Spring naar bijdragen
Bar

Konijnenberg stelt zich voor

Recommended Posts

Hallo!

Ik ben al een aantal maanden op dit forum aan het lezen. Voornamelijk over eten en "kwaaltjes".

Omdat onze konijnenberg sinds een paar weken weer bewoond is, vond ik het tijd om onze nijnen aan jullie voor te stellen.

Klein beetje geschiedenis vooraf: in de zomer van 2005 is onze berg voor het eerst bewoond door vier totaal verschillende konijnen. Ze kwamen alle vier van 1 liefdevol adres. Het waren een model Vlaamse reus (Freule). Zij was gered van de slacht door de dame waar we haar van hebben gekregen. Verder een hangoor (KL), een klein onbekend ras (Rouge) en een stoere waarschijnlijk Rijnlander (Gloria). Rouge en Gloria zijn op een dag de berg ingegaan en nooit meer teruggekomen. KL is door ziekte overleden. En Freule hebben we een paar weken geleden in laten slapen omdat ze een tumor in haar buik had. Heel triest...

Maar we hadden intussen, toen Gloria en Freule samen over waren, al twee nieuwe (slacht-)konijnen opgehaald. Whisky en Suzie, "afgekeurde" showkonijnen van het ras Rijnlander!

Dus deze twee dames zijn de berg weer gaan bouwen (hij was ingestort) en hebben inmiddels gezelschap gekregen van twee andere Rijnlanders (ook afgekeurd en dus voor de slacht bestemd). Tubby (beetje dikke moeke, teletubbie zal ik maar zeggen) en Wiesje.

En er komt er nog eentje bij: een zilverkleurige. Ook slacht. Ja, dat vertelde die man, toen moest ik haar natuurlijk ook meenemen. 't Is wat.

Nou, dat was het voorstellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk dacht die man als ik erbij zeg slachtkonijn vinden ze het zielig en weer voor 1 konijn een plaatsje gevonden.

Rijnlanders zijn mooie dieren en niet bij uitstek vleeskonijnen.

Maar je hebt er altijd van die oorlogsveteranen tussen zitten, die eten inderdaad de konijnen zelf op.

Groetjes een fokker en niet konijnen eter mireille

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor het welkom.

Mireille, de man eet ze echt zelf op. Hij fokt zelf kleine konijntjes, hele mooie by the way. Daar ga ik mijn zusje en dan vooral haar kinderen binnenkort heel blij mee maken. De konijnen die hij voor de slacht heeft, zijn ook echt deze Rijnlanders. Ik zou dat niet kunnen, maar ja, hij dus wel. Ik ga verder niet in op de details die hij allemaal al verteld heeft, daar word je echt niet blij van. Ik eet ze zelf ook niet, hoor! Ik haal ze juist op om ze zo'n lang en vrij mogelijk leven te geven. Het leukste van zo'n berg is dat onze nijnen bezoek hebben! Al twee jaar loopt er een wild konijntje rond de afrastering. Heel gezellig.

En Lien, ik zorgen voor fotootjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je wel, Flitzer! Tot nu toe vind ik alle verhalen erg leuk om te lezen, dus met het plezier zit het wel goed!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier op bb zitten alleen hobby fokkers die beslist geen konijnen naar de slacht doen.Maar ze wel een nieuw huisje bezorgen.gelukkig.Maar ik ken de praktijken ja.Ik neem er soms ook wel mee van collega fokkers.Voor een nieuw huisje anders de pan in zeg maar.Gelukkig zijn er verschillende fokkers en is niet iedereen zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jazeker, ik heb foto's! Vooral nog van de eerste bewoonsters van de berg. Ik ga wat extra maken en dan komen ze hier, hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, de nijnen zijn allemaal verkouden (Tubby zit ook even apart, aan de antibiotica), dus even niet fotogeniek. Ik heb foto's in het fotoalbum gezet, maar hoe ze hier bij moeten weten ik nog niet. Dus als jullie willen kijken: zie het fotoalbum!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kanonnen wat een wammen hebben die konijnen.

Hadden ze die al voor ze bij je kwamen???

Zeker die vlaam past bijna in zijn geheel in haar eigen wam.

Dit is absoluut niet gezond, dat konijn kan zichzelf niet eens fatsoenlijk wassen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, dat valt zeer mee, Mireille. Freule kon zich zelf zeer goed wassen. Ze was een superschoon konijn. Daarnaast was ze een harde werker (heeft de halve berg mee ingericht) en ze zorgde goed voor de andere nijnen. Niets ongezonds aan onze dames, hoor. Stoere, sterke buitenkonijnen!

Bedankt voor complimenten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog meer welkomstwoorden! Dank jullie wel!

Hoe ziet de berg eruit? Nou, het is begonnen met het graven van een groot gat in de grond van zo'n drie bij drie en ook nog eens zo'n twee meter diep. Gaas erin (rondom) en vervolgens groot berg aarde erop. Deze hebben we een aantal maanden laten "harden". Intussen palen er omheen, loopruimte gemaakt (ook weer met gaas eronder) en toen zijn we de nijnen uit gaan zoeken. Alle vier bij dezelfde dierenvrouw vandaan. Na een week zijn de nijnen gaan graven en hebben ze zelf de hele berg ingericht met kamers en diverse in- en uitgangen. Helaas is de berg door de hevige regenval en door nogal ongecoƶrdineerd gegraaf van Whisky ingestort in september. Nijnen in snel maar vakkundig gemaakte hokken de hele winter in de garage gehad. Gelukkig zijn ze nu weer buiten. Ik vind het maar niets om ze in hokken te hebben. Nu zijn ze al weer aan het graven en inrichten. We hebben wel een slaap- en voerhok gemaakt voor het geval dat de berg weer instort (wat volgens de dierenvrouw die mij alle tips en truuks aan de hand deed een normaal proces is).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

klinkt inderdaad wel leuk, heb je er foto's van?

Ben je niet bang dat als je berg instort je konijnen er onder vast komen te zitten?

Kun je je konijnen er wel makkelijk uithalen als je bijv naar de dierenarts moet voor inentingen?

Ik vind het idee van een konijnenberg namelijk ook wel leuk voor een eventueel toekomstig huis, maar zit met te veel vragen en dingen die me onhandig lijken er aan op het moment!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .