Spring naar bijdragen
Vlinderkonijn

Kippen leggen geen eieren

Recommended Posts

Wat je voert maakt niet veel uit.

Het kan aan verschillende dingen liggen.

Misschien zijn ze nog te jong of juist te oud om eieren te leggen.

Kippen die in de rui zijn leggen ook slecht.

Als het nog jonge kippen zijn dan is het even geduld hebben denk ik.

Anders zou je het eens op het kippenforum kunnen vragen.

Overigens kunnen eieren ook opgegeten worden door de kippen zelf of door ratten of andere roofdieren.

Ook kunnen ze de eieren ergens verstoppen in de bosjes bijvoorbeeld.

Heb je een goed nachthok?

bewerkt door Sjalot

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

de door Sjalot gegeven problemen ken ik, en zijn de vaakst voorkomende oorzaken.

Wat ze te eten krijgen heeft inderdaad nergens mee te maken. Jij menstrueert ook niet meer als je appels eet ipv bananen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook huisvesting speelt een grote rol in het wel of niet leggen.

Zeer opvallend bv is dat sinds ik verhuisd ben ik 3x zoveel eieren per dag raap, wat hier nou zoveel anders is als bij mijn vader?

Zeer opvallend voelen ze zich dus hier veel prettiger, ik moet ook toegeven hier zijn ze wel veel meer puur natuur gehuisvest, nog bomen en struiken in de ren. Qua voeding zit er ook wel degelijk een puntje, vervette kippen leggen niet.

Hoe oud zijn je legkippen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
de door Sjalot gegeven problemen ken ik, en zijn de vaakst voorkomende oorzaken.

Wat ze te eten krijgen heeft inderdaad nergens mee te maken. Jij menstrueert ook niet meer als je appels eet ipv bananen ;)

:rofl: :rofl: :rofl: Wat hebben die appels en bananen nou weer met een menstruatie te maken :rofl:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zie nu dat jem op twee manieren kunt lezen die zin :rofl: ik las hem dat je stopt met menstreren als je appels eet ipv bananen. :rofl:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zie nu dat jem op twee manieren kunt lezen die zin :rofl: ik las hem dat je stopt met menstreren als je appels eet ipv bananen. :rofl:

pas na jou reactie lees ik hem ook goed! Ik denk hè???? Echt even nadenken zo op de vroege ochtend:he::lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn een paar maand oud, hebben een goed donker nachthok, kunnen ook op stok, hebben 5m² gras om op rond te lopen, een boom, een zandberg. ze zijn met 2 (gekoppeld, 2 dagen opgesloten in het hok en nadien de toegang vrijgelaten, ze maken geen ruzie en gaan samen slapen 's avonds)

Als voedsel niet uitmaakt, waarom verkopen ze dan legmeel? Is dat pure commerce? Op de site sie Chub aanbeveelt worden legkorrels nochtans wel genoemd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Legkorrel is voor kippen die puur voor de leg gehouden worden en alleen in een hok zitten en dus niet scharrelen. Deze bevat meer voedingsstoffen omdat ze niet bij kunnen scharrelen.

daarnaast hebben wij in de winkel ook nog een scharrelkippenkorrel. Deze bevat minder voedingsstoffen omdat ze nog wat bij kunnen pikken met het scharrelen.

Maar wat voor voer geef je nu dan? Dit zijn de enige voeders die wij in de winkel verkopen (leg meel is een fijnere variant van de korrel voor kleine kipjes)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef GRAMIX, een mengeling met gebroken maïs, tarwe, gerst, milo en kiezelgrit, geschikt voor alle pluimvee staat erop. Dat is dan een scharrelkippenkorrel?

Misschien moeten ze nog even op gang komen of zo... De ene is wat nerveus, rent hard weg, maar de andere komt speciaal naast me zitten en laat zich graag aaien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

is dat een gemengd graan (bijvoeding) of een volledig voer? Gemengd graan is namelijk geen volledig voer en meer een lekkernij. Daar moet altijd een korrel bij gegeven worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo heel veel eieren leggen kippen niet he.

Veel mensen gaan ervan uit dat alle kippen net als in de veenindustrie veel eieren leggen maar das puur door fok, hormonen, drugs voeren om aan te sporen tot.

Een gewone gezonde kip zal lang niet elke week een ei leggen.

+leeftijd kan een rol spelen etc.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dit echte legkippen betreft zullen deze wel veel eieren gaan leggen, vroeg uitgelegd zijn en jong sterven in verhouding tot andere rassen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wupsie, hetgeen erin zit is wat ik hoger vermeld heb. Bedoel je met korrels staafjes zoals bij konijnenkorrels? Zoiets zit er niet in...

Ik heb ze in een pluimveebedrijf gekocht als legkippen. Wist niet dat ze daarom jong sterven...

MAAR! Vandaag een ei geraapt! Van de aaibare kip! Want het was een bruin. Die andere heeft een witte lel, dus volgens de verkoper betekent dat dat ze witte zou leggen. Zij is misschien nog te nerveus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste kippen sterven jong omdat ze in de pan gehakt worden.

Kippen leggen hun eerste levensjaren het best. Na een jaar of 3 neemt de productie steeds meer af.

Mijn kippen legden na hun zesde levensjaar nauwelijks meer.

Mijn oma kocht elk jaar nieuwe legkippen.

Ze waren er eerst voor de eieren en daarna voor het vlees.

Overigens moet je wel goed opletten wat je voert.

Het voer bepaalt namelijk sterk de smaak van de eieren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus als mijn kip over een aantal jaar uitgelegd is, en ik haar niet wil opeten, Hoe lang leeft ze dan normaal gezien? Want als ik dan nieuwe kippen wil voor de eieren heb ik een nieuw hok nodig... Een bejaardentehuis en een studentenflat:mdr:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is nog geen enkele legkip door de jaren heen ouder dan 5 geworden, de meeste stierven zefls op 2 a 3 jaar.

Iedereen die legkippen heeft gehad weet dat ze niet oud worden, ze zijn op snelle leg gemaakt en thats it.

Ten opzichte van normale kippen die rustig 10 jaar of ouder kunnen worden is dat dus absoluut niet oud

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens raad ik altijd aan dat als je kippen neemt er in ieder geval 3 te nemen. Mocht er dan 1 dood gaan zit je niet gelijk met het probleem er 1 bij te moeten zoeken. Kippen zijn nou eenmaal groepsdieren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .