Ga naar inhoud

heeft mijn konijn het óók zo goed?

Aanbevolen berichten

Ik zie bij jullie altijd hele grote rennen, enorme hoeveelheden speeltjes en natuurlijk de mogenlijkheid om jullie konijntjes zelf te laten bepalen wanneer hij/zij slaapt, eet, speelt, rent etc.

Mijn ouders zijn namelijk niet over te halen om een ren te bouwen, omdat ze vinden dat we te weinig ruimte hebben. Hier heb ik een aantal topics over gemaakt voor tips, maar het lukt me nog steeds niet.

Even een vraag of mijn konijn het goed genoeg heeft volgens jullie:

Ze krijgt onbeperkt biks, niet gemengd maar gewoon van die staafjes.

Ze mag los als mijn ouders thuis zijn en buiten zitten ( +/- 3 uur per dag, soms meer soms minder)

Ze krijgt een grote pluk gras op een dag en wortel ( dit wil ik wel gaan variëren)

Ze krijgt onbeperkt kruidenhooi

Ze zit op stro, en wat korrels eronder.

Heeft ze het goed? Volgens mijn moeder doen wij het vergeleken met een collega heel goed, aangezien haar collega twee vlaamse reuzen in een kleine kooi heetf zitten zonder dat ze ook maar ooit los mogen.

Groetjes kim.

O ja, ik vraag dit omdat ik eigenlijk een beetje bevestiging wil van echte konijnenliefhebbenrs :)

aangepast door snuitje_pluisje
Link naar bericht
Delen op andere sites

Onbeperkt biks lijkt me niet zo heel handig, straks zit je met een worsten konijn hahah. Jouw konijn heeft het echt wel goed hoor. Het zal natuurlijk mooi zijn als ze nog een gecastreerd vriendje krijgt, dan heeft ze het helemaal goed:D.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je zelf je best doet is dat al heel belangrijk. De konijnen die het meest te klagen hebben zijn nog altijd de konijnen die vergeten in een hok in de tuin zitten.

Onbeperkt biks zou ik per direct mee stoppen. Niet alleen wordt je konijn te dik, hij zal ook minder hooi eten.

Normaal geef je 20 tot 25 gram per gezond lichaamsgewicht. En dat is echt voldoende!

Hooi moet je onbeperkt geven, maar dat doe je al lees ik.

Ik zou meer groenten gaan geven, en niet zoveel wortel. Je kan bijvoorbeeld witlof geven, en andijvie etc. Er staat op deze website een hele lijst met dingen die ze mogen eten. Dat is gezond voor een konijn en zo houd je het eten afwisselen. Je wilt zelf tenslotte ook niet iedere dag worteltjes eten.

Stro is prima, korrels ook als ze maar van hout zijn en niet van klei.

Het loslopen zou ik zoveel mogelijk doen als kan. 3 uur voor een konijn die geen ren heeft vind ik zelf wat aan de weinige kant. Je hebt voor niet al te veel geld al een ren gekocht, die hoef je echt niet zelf te maken. Kijk maar eens hier: konijnenhok

Speelgoed heb je niet denk ik, dus als jij weg bent mag het konijn zich vermaken met eten. Dat is niet erg variërend natuurlijk.

Het enige wat je konijn heel erg zal missen is een maatje. Een konijn is een sociaal dier dat niet alleen hoort te zitten. Hoeveel jij ook van hem of haar houd, jij kan die plek niet innemen. Als jij naar school gaat is jou konijn alleen. Hij heeft geen vriendje waar hij zijn eten mee kan delen, mee kan spelen en bij kan slapen. En dat is best wel een gemis.

Verder denk ik dat je goed je best doet hoor!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat elk beetje liefhebber altijd het beste wilt voor zijn beestje... Kreeg ik net nog de reactie van een collega op een foto op mijn facebook: "Een verwend nestje, dat konijn van je" - Dacht ik even, van hoho, er zit nog zoveel meer aan te komen. Mijn vriend en ik hebben net de zooplus-site afgestruind voor nieuw speelgoed (variatie is zo belangrijk), mijn vriend en ik hebben wilde plannen gemaakt voor een agilityparcours in elkaar te knutselen - de plannen liggen hier nog op tafel. En de eerste contacten met de opvang zijn gemaakt, we gaan dus binnekort een tweede nijn in huis halen - puur alleen al omdat we zoveel plezier hebben van ons nijn nu... Ze reageert ondertussen ook goed op "Kom" en op "Neen"...

Geloof me, er zijn veel konijnen die het veel slechter hebben... Het ergste wat je met een dier kunt doen, is het geen of amper aandacht en liefde geven. De rest komt vanzelf!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn man vond altijd dat ik onze konijnen te veel verwende door ze veel ruimte te willen geven en speeltjes enzovoort en enzovoort...

Totdat ik hem aan het lezen gezet heb op BB:he:!!!

Misschien een tip voor je ouders? Het is altijd makkelijk om te vergelijken met een konijn dat het minder goed heeft...

Maar je doet iig je best en dat is al heel wat. En als je later alleen woont doe je toch wat je wil:p

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook onbeperkt voer, ze krijgen Hope Farms Supertrio en eten nooit hun bakje leeg. Het hooi wat ik 's ochtends bijvul is altijd op en dat vul ik 's avonds ook aan. Ze krijgen 1 keer per dag groente. En nee, ze worden zeker niet dik!.

Eerlijk gezegd vind ik het niet nodig om elke dag het voer af te wegen terwijl het zo ook goed gaat.

Dus advies aan TS: Let er gewoon op hoeveel je konijnen eten. Is het voer vaak op, probeer dan wel af te wegen. Afhankelijk van het soort voer kun je bepalen hoeveel je je konijn wil geven. SS heeft een konijn bijvoorbeeld minder van nodig dan bijv. Hope Farms Supertrio.

Als je konijn eigenlijk nooit biks eet, blijf dan doorgaan met onbeperkt bijvoeren. Zo eet hij tenminste niet te weinig.

Maar ja, dat is mijn mening hoor :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als je zelf je best doet is dat al heel belangrijk. De konijnen die het meest te klagen hebben zijn nog altijd de konijnen die vergeten in een hok in de tuin zitten.

Onbeperkt biks zou ik per direct mee stoppen. Niet alleen wordt je konijn te dik, hij zal ook minder hooi eten.

Normaal geef je 20 tot 25 gram per gezond lichaamsgewicht. En dat is echt voldoende!

Hooi moet je onbeperkt geven, maar dat doe je al lees ik.

Ik zou meer groenten gaan geven, en niet zoveel wortel. Je kan bijvoorbeeld witlof geven, en andijvie etc. Er staat op deze website een hele lijst met dingen die ze mogen eten. Dat is gezond voor een konijn en zo houd je het eten afwisselen. Je wilt zelf tenslotte ook niet iedere dag worteltjes eten.

Stro is prima, korrels ook als ze maar van hout zijn en niet van klei.

Het loslopen zou ik zoveel mogelijk doen als kan. 3 uur voor een konijn die geen ren heeft vind ik zelf wat aan de weinige kant. Je hebt voor niet al te veel geld al een ren gekocht, die hoef je echt niet zelf te maken. Kijk maar eens hier: konijnenhok

Speelgoed heb je niet denk ik, dus als jij weg bent mag het konijn zich vermaken met eten. Dat is niet erg variërend natuurlijk.

Het enige wat je konijn heel erg zal missen is een maatje. Een konijn is een sociaal dier dat niet alleen hoort te zitten. Hoeveel jij ook van hem of haar houd, jij kan die plek niet innemen. Als jij naar school gaat is jou konijn alleen. Hij heeft geen vriendje waar hij zijn eten mee kan delen, mee kan spelen en bij kan slapen. En dat is best wel een gemis.

Verder denk ik dat je goed je best doet hoor!

Niks aan toetevoegen:)

Link naar bericht
Delen op andere sites

jou konijn heef het best wel goed, teminste ik weet hoe moeilijk ouders kunnen zijn,maar jij doet je best om een goed leven voor je konijn te zorgen, en dat betekend dat je veel van je konijn houd, en dat merkt je konijn ook hoor! tja ze heeft dan mischien geen maatje , maar slecht heeft ze het ook zeker niet!

Link naar bericht
Delen op andere sites

allemaal bedankt voor jullie reacties!! Ik ben blij dat de meesten toch zeggen dat mijn konijn het best goed heeft... :)

Ze krijgt wel onbeperkt biks omdat ik haar voer altijd afwoog en toen ik het dan gaf was het de volgende dag niet op, dus ik geef nu gewoon een bakje vol, waar ze ong. anderhalve dag mee doe.. :) Als het bakje dan op is geef ik weer een bakje vol :)

Ze eet alleen bijna tot geen hooi, wat volgens mij niet gezond is... Weten jullie iets om haar weer aan het hooi te krijgen?

Een vriendje erbij en een ren is mijn grootste wens, ik zou bijv. voor mijn verjaardag niks anders hoeven.. Ik had een (groter) konijnenhok gevraagd, maar zelfs dat kreeg ik niet voor elkaar..

Ik heb diverse gecastreerde mannetjes uit opvangcentra laten zien, maar ze zeggen nee en geven na een jaar nóg niet toe.... :'(

En even over die speeltjes (is niet jullie schuld, was ik vergeten te zeggen, haha :D)

- Ze heeft geen tandjes mee, dus bijvoorbeeld knaagspullen kan ik niet geven.. (terwijl de meeste speeltjes om op te knagen zijn denk ik)

- Ze is heel erg bang vooor rammelspeeltjes, die valt ze namelijk aan...

verder zou ik niet weten waar ik het moet laten, haar kooi is best wel klein, en zelfs een hooiruifje heb ik er uit gehaald om haar was meer ruimte te geven...

Groetjes! :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als hij niet zoveel biks eet dan hij mag, en het bakje anderhalve dag laat staan, zou ik meerdere keren kleinere porties geven, zodat de biks niet te lang buiten blijven staan.

Mijn Gijs zijn voortandjes zijn ook getrokken. Hij vindt het super om de blaadjes van de wilgentakken op te eten en de dunne takjes gaan er ook in. Ook hebben ze hier tunnels en verhoogjes om onder, door, over te lopen en te springen, en ze hebben ook een zandbak om te graven. Verder moeten ze ook niet veel van andere speeltjes hebben (balletjes en belletjes enz. liggen hier maar wat aan de kant), maar ik vind het niet zo erg want ze hebben tenslotte elkaar, het is echt mooi om te zien hoe ze soms samen spelen (doen ze tegenwoordig steeds meer)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn Milo heeft ook een tijd heel slecht hooi gegeten, maar toen kreeg hij inderdaad ook teveel biks. Nu ze een mooi afgewogen hoeveelheid krijgen, iets minder dan de 'norm', wordt er weer keurig hooi gegeten! Soms laten ze zelfs even hun biksjes voor wat het is en duiken het hooi weer in ;)

De keutels zijn ook weer helemaal prachtig bruin en mooi van structuur. (Heb vanmorgen even bij de konijnen gezeten om van de mooie keuteltjes te genieten. Zot, ik weet het ;) Gewoon blij dat ik na 2 weken met alle toestanden die hier zijn geweest goed functionerende keutelfabriekjes heb!)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je je konijnen buiten heb zitten dan is onbeperkt biks geven wat ze laten staan een goed lokkertje voor muizen ed

Hooi is belangrijker als biks

Ik geef mijn konijnen ook onbeperkt voer, ze krijgen Hope Farms Supertrio en eten nooit hun bakje leeg. Het hooi wat ik 's ochtends bijvul is altijd op en dat vul ik 's avonds ook aan. Ze krijgen 1 keer per dag groente. En nee, ze worden zeker niet dik!.

Eerlijk gezegd vind ik het niet nodig om elke dag het voer af te wegen terwijl het zo ook goed gaat.

Dus advies aan TS: Let er gewoon op hoeveel je konijnen eten. Is het voer vaak op, probeer dan wel af te wegen. Afhankelijk van het soort voer kun je bepalen hoeveel je je konijn wil geven. SS heeft een konijn bijvoorbeeld minder van nodig dan bijv. Hope Farms Supertrio.

Als je konijn eigenlijk nooit biks eet, blijf dan doorgaan met onbeperkt bijvoeren. Zo eet hij tenminste niet te weinig.

Maar ja, dat is mijn mening hoor :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ze onbeperkt biks krijgen, grote kans dat je konijnen dan veel te weinig hooi eten! Mijn konijnen waren ook niet te dik van onbeperkt gemengde biks. Maar ik vond wel geregeld blinde darm keutels en ze aten veel te weinig hooi. Hooi is het allerbelangrijkste voor een konijn en moet het hoofdvoer zijn en niet de biks.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als ze onbeperkt biks krijgen, grote kans dat je konijnen dan veel te weinig hooi eten! Mijn konijnen waren ook niet te dik van onbeperkt gemengde biks. Maar ik vond wel geregeld blinde darm keutels en ze aten veel te weinig hooi. Hooi is het allerbelangrijkste voor een konijn en moet het hoofdvoer zijn en niet de biks.

Sluit ik mij bij aan :yes: daarnaast, je zorgt echt wel goed voor je konijntje maar ze zit dus best wel een tijdje alleen in een hok. Dan is de kans dat ze uit verveling maar door blijft eten wel aanwezig, ik denk dat de kans op overeten bij konijnen die alleen zitten toch groter is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Ik zit hier alle reacties te lezen (heb er nu al een tijd niet op gezeten) En heb pluisje een tijdje geleden op afgewogen porties biks gezet en onbeperkt hooi, nu doet ze het veel beter én ze heeft sinds net een paar wilgentakjes waaraan ze direct is begonnen :P

"Is het baasje speciaal voor naar de andere kant van het dorp geskeelerd :P"

Daar ging ik, met een konijn op mijn arm op skeelers door gemert. Op zoek naar geschikte wilgen om wat takjes te plukken voor mijn rabbit :D En ja hoor! Na een kwartier op volle snelheid geskeelerd te hebben, hebben we er een paar gevonden hoor!

Wat dunne takjes geplukt en weer naar huis! Nu heb ik mooiste uitzicht van mijn leven: mijn gezonde konijn die volop een wilgentakje aan het slopen is :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
Daar ging ik, met een konijn op mijn arm op skeelers door gemert. Op zoek naar geschikte wilgen om wat takjes te plukken voor mijn rabbit :D En ja hoor! Na een kwartier op volle snelheid geskeelerd te hebben, hebben we er een paar gevonden hoor!

Skeeler jij met je konijn op de arm :surprised:

Zou ik echt niet doen hoor! Zowieso zijn uitstapjes met je konijn niet aan te raden (teveel stress) en op de skeelers, dat is echt gevaarlijk! Wat als hij uit je armen springt? Of je rijdt per ongeluk op een los liggend steentje en je valt? Je konijn zou zijn ruggetje kunnen breken, of hij zou van schrik kunnen gaan lopen en jij bent je konijntje dan kwijt

aangepast door Esjes
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik skeeler elke dag hoor, ik ben de laatste twee jaar niet meer gevallen, en pluisje gaat heel vaak met mij op pad, en dat vind ze héérlijk hoor :D

Ik ga expres niet zo hard als normaal, omdat pluisje het ook leuk moet vinden, maar ik houd haar goed in de gaten en ze ligt er lekker relaxt bij hoor op mijn harm. Niet één keer geprobeerd te springen.

Groetjes kim :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn konijntje het ook altijd heerlijk vind om mee te gaan naar "opa en oma " oftewel mijn ouders.

zodra hij in de auto zit gaat ie rechtop staan en kijken wat we gaan doen als we eenmaal rijden ligt hij op schoot of zit hij in zijn kattenbak.

als we eenmaal zijn aangekomen word hij losgelaten achter in de tuin en is hij heel de middag aan het rond racen en op ontdekkingsreis aan het gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Frummel hier heeft ook zo'n rammel ding, nou, het lijkt net alsof dat ding dood moet... Zo hard zit hij er dan mee te gooien! Wel erg leuk om te zien hoor.

Misschien een ander idee, Frummel kan zich daar ook altijd prima mee vermaken: ene balletje met een gat er in, waar dan wat lekkers uit kan rollen. Ik weet niet of dat goed kan rollen in jouw hok, maar ik doe er dan SS brokjes in en Frummel blijft net zo lang door gaan tot er niets meer uit komt. Is hij toch echt een half uur mee bezig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .