Ga naar inhoud

Wat betalen jullie voor Science Selective?


Sjalot

Aanbevolen berichten

  • Reacties 127
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik betaal per 10 kilo €21,66 dit is bij petplanet.co.uk

een echte aanrader dus, lijkt me, als ik de prijzen zo hoor. Je moet alleen in het buitenland bestellen, maar dat kunnen we toch wel?

Maar betaal je dan met creditcard? En komen daar nog verzendkosten bij?

Want het is idd goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de gemiddelde "gewone" biks vind ik eigenlijk heel erg niet oké. Te veel calcium, eiwitten, vet.. Weinig vezels.. Het is toch gemaakt van gedroogde groente? Ik krijg het gevoel dat ik niet goed weet wat 'gewone biks' inhoudt, dus msschien kan ik weer wat leren :)

Een konijn met geluk en een verstandig baasje die geen bak vol geeft maar een beperkte portie, zal hier misschien weinig hinder van ondervinden. We geven de diertjes ieder 60 gr per dag, niet te veel. Daarnaast veel hooi en wat groente 's morgens en 's avonds.

Een konijn met gevoelige darmen, aanleg voor blaasproblemen.. Kan er echt doodziek van worden. En da's óók duur. Zeker naar mate konijnen ouder worden neemt het risico toe en of je wel of geen pechvogel met aanleg hebt, dat weet je pas veel later. (Ik had wel een pechkonijn dus.) Voor mij nooit weer gewone biks. Hmmm, ze hebben van jongs af aan altijd biks gekregen, ze zijn nu 9 maanden ongeveer en ze 'doen het goed' volgens mij. Maar ik zal het in de gaten houden.

(Althans, ik voer inmiddels geen SS meer, het voer dat ze nu krijgen is ook "gewone" biks, maar niet wat jij er mee bedoeld.)

En nu word ik wel heel nieuwsgierig natuurlijk naar wat jij ze dan geeft, haha! Vertel!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de gemiddelde "gewone" biks vind ik eigenlijk heel erg niet oké. Te veel calcium, eiwitten, vet.. Weinig vezels.. Het is toch gemaakt van gedroogde groente? Ik krijg het gevoel dat ik niet goed weet wat 'gewone biks' inhoudt, dus msschien kan ik weer wat leren :)

Wat ik onder gewone biks versta zijn de "saaie", bruine/groene korrels die je van heel veel merken hebt.

biksvoer.jpg

Dus geen gekleurde stukjes etc er door. Ik geloof dat lucerne bij veel brokken het hoofdsbestanddeel is.

Een konijn met geluk en een verstandig baasje die geen bak vol geeft maar een beperkte portie, zal hier misschien weinig hinder van ondervinden. We geven de diertjes ieder 60 gr per dag, niet te veel. Daarnaast veel hooi en wat groente 's morgens en 's avonds.

60 gram is op zich een nette portie, maar zal (afhankelijk van het gewicht van je konijnen en de precieze samenstelling vande biks) alsnog voor problemen kunnen zorgen, er zit bijv. vaak veel calcium in. Je kunt echter ook niet zo maar minder gaan geven, want dan krijgen ze weer te weinig van andere stoffen.. Wat voor biks (merk) voer je precies dan?

Een konijn met gevoelige darmen, aanleg voor blaasproblemen.. Kan er echt doodziek van worden. En da's óók duur. Zeker naar mate konijnen ouder worden neemt het risico toe en of je wel of geen pechvogel met aanleg hebt, dat weet je pas veel later. (Ik had wel een pechkonijn dus.) Voor mij nooit weer gewone biks. Hmmm, ze hebben van jongs af aan altijd biks gekregen, ze zijn nu 9 maanden ongeveer en ze 'doen het goed' volgens mij. Maar ik zal het in de gaten houden.

Ja, weet je, het is gewoon lastig om hier echt uitspraken over te doen.. Als je gewoon kijkt naar bijv. de calciumbehoefte van een konijn en de calciuminname met een dergelijke biks, dan krijgen ze echt veel te veel binnen. Maar lang niet elk konijn zal daar last van krijgen. Zoals gezegt, het is ook een kwestie van geluk/pech hebben.. Overigens heeft mijn konijn het vijf jaar lang prima gedaan op slechte voeding, niet te dik en zag er goed uit, in het jaar dat hij zes werd kreeg hij haakjes op zijn kiezen, last van zijn darmen en bleek zijn blaas vol calcium te zitten.. De zeven heeft hij niet eens gehaald.

(Althans, ik voer inmiddels geen SS meer, het voer dat ze nu krijgen is ook "gewone" biks, maar niet wat jij er mee bedoeld.)

En nu word ik wel heel nieuwsgierig natuurlijk naar wat jij ze dan geeft, haha! Vertel!?

Ik voer Bunny Basics T van Oxbow, wat ik uit Engeland bestel. Da's qua samenstelling net nog even beter dan SS. (Al is het redelijk vergelijkbaar hoor, op de meeste punten.) Maar dit zijn gewone biksjes, ziet er precies zo uit als de foto eerder in deze post. Maar of het ook onder gewone biks valt weet ik niet, qua prijs in elk geval niet.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Dollie, wat een verhaal, joh!

Tja, ik geef Biks omdat het gemengde voer niet goed is (volgens de dame van het asiel waar ik ze vandaan heb) en denk daar goed aan te doen. Blijkt dat biks dus eigenlijk helemaal niet zo goed is.... (ik geef gewoon 'huismerk' van een dierenspeciaalzaak) Ik heb even wat zitten googelen en belangrijk is in ieder geval niet te veel biks te geven, ivm dat calciumgehalte, waar ze inderdaad problemen door kunnen krijgen.

Wat vind jij niet goed aan SS dat je iets anders koopt? En hoe weet je dan dat dat wel goed is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS vind ik ook prima hoor! Dat heb ik twee jaar gevoerd en was er erg tevreden over. Maar omdat mijn ventje dus problemen met calcium had, is dat iets waar ik heel erg op ben gaan letten. En het calciumgehalte in BBT is net nog wat lager dan in SS. Bovendien zitten er meer vezels in. Maar met SS zit je ook prima hoor. Het is meer mijn obsessie met calcium haha.

En het is ook lastig. Dit is niet goed, dat is dan beter maar blijkt eigenlijk ook niet goed, je moet zus wel doen en zo niet.. Moet je toch een beetje je eigen weg in vinden. Nou ja, dit is mijn weg dus. En dat ik het zo doe en niet anders heeft ook erg te maken met Indy, al die problemen.. Dat was eens en nóóit weer! Ik heb nog een kereltje die een jaar jonger is dan Indy (inmiddels is hij wel zeven geworden) en ik hoop echt heel hard dat hij geen problemen gaat krijgen, hij heeft natuurlijk ook een hele poos dezelfde voeding gekregen. Begin dit jaar had hij dezelfde klachten als Indy, maar gelukkig was dat niet te wijten aan te veel calcium.

Mijn andere drie konijnen zijn jong (10 maanden, 1 jaar en 1,5 jaar) en zij hebben sinds ze bij mij zijn (vanaf drie weken, 1 jaar, zes maanden) voeding gehad die ik als goede voeding zie. Ik hoop dat dat ook betekend dat ik die ellende die ik toen met Indy had, nooit meer mee hoeft te maken.

Je kunt dat natuurlijk allemaal overdreven vinden, dat vind ik ook prima, dit is gewoon mijn mening er over. Als mensen mij in de opvang bijv. om voedingsadviezen vragen zal ik altijd een beperkte portie Hope Farms Super Trio of Science Selective aanraden, omdat ik wel snap dat niet iedereen moeilijk gaat doen en uit Engeland bestellen en ook dat niet iedereen 6 euro per kg voor een brok gaat betalen. Hope Farms is dan een goed alternatief.

Overigens is het, als je naar de calciumbehoefte van een konijn kijkt, écht niet overdreven wat ik zeg. Konijnen zijn erg gevoelig voor te veel calcium en een gemiddelde, goedkope brok bevat 1% calcium of meer. Als we dan even uit gaan van 1%, en je geeft je konijn 25 gram per kg, zoals overal aangeraden wordt. (En wat ik ook aanraad trouwens.) Je konijn krijgt dan 250 mg calcium per kg binnen. De calciumbehoefte ligt echter op 200 mg. Je konijn zit er dus al dik over heen zonder ook maar een spriet hooi gegeten te hebben. Maar goed, tot dusver mijn calciumobsessie haha :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen verkiezen SS boven andere voedingen, de mijne ook. Maar ik ben niet van de chemische stofjes (zoals jullie inmiddels wel zullen weten ;)) en die zitten wel in SS. Daarom krijgen mijn konijnen nu HF super trio en daar doen ze het ook heel goed op.

Maar met de goedkopere soorten dan SS en HF die ik vergeleken heb zit er weer te veel calcium, eiwit etc in en/of chemische stofjes.

En welke chemische stofjes zitten er dan in SS volgens jou?Ben ik erg benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dit zijn essentiele aminozuren en die hebben niks met chemsich te maken,die zijn juist waardevol.

Mijn man werkt in de voedingsindustrie en weet dus redelijk wat af van toevoegingen en E-Nummers daarnaast hebben wij allemaal voedselallergiën en overgevoeligheden dus dan leer je vanzelf om verpakkingen te lezen, welke additieven we wel en niet mogen hebben.

Het overgrote deel mogen wij gewoon hebben. Melk, ei, noten & pinda's zijn hier de grootste 'boosdoeners' en die staan altijd apart vermeld onder: 'dit product kan... bevatten' of 'gemaakt in een fabriek waar ook ... verwerkt worden')

Veel E-nummers en toevoegingen zijn helemaal niet zo 'eng' en 'chemisch' als er soms wordt beweerd

Zoals bijv.

- E150d = Karamel

- E300 = Ascobinezuur of Vitamine C

- E330 = Citroenzuur

- E414 = Arabische Gom

- E410 = Johannesbroodpitmeel

- E901 = Bijenwas

- E913 = Lanoline (wolvet)

- E948 = Zuurstof

etc.

Een gedeelte van de E-nummers is inderdaad synthetisch ('chemisch') maar het overgrote deel is gewoon van natuurlijke oorsprong, en wordt gebruikt als kleurstof, conserveringsmiddel, verdikkingsmiddel, zoetstof, rijsmiddel etc.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mensen mij in de opvang bijv. om voedingsadviezen vragen zal ik altijd een beperkte portie Hope Farms Super Trio of Science Selective aanraden, omdat ik wel snap dat niet iedereen moeilijk gaat doen en uit Engeland bestellen en ook dat niet iedereen 6 euro per kg voor een brok gaat betalen. Hope Farms is dan een goed alternatief

Hoi Dollie, ik ben gaan nadenken over het voer door dit item en heb gisteren een zak Hope Farms Trio gekocht (3 kg voor 8,95 ;) )

Dat lijkt mij ook een goed alternatief voor de 'gewone en te calciumrijke biksjes'.... :) Ze zullen het vast lekker vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al een tijdje aan het rondneuzen waar ik het een beetje goedkoop kan halen.

Zag ik gisteren de Welpenhoeve, 35,00. Maar dan heb je ook weer verzendkosten van 6,20 ofzo.

Nou kreeg ik vanmorgen in één keer een helder moment.

Vriendin van me is dierenartsassistente, en die dierenarts raad de mensen ook aan om SS te gebruiken.

Dus ik denk ik vraag haar ff.

Nou als ze het op haar naam besteld (met korting dus) kost het me 26,75 ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sinds vandaag helemaal over op SS en een 2kg zak gehaald voor 11,99 en kreeg er een emmer bij ;) Bij de jumper diersuper, daar heb ik alles gehaald! Behalve mijn hok dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik had laatst 2 aparte zakken van 3 kg bij de BoerenBond gehaald & moest zowat €33,- betalen.

Ik schrok hier wel even van, want ik dacht altijd dat de BoerenBond vrij goedkoop was tegenover de dierenwinkels.

Dat wordt dus gewoon weer via internet bestellen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bij welkoop & jumper betaal ik al 48 euro voor 10 kg! Ik zit er sterk aan te denken om over te stappen naar ander voer. Want met 5 konijnen loopt dit bedrag wel de spuigaten uit! heb veel voor de ko's over, maar 48 euro voor een zak konijnenvoer vind ik wel erg duur worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De prijzen van SS zijn de laatste tijd ook flink gestegen trouwens. Ik betaal bij de Welkoop nu wel 3 euro meer dan eerst voor een 3 kilo zak. Ik koop het vaak bij Ranzijn als ik in de buurt ben, maar Ranzijn zit in een stad 20km vandaan waar ik woon. Ik ga denk ik ook eens online speuren, of toch maar zakken van 10 kilo gaan aanschaffen. De 3kg zakken gaan er met 4 konijnen inderdaad wel erg snel doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .