigaret??

Juist met een sigaret schroei je het netjes dicht.

Een aansteker kun je dus niet gebruiken, een soldeer bout kan ook als je die hebt.

Tipje zie je het leven niet, bij donkere nagels hou er een zak lamp onder.

en doe het met z'n 2.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .