Spring naar bijdragen
Mice

Eenden bijvoeren: hoe?

Recommended Posts

Hoi,

Sinds een week of vier, komen er elke ochtend, middag, en avond twee eenden (een helemaal wit vrouwtje, en een wildkleur woerdje) naar ons raam gewandeld, die er vervolgens enkele keren tegenaan vliegen, net zolang totdat ik het raam opendoe en ze brood geef. Het vrouwtje is verbazend tam, ze laat zich gewoon aanraken, en ze eet uit mijn hand. Ze is nu ook aan het broeden, en daarom komt alleen het mannetje, en die haalt haar op als ik hem geef. Nu heb ik een vraagje. We vinden de eendjes allemaal heel lief, we hebben ze ook namen gegeven, Snabbeltje en Babbeltje, omdat het vrouwtje een litteken in haar snavel heeft (=Snabbeltje) en het mannetje de hele tijd snatert (=Babbeltje). We willen ze graag ''adopteren'', maar ze gewoon lekker laten zwemmen en bij ons voer komen laten eten als ze daar zin in hebben, maar ik heb nou niet echt het idee dat brood zo gezond is. Is er misschien iets beters wat ik kan geven, zoals eendenvoer ofzo? Want we willen wel graag dat ze nog blijven komen, het zijn echt onze diertjes geworden. Iemand tips voor het voeren? (wat ik moet geven etc.)

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou wel oppassen aangezien je nu al zegt dat ze net zolang op het raam tikken totdat jullie wat geven...

Vroeger hadden mijn ouders een glazen schuifpui, er kwam iedere dag een koppel eendjes naartoe en die gaven ze eten, na een tijdje kwamen er ook zwanen, ganzen ect... De eenden werden agressief als je ze niks gaf en mijn ouders konden niet eens meer buiten zitten want dan werden ze aangevallen. uiteindelijk werd het te gek en heeft mijn vader ze met bezems moeten slaan om ze weg te krijgen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

margot heeft gelijk!

misschien kun je ze beter voeren bij het water, dat ze leren dat ze daar eten krijgen,

volgens mij was brood niet zo gezond,

als ik jou was zou ik het even opzoeken op internet,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://home.hccnet.nl/pm.jansen/eend.htm

http://www.goeievraag.nl/vraag/eenden-best-eten.10666

let vooral bij de 2de link op het eerste antwoord, over algen eten, en de vissen!!

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-eenden-brood.49009

mijn opa deed dit altijd met duiven, daar heeft ie veel problemen mee gehad, geloof me buren zijn daar niet blij mee,

en ondanks dat wij zelf duiven hebben, kan ik dit van die buren heel goed begrijpen, want in een korte tijd, kwamen alle vogels uit d ebuurt(en dan nagaan dat mijn opa midden in de stad woonde, waar het dichtbebouwd was) en dat waren echt minimaal 30 vogels, was op een begeven moment niet normaal meer.

bedenk ook het zoeken van voer is voor eenden een bezigheid, te dikke eenden is ook weer niet goed etc etc,

misschien een idee zelf een vijver aanleggen, en wat eenden kopen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze eigenlijk gewoon helemaal niet voeren. Het vriest niet dus ze kunnen prima zelf eten zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast xKonijnenlover

Op het nieuws hoorde ik een een dat je de eenden helemaal niet moet bijvoeren want dan gaan ze eerder dood.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ze toch (eenzijdig en ongezond) eten op frequente basis krijgen moeten ze niet meer zoeken, met als gevolg dat ze minder bewegen, en dus minder oud worden. Er is veel over te vinden als je 'eenden bijvoeren' intikt op google.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat ik ze beter niet kan bijvoeren, maar ze komen maar een keer per dag, en ik geef niet veel. daarbij ben ik best wel gehecht aan ze geraakt, het zijn echt ''onze'' eendjes geworden. Mensen in de buurt zien ons als ''de eigenaren van die twee eenden'' Natuurlijk hebben die beestjes gewoon hun eigen vrije leven, ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Gisteren stond de voordeur een paar minuten open, komt mijn moeder de gang in, zitten er twee eenden onder de kapstok:lol: ze lijken zich prima te vermaken, en zijn heel rustig. Natuurlijk wel weer naar buiten gedaan want het blijven wilde eenden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel leuk hoor eenden onder je kapstok, maar die gaan steeds brutaler en aggresiever worden en leren het hun kinderen straks ook.

Wat goed en leuk bedoeld is gaat helemaal uit de hand lopen.

Als je ze al wil voeren gewoon bij het water en in de groothandels is speciaal eendenvoer te vinden.

Behalve dat al is gezegt dat eenden met dit weer niet bijgevoerd hoeven te worden wil ik dit nog wel even benadrukken.

Jij maakt ze erg afhankelijk en straks heb je een hele generatie die afhankelijk wordt van jou omdat ze het gaan vertikken zelf voer te gaan zoeken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heel leuk hoor eenden onder je kapstok, maar die gaan steeds brutaler en aggresiever worden en leren het hun kinderen straks ook.

Wat goed en leuk bedoeld is gaat helemaal uit de hand lopen.

Als je ze al wil voeren gewoon bij het water en in de groothandels is speciaal eendenvoer te vinden.

Behalve dat al is gezegt dat eenden met dit weer niet bijgevoerd hoeven te worden wil ik dit nog wel even benadrukken.

Jij maakt ze erg afhankelijk en straks heb je een hele generatie die afhankelijk wordt van jou omdat ze het gaan vertikken zelf voer te gaan zoeken

Oké, ik denk dat ik toch maar ga stoppen met voeren:$

Ik wil niet dat die beestje straks afhankelijk worden van mij. Bedankt voor jullie hulp, hier mag een slotje op!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast xKonijnenlover

mooi ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .