Spring naar bijdragen
wen

Hoelang heeft een cavia nodig om te wennen?

Recommended Posts

Hi,

Wij hebben net een klein caafje gekregen,

Maar ze is nog heel bang.

Luna komt van een kinderboerderij,

maar daar was ze gewoon heel druk en vrolijk,

en hier zit ze zich de helft van de tijd te verstoppen.

Ze schrikt vaak, best wel zielig.

Ik weet dat ze wat 'wentijd' nodig heeft.

Maar hoelang duurt dat dan?

Ze zit trouwens alleen in het hok.

Groetjes Wendy & Luna.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaren geleden kregen wij ook een baby caafje. Er zou een ander caafje bij komen, maar dat kwam uit een ander nest en moest nog twee weekjes bij mama blijven. Uiteindelijk hebben we dat caafje een week eerder gehaald, want ons kleintje at bijna niet. Op de dag dat haar vriendinnetje (die gelukkig al ruim op gewicht was) er bij kwam, at ze weer goed. Het kan dus zijn, dat je cavia zonder vriendje gewoon helemaal niet gaat wennen.

Verder hangt het er van af. Sommige cavia's zijn na een dag gewend, andere doen er maanden over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik mn cavia haalde;) was die zo in shock, hij bewoog niet eens meer, toen heb ik de hele avond en nacht met hem in een handdoek in mn arme gelegen, dat is iets wat je evt even zou kunnen proberen. En de andere was niet eens bang;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn cavia's zijn letterlijk ziek geweest van de stress en toen ben ik heel veel gaan lezen over cavia's. Ik kan proberen je goed advies te geven.

Belangrijk is een nachthok zodat ze zich terug kunnen trekken. Ik lees op veel sites dat een cavia de eerste dagen zonder nachthok kan zodat hij direct kan wennen aan alles en minder schuw wordt. Dat is dus niet waar!

Een cavia is heel stressgevoelig en moet zich bij angst kunnen verschuilen, dat is hun aard, dit doen ze in de natuurlijk ook.

Daarnaast kun je de caviakooi het best op een rustige plek zetten, een plek waar niet steeds mensen langs lopen en ook niet heel laag op de grond maar bijvoorbeeld op een tafel. Daardoor zien ze mensen minder als 'eng'.

Zoals hierboven werd gezegd kun je de eerste dagen een handdoek op de kooi leggen, dan voelen ze zich lekker veilig.

Mijn cavia's willen ook nooit naar buiten tenzij ik een handdoek op de bovenkant van de ren/kooi leg, gewoon omdat ze zich dan veilig voelen.

Je moet een cavia vooral in het begin niet steeds aanraken en optillen, daarmee bouw je zeker geen vertrouwensband op en ben je alleen maar verder van huis!

Wel kun je over een paar dagen kijken of hij fruit/groente uit je hand wil eten bijvoorbeeld. Benader een cavia wel altijd van de zijkant, dat accepteren ze veel beter dan van boven!

En tsjah, hoelang ze nodig hebben om echt van hun schuwheid af te komen is lastig.. Het is ook maar net hoeveel energie en aandacht jij daar in steekt.

Mijn cavia's heb ik lekker met rust gelaten omdat ik ze toch niet op schoot wil enzo. Ze waren na een half jaar tam en ik kon ze na een jaar echt aaien. Een van de twee komt regelmatig een knuffel halen ;) Ze eten gewoon uit m'n hand en slapen regelmatig buiten hun nachthok. Ze hebben een hangmat en vinden het heeeerlijk om daar in te chillen. De één ligt er in en de ander er onder.

Ook voor cavia's geld overigens dat ze liever 'samen' zijn. Als je cavia nog erg jong is en een mannetje (beer) is, is het mogelijk hem te koppelen aan een andere beer. Ze zullen dan als een soort broers voor elkaar zijn.

Mijn cavia's hoor ik regelmatig bekvechten maar ze slapen wel altijd samen en liggen ook vaak tegen elkaar aan. Geen liefdesstel maar wel een familieband :P

bewerkt door Chub87

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt er ontzettend aan.

Ik weet niet meer hoe het is gegaan met mijn cavia toen (toen ze nog binnen zaten)

Maar als ik nu een nieuwe cavia krijg (vang soms cavia's van andere op)

dan gaat hij meteen de ren in, bij de andere.

Meestal is het dan een uurtje, hooguit 2 uurtjes onwennig, daarna doet ze lekker mee.

Heb er eigenlijk nooit problemen mee, omdat ze meteen wordt opgevangen door de groep!

Ik denk dat een tweede cavia erbij zeker scheelt.

Zeker ook omdat het groepsdieren zijn en dus steun hebben aan elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier krijgen nieuwe cavias een handdoekje. En een tweede cavia scheelt inderdaad, dan hebben ze steun aan elkaar. Doen ze hier ook, tegen elkaar aan kruipen als ze bang zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites