Spring naar bijdragen
JostiChris

Kippen

Recommended Posts

Hallo,

Ik had een paar vraagjes over kippen

1. Hoeveel ruimte hebben kippen nodig om rond te waggelen?

2. Kun je ze zindelijk maken?

3. Hoe groot moet een hoek zijn voor 4 kippen?

4. Is het zielig om telkus het ei weg te halen bij een kip?

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 geen idee

2 Nog nooit van gehoord. Bij m'n ouders doen ze altijd 't meest onder de stok maar uiteindelijk poepen ze heel 't hok onder :P

3 wij hadden altijd 4 kipjes en een haan op ongeveer 3m2, maar dat waren krielkipjes. Grotere kippen zullen meer ruimte nodig hebben.

4 Ehh nee....

5 met even googelen kom je een eind: kipalshuisdier.nl staat veel info (al ben ik geen expert en weet ik niet of 't klopt)

bewerkt door Nefke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo

Wil jij een kinderboerderij beginnen :he::he::he::he::he::he::he:

Ongeveer wel ja :D

Over 3 weken krijgen we 3 schapen en 2 lammetjes

Konijntjes heb ik nu

Kippetjes er nog bij

En dan kijken in mei of er weer een leuke kitten is

:)

We hebben hele grote tuin

en we wonen hier maar met ze 3e... ''Saai''

Nou ja 3e...,, 8e nu all!

en @ Nefke

Bedankt voor info!

Ik ben natuurlijk ook aan het googlen

En nu kan ik dus een beetje vergelijken met jullie antwoorden / Google :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongeveer wel ja :D

Over 3 weken krijgen we 3 schapen en 2 lammetjes

Konijntjes heb ik nu

Kippetjes er nog bij

En dan kijken in mei of er weer een leuke kitten is

Wat ga jij het druk krijgen :bounce::bounce:

Zien we je over een aantal jaren in het programma boerin zoekt man :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, de kippen van mijn buren staan op 2m en een half denk ik maar dan is dat vierkantig met 2 hokken, en voor 2 kippen is dat wel genoeg denk ik, ik geef ze soms wat gras en nu komen ze elke keer als ik naast hun draad sta (mijn tuin heeft een notenboom en een laaange haag met daarachter de draad: kom ik graag:) ) ze lijken wel verslaafd aan eten... maar erg gezond zijn ze denk ik niet echt, want we kopen er soms eieren en dan zit er een beetje bloed in :s

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1per kip 1m²

2 ik denk van niet, maar als iemand weet hoe vertel het mij!

3 reken voor elke 2kippen 1legnest, tenzij je een groot ras hebt dan moet elke kip een eigen nest hebben.

4 nee, maar als je een haan hebt liever niet. (wij hebben nu een haan bij onze kippen en in mijn zachtgekookt eitje zat een klein rose dingetje...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haha, de kippen van mijn buren staan op 2m en een half denk ik maar dan is dat vierkantig met 2 hokken, en voor 2 kippen is dat wel genoeg denk ik, ik geef ze soms wat gras en nu komen ze elke keer als ik naast hun draad sta (mijn tuin heeft een notenboom en een laaange haag met daarachter de draad: kom ik graag:) ) ze lijken wel verslaafd aan eten... maar erg gezond zijn ze denk ik niet echt, want we kopen er soms eieren en dan zit er een beetje bloed in :s

Aah ze krijgen dan denk ik wel genoeg ruimte :D

1per kip 1m²

2 ik denk van niet, maar als iemand weet hoe vertel het mij!

3 reken voor elke 2kippen 1legnest, tenzij je een groot ras hebt dan moet elke kip een eigen nest hebben.

4 nee, maar als je een haan hebt liever niet. (wij hebben nu een haan bij onze kippen en in mijn zachtgekookt eitje zat een klein rose dingetje...)

Haan nemen weet ik ook nog niet zo zeker

En bedankt voor info!

Kan toch 2 leg nesten maken in 1 hok?

van 2 meter?

Dan precies in het midden een tussen vak

2 trappetjes etc :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Hoeveel ruimte hebben kippen nodig om rond te waggelen?

Een kip heeft 1 vierkante meter nodig, minimaal. Een krielhoender kan met de helft daarvan toe, maar ik betwijfel of ze dat zo fijn vinden. Kippen houden van scharrelen, ze graven ook graag met hun poten in het gras en de aarde, dus hoe meer ruimte, hoe beter. Zorg wel voor een goede omheining, want kleine kippenrassen kunnen nog vliegen, dus misschien komen ze dan buiten het terrein en worden ze gepakt door een vos, of aangereden. Ze zullen niet zo snel weglopen, kippen blijven graag bij hun soortgenoten.

2. Kun je ze zindelijk maken?

kort en duidelijk: Nee. Kippen laten gewoon hun behoeftes vallen als ze daar zin in hebben.

3. Hoe groot moet een hoek zijn voor 4 kippen?

Ik ga ervan uit dat je met hoek hok bedoeld? Voor vier kippen toch tenminste vier vierkante meter, het liefst meer. Hoe meer hoe beter!

4. Is het zielig om telkus het ei weg te halen bij een kip?

Een kip broedt niet de hele tijd. Maar een paar keer per jaar is ze broeds, dan wilt ze ook echt blijven broeden. Andere tijden in het jaar kan je de eieren gewoon weghalen. Als ze broeds is kan dat ook, maar ze zal dan enkele keren opnieuw proberen te gaan broeden. En het weghalen van eieren bij een broedse kip is geen pretje! Ze kunnen best hard pikken;)

Veel succes ermee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Absoluut nier nodig om 1 legnest per kip te geven.

Hier heb ik op 28 hennen 4 legnesten en alles ligt in 1 en hetzelfde legnest, ze staan in file voor het legnest terwijl er echt genoeg andere mogelijkheden zijn. Bied altijd de mogelijkheid van 2 en behalve als je zo'n grote groep als hier hebt lopen heb je echt niet meer legnesten nodig

Het roze wat je ziet in het ei is geen sperma of ontwikkeling van de vrucht (mits je natuurlijk niet minimaal een kip 2 dagen er op hebt laten zitten) maar gewoon wat bloed wat bij het vormen van het ei er bij in is gekomen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .