Ga naar inhoud

UITLEG: Konijnen trainen.


saskiaa

Aanbevolen berichten

Ik schrijf een een stuk over konijnen trainen omdat ik merk dat er veel vraag naar is, mensen willen dit steeds meer gaan doen, maar velen weten niet precies hoe en wat me opvalt is dat jammer genoeg vaak dan de dieren de 'schuld' krijgen dat ze het niet doen.

Ik ben ervan overtuigd dat elk konijn te trainen is en dat het ongeveer in 99% van de gevallen waarbij het niet lukt aan de mens ligt. Die ene procent is een aangeboren afwijking. Ik zeg niet dat jij altijd de veroorzaker bent, het kan voorkomen dat het konijn bij de vorige eigenaar slecht behandeld is of er iets aan heeft over gehouden, hoe je het ook wend of keert dan nog is de mens degene die dat heeft aangedaan. Een konijn die een 'trauma' of iets anders heeft overgehouden is dan natuurlijk veel moeilijker te trainen en zal ook niet iedereen lukken.

Natuurlijk verschilt elk konijn per karakter en kan niet elk konijn op dezelfde manier en snelheid getraind worden maar dan is het een kwestie van het konijn leren kennen en daar op in te kunnen spelen.

Als je je konijn iets wilt leren en het dus gaat trainen is het belangrijk om de leerprincipes te weten van dieren.

Een dier kan leren door beloning en straf. Je hebt positieve straf, positieve beloning, negatieve straf en negatieve beloning. Bij een positieve straf wordt iets onaangenaams toegevoegd, dit zou betekenen dat als je konijn iets doet wat jij niet wilt, hij bijt en je geeft hem een tik op zijn neus of een schreeuw. Positieve beloning houd in dat er iets aangenaams wordt toegevoegd, een dier doet bijvoorbeeld iets wat je graag wilt, hij raakt met z'n neus je hand aan en je geeft hem wat lekkers. Een negatieve straf betekend dat iets aangenaams wordt weggehaald, dit kan bijvoorbeeld negeren zijn. Je konijn krijgt lekker aandacht, maar hij wordt bijvoorbeeld opdringerig en je loopt weg bij hem zonder iets te zeggen, kijken of aan te raken. Dan te slotte heb je nog de negatieve beloning, hierbij wordt iets onaangenaams weggehaald. Je tilt je konijn in zijn nekvel en als hij niet meer trappelt laat je hem los.

Op alle soorten manieren heeft je konijn wat geleerd. Het wil niet zeggen dat op alle manieren het konijn het gewenste gedrag dan vertoont. Het gedrag zal waarschijnlijk, vooral als het vaker wordt gecorrigeerd of beloond, er wat mee doen, of dit nu in gewenst of ongewenst gedrag uit.

Laten we eens kijken naar het eerste voorbeeld. De positieve straf. Je konijn bijt en jij geeft hem een tik. Een dag later bijt je konijn weer en geef je hem weer een tik. Waarschijnlijk legt het dier nu de link dat als hij bijt hij pijn op zijn neus voelt. Het dier kan dan beslissen om niet meer te bijten. Het dier kan ook beslissen om te bijten en vervolgens snel weg te zijn. Of het dier bijt harder. Dat is maar net hoe je konijn aangelegd is en hoe groot de behoefte is om te bijten.

Dan kijken we naar het tweede voorbeeld. De positieve beloning.

Je wilt leren dat je konijn je hand aanraakt. Per toeval doet hij dit en daardoor krijgt hij wat lekkers. Vervolgens doet hij het per toeval weer en weer krijgt hij wat lekkers. Nu zal hij de link leggen dat als hij je hand aanraakt dat hij dan wat lekkers krijgt. Grote kans dat het konijn nu vaker je hand aanraakt.

Dan hebben we nog de negatieve straf. Je bent je konijn lekker aan het aaien en geeft hem wat lekkers uit je zak. Vervolgens bijt je konijn in je zak of probeert er voer uit te halen. Je staat op en loopt weg. Na minimaal 10 keer dit gedaan te hebben zal het konijn begrijpen dat als hij aan je zak zit je wegloopt. Het kan zijn dat hij dan toch maar wacht tot je het lekkers geeft, of hij gaat proberen toch snel nog wat lekkers te pakken voordat je weggaat, of het kan hem niks schelen dat je weggaat.

En als laatste de negatieve beloning. Je pakt je konijn in zijn nekvel omhoog bijvoorbeeld een paar centimeter van de grond. Het konijn wil dat hij losgelaten wordt en begint als een bezetene te trappen om zich los te kunnen wormen. Helaas jij heb hem stevig vast. Na 5 minuten trappelen stopt je konijn omdat het merkt dat het geen zin heeft en jij laat hem los. Het konijn heeft geleerd dat als hij trapt hij niet los gelaten wordt, de volgende keer maar gewoon even wachten tot hij losgelaten wordt, of als die hand eraan komt snel wegrennen om te voorkomen dat hij wordt opgepakt.

Wij gaan voornamelijk werken met de positieve beloning.

Het is het leukst voor het konijn, hij leert initiatief te tonen, hij leert snel en zal niet gauw andere uitwegen zoeken.

Bij positieve beloning gaat het erom dat je gewenst gedrag beloond. Maar dit betekend niet dat je geen ongewenst gedrag kan belonen. Dat kan net zo makkelijk en kan ook gebeuren zonder dat je je er bewust van bent. Als dit gebeurd, geeft het niet, het is de kunst om het weer terug te trainen, je leert hier ook van. Om een voorbeeld van mezelf te noemen. Ik leerde een konijn om een rondje om zijn as te draaien. Maar het rondje draaien werd steeds sneller, cool dacht ik. Ik belonen want dat was natuurlijk leuk, zo snel een rondje draaien. Op een gegeven moment beet ze mij.. Gelukkig dat ik toen in zag dat ik dat zelf getraind had. Wat bleek nou, dat snelle rondje draaien was elke keer met de oren naar achteren en een agressieve houding. Ik motiveerde alleen maar om dat nog erger te doen. Maar zelf had ik dit niet zo door, pas toen ze beet had ik dit door.

Wat ik toen gedaan heb is een handschoen aangedaan en weer vragen het rondje te draaien. Na 5 keer rustig vragen zag ik een minder agressieve houding en heb dit gelijk weer beloond. Zo heb ik het weer terug getraind en deed ze daarna gewoon een rustig rondje zoals ik het oorspronkelijk geleerd had.

Het is maar om aan te geven hoe je dieren kunt trainen en dat het belangrijk is dat je je bewust bent van wat het dier precies doet en wanneer jij wat beloond. In zo´n voorbeeld lag het dus duidelijk aan mij maar als je dat niet ziet dan gaat het fout. Stel dat je in zo´n situatie het dier straf geeft, bijvoorbeeld de positieve straf, dus iets onaagenaams toevoegen, je geeft haar een tik, dan heb je een grote kans dat ze nog agressiever zou worden, ómdat ze denkt dat ze de oefening niet goed genoeg heeft uitgevoerd.

Dan gaan we het hebben over het trainen zelf.

Wat is heel belangrijk bij het trainen? Dat is ontspanning. Voor alle dieren geldt dit trouwens.

Je gaat geen druk en gestrest dier motiveren om dit erger te doen.

Hier kom ik later op terug.

We gaan trainen met een clicker. Wat dit is kan je vinden bij clickertraining met konijnen op Bunnybunch onder het kopje gedrag, opvoeding en training.

Om kort samen te vatten begin je met je konijn een clicker te laden. Je clickt en geeft direct daarna wat lekkers, de beloning. Dit herhaal je een keer of 10 keer en doe je een tijdje later weer. Als je dan clickt en even niks geeft en je merkt dat je konijn de beloning zoekt dan weet je dat hij het snapt.

Goed, je wilt je konijn leren om over een hindernis te springen van 30 centimeter hoog zonder dat er een balkje onder zit dus wat betekend dat je konijn er gemakkelijk onder door kan.

Je begint dan niet met een hindernis van 30 centimeter zonder dat er een balkje onder zit waardoor je konijn er gemakkelijk onder door kan.

Je begint ook niet met een hindernis van 30 centimeter met een balkje eronder zodat je konijn er minder gemakkelijk onderdoor kan.

Je begint ook niet met een hindernis van 5 centimeter

Je begint ook niet met een hindernis.

Laat dat even duidelijk zijn. Jij wilt een konijn over een hindernis laten springen. Bedenk dan goed hóe wil ik dat gaan doen. Je konijn kent nog geen trucjes en misschien is het handig om eerst met iets heel simpels te beginnen. Je konijn moet ook leren wat leren is. Wat je kunt doen is een trucje leren waar je weer profijt van hebt bij het springen. Bijvoorbeeld het hand aanraken. Je houd je hand voor de neus van je konijn. Het konijn snuffelt nieuwsgierig aan je hand en jij clickt en beloond. Herhaal dit een aantal keer en je kunt je hand hoog houden, laag houden, naar voren, waar je maar wilt waar je konijn bij kan. Als dit goed gaat, leg je een balkje neer en hou je je hand achter het balkje zodat het konijn erover heen gaat. Zo kan je dit langzaam steeds wat hoger maken. Je konijn zal het balkje omgooien, zal het tussen de tanden nemen en weggooien, zal er omheen lopen. Hoe grappig het allemaal ook is, beloon het niet. Je konijn komt er vanzelf achter dat hij er gewoon over heen moet springen.

Zo gaat dat ook als je een hogere hindernis hebt waar je konijn onder door gaat. Beloon niet als hij er onder door gaat, alleen als hij erover heen gaat.

Als je je konijn wilt gaan trainen maar hij is nog niet echt tam, bijvoorbeeld dat hij zich niet laat aaien dan kan je dit ook mooi oplossen met clickertraining. Je raakt je konijn voorzichtig aan op z'n voor voorhoofd, blijft hij zitten dan click je en beloon je. Zo kun je dat uitwerken totdat je je konijn overal kan aanraken zonder dat hij wegloopt. Als dat goed gaat dan kun je oefenen met ontspanning. Click pas als je je konijn aait en deze ontspannen is. Dat is soms best moeilijk en dat is eigenlijk gewoon ervaring opdoen en veel kijken. Wanneer zit mijn konijn gespannen, wanneer ontspannen.

Wil je je konijn trainen maar hij loopt je zowat over of hij is gespannen, ga eerst het ontspannen zijn belonen. Wacht met een trucje vragen totdat je konijn ontspannen is.

Wat je bij Cesar millan ziet is dat de honden ontspannen moeten zijn, dit geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor konijnen.

Een aantal do's en don'ts op een rijtje:

-Leg de lat niet te hoog, luister naar je dier, die bepaald het tempo

-Doelen zijn goed, tijdsdoelen niet

-Oefen vaak en kort

-Timing is erg belangrijk

-Dieren trainen is ook jezelf trainen

-Fouten maken is niet erg, de kunst is om het op te lossen

-Jij bent verantwoordelijk voor het resultaat en de weg om het doel te bereiken

-Bedenk van te voren goed wat je wilt en ben er overtuigd van dat jullie dat gaat lukken.

-Heb je geen zin of geen tijd, ga niet trainen.

-Een gemotiveerde trainer krijgt een gemotiveerd dier

-Stop met trainen op het moment dat het goed gaat

-Met afwisseling blijft het leuk, train niet een oefening 'dood'

-Dram niet door als het niet lukt, misschien gaat het morgen wel beter

-Als je heel snel gaat, houd rekening met een terugslag, dit hoort er ook bij

-Ontspanning is de basis van het trainen en het leren

-Je dier is de spiegel van jou, iets wat heel confronterend kan zijn maar ook heel leerzaam als je die wilt in zien

Dit is zo'n beetje de basis van het konijnen trainen, de belangrijkste dingen. Mocht iemand nog aanvulling hebben, zet het er gerust bij. Of als je nog vragen hebt of tegen problemen oploopt, dat kan allemaal in dit topic.

Heel veel plezier met je konijnen trainen!

aangepast door saskiaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik versta toch onder konijnen trainen hele andere dingen, zoals wij ze voor de keuringen trainen.

Door kontakt te maken, te laten wennen aan je handen, stil te zitten en te stellen.

Mijn stoffer van een blik is mijn activiteiten borstel.....konijnen zijn er dol op!

Zo kan je dan ook zulke foto's maken.

"foto"

"foto"

"foto"

Brc, ik noem het zelf dan ook altijd konijnenagility, maar ieder z'n eigen woord ervoor;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
  • 2 weken later...

Samen trainen is onwijs moeilijk... Haha dat komt omdat voornamelijk als je met de clicker werkt het vaak voorkomt dat het ene konijn het wel goed doet en het andere konijn niet en als je dan clickt is het verwarrend en beloon je zelfs het verkeerde gedrag van dat konijn. Ik doe het nu wel soms.. Maar is wel heel lastig hoor :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .