Ga naar inhoud

Daantje is ziek. EC, ooronsteking & info panacur(!)


meroke

Aanbevolen berichten

Ons Daantje is al enige tijd ziek.

Begin april hebben we gezien dat hij zijn kopje schuin hield en een mindere eetlust had.

Ik ben toen onmiddellijk met hem naar mijn dierenarts gegaan. Daar hebben ze verschillende onderzoeken gedaan. Ze hebben hem o.a. verdoofd om de tanden na te kijken, oren nagekeken, en nog iets gecontroleerd van zijn nieren.

Uiteindelijk werd hij behandeld met Panacur, enkele dagen Baytril & metacam.

Na meermaals op controle te gaan was er eigenlijk geen verbetering. Mijn DA heeft me doorgestuurd naar Inge Thas (ik kende haar want ben er al meermaals geweest).

Inge wist me onmiddellijk te vertellen dat ik moest stoppen met de Panacur (die ik al 5 weken aan het geven was).

Volgens nieuwe onderzoeken zou panacur na 4 weken serieuze schade kunnen toebrengen met dood tot gevolg.

Beter is om fenbendazol te geven, dit mag langer dan 4 weken.

Inge heeft Daantje volledig onderzocht.

Daantje zijn oor is erg ontstoken en zat vol met etter. Ze heeft de etter onder verdoving volledig weggenomen, ook zijn er foto's genomen (waar ook iets verdacht op te zien was aan zijn ene oor). Bloed afgenomen voor een EC test, en een staaltje uit z'n oor werd opgestuurd voor verder onderzoek.

Hij had ook 2 oogletsels, waarschijnlijk door zijn kopje een hele tijd schuin te houden en er dus te weinig vocht in z'n oog kwam.

Gisteren kreeg ik de resultaten.

EC valt niet uit te sluiten, maar adhv het bloedonderzoek kan Inge ook niet zeggen of Daantje echt EC heeft of enkel ermee in aanraking is gekomen.

Uit het staaltje van z'n oor is ook niets zorgwekkend uitgekomen.

Erg vervelend dat er niets van zekerheid komt uit de resultaten.

Hij krijgt nu 2 x daags oordruppels, oogdruppels en oogzalf (4x / dag) en 1 x per dag peniciline injecties. Die injecties (helemaal niet fijn om doen) moet hij 3 weken krijgen.

Sinds vandaag krijgt hij ook een kleinere dosis metacam.

Zijn hier mensen met gelijkaardige ervaring?

Inge sprak van een operatie om de volledige gehoorgang weg te nemen als zijn oor niet beter wordt met de inspuitingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Panacur zit Fenbendazol...beide medicijnen bevatten dezelfde werkzame stof...

Verder heb ik geen gelijkwaardige ervaring.

Alleen heeft Zazou vorig jaar ook een operatie aan zijn oorholte gehad.

Door Pasteurella had hij daar een flinke prop pus zitten, wat niet meer wegging met zalven & spoelen.

Hierdoor hebben ze een snee in zijn oorholte gemaakt & de prop verwijderd.

Nu heeft hij hier nog steeds een opening zitten, waardoor de pus nu fijn naar buiten kan.

Hierdoor hoort hij niets meer met dit oor, maar lijkt er prima mee te kunnen leven :)

Met zijn 6 jaar was dit wel een behoorlijk zware ingreep voor hem geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat er in Panacur ook Fenbendazol zit.... maar in Panacur zou een stof zitten die bij langer gebruik erg gevaarlijk kan zijn.

Heeft iemand een idee ook van de kosten van dergelijke operaties?

Ik ben de afgelopen dagen reeds een paar honderden euro's kwijt aan onderzoeken alleen. Ik zit niet meteen te wachten op een operatie (wie wel?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bijproduct kan er idd in Panacur een stof zitten die bij langdurig gebruik schade zou kunnen aanrichten.

Maar hier heb ik geen verstand van ;)

Bij Zazou heeft de ingreep rond de €150,- gekost. Incl. medicijnen & opname in de praktijk.

Mijn DA heeft 'm zelfs 's nachts mee naar huis genomen, omdat hij maar niet opgang wilde komen na de operatie.

Maar hij heeft een andere ingreep gehad als wat jouw konijn zeer waarschijnlijk zal krijgen.

Daarnaast kunnen de kosten per land & regio verschillen.

Het beste kun je even naar Inge Thas zelf bellen & vragen hoeveel de operatie gaat kosten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .