Spring naar bijdragen
SaskiaB

Teddy Widder of Dwerg of een Nederlandse Hangoorderg??

Recommended Posts

Ik wil graag een konijntje(voor binnen), maar ik ben er nog niet helemaal uit welke ik moet kopen. Ik ben op zoek naar een konijntje dat klein blijft, lief en knuffelig is maar niet saai is. Hopenlijk kan iemand mij adviseren.

bewerkt door SaskiaB

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een knuffel :mdr:

Nee zonder grappen, lief en knuffelig.. een konijn is geen knuffeldier, het is een prooidier dus hou er rekening mee dat het niet van oppakken houd. Maar aaien daarin tegen kunnen ze heerlijk vinden.

Konijnen zijn groepsdieren, ik weet niet of je daar al aan gedacht had? Het mooiste is 2 konijnen..

Van deze 3 rassen zou ik gaan voor de Nederlandse Hangoordwerg. Dat langhaar moeten we niet meer stimuleren te fokken, de opvangen puilen er mee uit en de konijnen vind het borstelen vaak geen feest en hebben zelf geen baat bij het haar (meer een last).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sluit mij helemaal bij Aniek aan. Ik zou sowieso eerst eens een kijkje nemen in een opvang, rasdieren zijn hartstikke leuk (heb er zelf ook twee) maar opvang/asiel (daar heb ik er óók twee van :he:) is net zo leuk! http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html

En zeker als je besluit voor een langhaar te gaan, zou ik voor een opvangertje gaan. Aniek schrijft het al, het fokken van langharige dieren, dat moeten we niet stimuleren. De dieren ondervinden vooral hinder van hun vacht en belanden vaak in de opvang omdat hun baasjes het werk onderschat hebben. Helaas zijn het altijd de konijnen die daar de dupe van zijn. Maar er wachten dus nog genoeg langharige dieren op een huisje! :yes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
erg jammer dat er zo slecht over de teddys gepraat word!

De feiten liegen er niet om hoeveel er in de opvang zitten.. moeten we dan de fokkers stimuleren nog meer te fokken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ aniek

Ja dit snap en dat bedoel ik ook niet

maar hoe komt het dan wat is er zo slecht aan dit ras?

Want ik heb ook teddy dwergen en als je ze goed onderhoud zie ik geen nadeel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, "als je ze goed onderhoudt" en daar gaat het dus al mis, want dat doet láng niet iedereen. Blijkt toch vies veel werk te zijn.

Daarnaast zijn er zó ontzettend veel fokkers die maar wat doen omdat ze het zo leuk vinden, die Teddy's, en fokkers die maar wat doen omdat ánderen het zo leuk vinden (en er grof voor betalen) en het resultaat zijn hele slechte vachten die zelfs als je dagelijks kamt een ramp zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dieren hebben niet om de vacht gevraagd, is erg warm en moeten regelmatig onderhouden worden, ik weet zeker dat menig teddy dat niet leuk vind. Alle Teddy's die hier in de opvang hebben gezeten hielden er niet van. Deze konijnen hebben niet gevraagd om een extra haardos met zich mee te zeulen die vaak genoeg zo slecht onderhouden word dat de tondeus erover heen moet.

Dan worden er gemiddeld per nest 5 jongen geboren x het grote fokkersaantal.. zoveel goede baasjes zijn er niet. Maar als je nu een Teddy bij een fokker koopt stimuleer je het fokken weer.. doe je dat niet neemt de vraag af en daarmee hopelijk de gigantische fok op teddy's.

Let wel ik krijg nog steeds wekelijks vraag om afstand van teddy konijnen, ik vang ze niet op, omdat ik de hele opvang alleen heb en daarnaast werk. Ook baal ik enorm er van dat mensen nog steeds de fok stimuleren, omdat ze als ze klein zijn zo schattig zijn. Bijna alle gevallen van afstand is namelijk dat ze het onderhoud niet aan kunnen.. en ik kan er voor tekenen dat ik wekelijks mailtjes/belletjes krijg. Om dan maar niet te spreken over de mensen die hier met hun teddy komen koppelen die ik ook moet doorverwijzen naar een trimsalon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja inderdaad maar de teddy wereld om het zo maar even te noemen is ook zeer zeker

erg verandert zowiezo op het gebied van de vachten die zijn nu veel makkelijker

Ik heb er hier inderdaad 1 die ik bijna elke dag moet borstelen maar ik heb er hier ook 1 zitten die ik maar 1 keer

in de 2 weken hoef te borstelen... Ik vind niet dat het moet stoppen maar dat het verbeterd moet worden

En dat vind ik omdat de teddys gewoon zoon lief karakter hebben!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ aniek

Ja dit snap en dat bedoel ik ook niet

maar hoe komt het dan wat is er zo slecht aan dit ras?

Want ik heb ook teddy dwergen en als je ze goed onderhoud zie ik geen nadeel

Dát is dus het probleem. Mensen die zich niet helemaal goed hebben ingelezen, kopen een teddy konijntje omdat ze er zo schattig uitzien. Maar dan: "Maar dat ze zó veel onderhoud nodig hadden?! Neeheee dat hadden ik echt niet verwacht hoor! Nu vind ik het houden van zo'n konijnenbeest toch niks, veel te veel gedoe. Bovendien kom ik erachter dat die lieve pluizebolletjes helemaal niet zo knuffelig zijn als ze eruit zien, dus breng ik hem maar naar het asiel."

Dit is misschien heel cru gezegt, maar zo gaat het wel 9 van de 10 keer. Voor de mensen die zich WEL hebben ingelezen over het nemen van een teddy widder geldt dit natuurlijk absoluut niet. Diegene (zoals onderandere jij) weten waar ze aan beginnen of doen in ieder geval de moeite om erachter te komen :)

Maar omdat de konijnen zichzelf niet goed kunnen onderhouden en dus hinder ondervinden van hun lange haren, ben ik het er helemaal mee eens dat het fokken hiermee niet gestimuleerd moet worden. Voor de mensen die wel graag een teddy widder willen nemen en die zich goed hebben ingelezen, zitten er nog (te) veel in konijnenopvangen klaar :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook andere konijntjes hebben zo'n lief karakter daar hoef je geen lang haar voor te hebben.. Ik ken ook genoeg Teddy's die alles behalve een lief karakter hebben.

En 1 keer in de 2 weken is nog altijd regelmatig, beestje kan beter zonder die vacht.. straks van de zomer komen weer alle aanvragen voor het kortwieken van de teddy's ivm warmte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ aniek

O echt nou ik wist dit niet maar het is inderdaad een kwestie van onderhoud en daarom moeten mensen er ook goed over nadenken wat ze in huis halen als ze klein zijn zijn ze inderdaad heel erg schattig (dit vind ik ook als ze groot zijn) en er zijn inderdaad veel fokkers van teddys maar ik vraag mij ook af waarom ze zo duur zijn ik denk ook dat dit de reden is waarom mensen ze fokken ze denken er veel geld aan te verdienen terwijl het wel over dieren gaat tenminsten dat is wat ik denk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat is ook zoiets mensen gaan ze kortwieken zoals aniek het zegt

door het knippen wordt het borstelen nog rampzaliger tenminsten dit is mijn ondervinding

@ petra

Ik weet niet of er veel in de opvang zitten maar dit blijkt wel uit jullie vertellen

Een teddy widder is super moeilijk qua vacht en misschien zijn ze wel gewoon te veel gekruist ik weet het ook allemaal niet

ik vind het alleen super jammer dat de teddys eigelijk een slechte naam krijgen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

kleurdwerg konijntjes zijn ook heel erg leuk, en ze blijven heel klein. ze wegen als ze volwassen zijn rond een kilo. ze zijn er ook met leeuwenkopjes dan heb je nogsteeds een konijntje met wat langere haren, maar ze hoeven niet echt gekamt te worden. maar het ligt aan het konijntje of ze knuffelig zijn, de meeste zijn dat niet echt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, dank voor de reactie's. Ik had kunnen weten dat er natuurlijk voorstanders en tegenstanders zijn van de diverse rassen. Ik had me al wel een beetje ingelezen, maar als ik hier lees dat sommige Teddy's iedere dag gekamt moeten worden, dan haak ik bij voorbaat al af. Als ik een konijntje neem, dan is dat wel tot zijn einde. Ik weet van mezelf dat ik er wel tijd aan besteed, maar iedere dag kammen gaat me te ver. Ik ga voor de Nederlandse Hangoordwerg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zou geen teddy doen

ik heb ook een teddy en ze hebben echt een super karakter

maar ik moet mijn teddy bijna tot elke dag kammen en dat is bijna niet te doen en ook niet leuk voor het konijn

zelf ik dacht in het begin ow dat doe ik wel even maar het is al helemaal een ramp als je haar onder haar kin moet kammen of op haar buik...

dus ik laat haar zaterdag scheren want dat lijkt me veel leuker voor mijn konijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou, dank voor de reactie's. Ik had kunnen weten dat er natuurlijk voorstanders en tegenstanders zijn van de diverse rassen. Ik had me al wel een beetje ingelezen, maar als ik hier lees dat sommige Teddy's iedere dag gekamt moeten worden, dan haak ik bij voorbaat al af. Als ik een konijntje neem, dan is dat wel tot zijn einde. Ik weet van mezelf dat ik er wel tijd aan besteed, maar iedere dag kammen gaat me te ver. Ik ga voor de Nederlandse Hangoordwerg.

Goed dat je eerst informatie vraagt en zo de juiste keuze kan maken.

Neem er Alsjeblieft 2; het zijn groepsdieren, net zoals ratjes, cavia's enz.

De beste combinatie is een gecastreerde ram met voedster.

Er staat veel info over het koppelen op deze site.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn teddydwerg en teddywidder hebben een hele goede vacht. Ik hoef ze maar 1-2 keer per week kammen. Een Nederlandse hangoordwerg vind ik ook een prachtig diertje, die oortjes zijn helemaal het einde! :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
De NHD is een hartstikke mooi ras wat je in vele kleurslagen hebt.Zoek wel een goede fokker,er is zelfs een NHDforum misschien kun je daar ook op kijken.

Das een goeie tip. Da ga ik daar eens even kijken. Bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
En wanneer komt de nieuwe ondeugd in huis :D:D

Het liefst zo snel mogelijk!! Ik heb een nestje op het oog, en als het goed is mogen ze volgende week weg van hun moeder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .