Ga naar inhoud

Konijn eet en drinkt niet!


sjoerd

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

mijn konijn eet niet meer en drinkt heel weinig, wat is e aan de hand?

Mijn konijn is eerder al bij de dierenarts geweest voor hetzelfde probleem, toen had hij een kies die in zijn tong was gegroeid. de kies was aangepast en toen at mijn konijn weer, maar nu niet meer dus..wat moet ik doen?

sjoerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is het geleden dat hij niet gegeten heeft? Als dat al een paar uur is, dan ga je best dwangvoeren, zodat zijn darmen niet stilvallen. En als de bliksem opnieuw naar de dierenarts. Niet eten en drinken kan verschillende redenen hebben (tandproblemen zoals je aanhaalt, maar ook gas, verstopping, enz).

Hoe gedraagt je konijn zich voor de rest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja..da's lastig van veraf over de pc. Maar een konijn dat niet eet en drinkt is knap ziek want konijnen laten niet merken dat ze zich niet goed voelen (prooidierkarakter). Als je konijn ineens stopt met eten is het gas. Gaat dat langzaamaan dus over dagen van minder eten naar niet eten dan kun je denken aan verstopping. En haakjes wat je dus beschrijft, zou ook kunnen. Haakjes op de kiezen doen pijn en dat levert stres op. En van die stres komen de darmen in de problemen en dan kan je konijn in levensgevaar komen. Een konijn dat niet eet heeft vaak baat bij een antigasmiddel wat sowieso geen kwaad kan en wat je altijd kan geven!

En je moet konijnen die niet eten dwangvoeren zolang er geen gas in de maag zit! Bij gas in de maag voel je een hobbel onder de ribbenkast vandaan uitpuilen. Heb je geen medicatie maar wel kamillethee dan kun je dat geven maar je zou naar de da moeten gaan. En dat zou je nu moeten doen. Je kunt wachten tot morgen als je dat beslist wilt maar dan heeft je konijn een nacht vol pijn en je hebt grote kans dat hij morgenochtend dood ligt dan. Ik wil je niet verontrusten of dwingen maar het is helaas gewoon zo. Ik mail jou prive wat links met info.

Beterschap voor je nijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is een beetje stilletjes, zittend in een hoekje; dit is vaak ook een teken dat het konijn ziek is dacht ik

het probleem doet zich nu al 1-2 dagen voor, veel te lang zou je zeggen, de vorige keer toen hij niet at en dronk hield hij dat ook meerdere dagen vol.

ik denk dat ik maar snel naar de dierenarts moet?

sjoerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heel snel, zoals mysterymeis al zei, er is spoed bij! Bel de dienstdoende arts op, de kosten zijn wel hoger, maar ze moeten je helpen ook al is het midden in de nacht. Het kan goed komen door zijn kiezen, mijn konijn had dat ook, ze hebben hem bij gevijld, maar het kan altijd terug komen, de kans is zelfs erg groot! Maar een konijn heeft net als een mens water en voedsel nodig, hij kan niet lang zonder, het kan ook duiden op iets ernstigs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit is een noodsituatie. Vraag de da om vocht onder de huid!!! Liefst per infuus. En vraag indien nodig om darmstimulerende middelen. Veel da's weten niet zoveel van konijnen helaas. Als je de links leest, uitprint en meeneemt kan dat schelen! Die van gas dan en van verstopping wat ze op die site haarbal noemen.

Een heikel punt bij da's is dat ze er iets inspuiten voordat je ook maar kan vragen wat het is. Zorg dat je weet wat er in gaat zou ik zeggen. Antibiotica is in dit geval waarschijnlijk niet slim tenzij je konijn flink gas heeft en de darmen gevuld zijn maar stilliggen. Darmstimulerende middelen (primperan/primperid en cisaral (prepulsid)) zijn wel erg goed! Je kunt beide middelen mee naar huis krijgen in flesjes. Primperid is in injectievorm, primperan een orale drank. Heel belangrijk is dat de da naar de darmgeluiden luistert! Dat is echt de basis. Vraag wat hij hoort, of er darmgeluiden zijn en of ze er genoeg zijn.

Wijzig: ohja en laat de tanden/kiezen bekijken. Mijn konijn zou als het 2 dagen nauwelijks heeft gegeten van mij niet onder narcose mogen.. eerst aansterken al is het door dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zou iemand dit topic naar "Spoedeisende vragen" kunnen verplaatsen, want uit wat ik hier lees en wat ik weet kan ik opmaken dat je wel héél snel naar de dierenarts moet gaan!

Ik hoop voor jou en je nijntje dat alles goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de da zei dat hij last had van 'klotsende darmen'. Hij heeft een injectie gekregen en als hij morgen nog steeds niet eet, moet hij weer terug nar de da.

net had ik hem nog een lekker blaadje gegeven dat hij opat, en volgns mij zag ik hem ook al biks eten, het gaat de goede kant op!

als er nog meer bekend is zal ik dat zeggen..

sjoerd:bunny3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .