Ga naar inhoud

Dibbes niet helemaal 100%


Marjolijn

Aanbevolen berichten

Dibbes is niet lekker in orde de laatste week.

2 weken geleden begon het met 2 vieze ogen. De haren in de ooghoeken waren echt vies en heb ik met een nat wattenschijfje schoongekregen. Hij krijgt echter elke dag opnieuw vieze oogjes (rechter oog meer dan links) en ik blijf aan het poetsen. Zelf heeft hij er volgensmij niet veel last van, zijn ogen zelf zijn ook mooi schoon.

Nu was ik gister zijn hok aan het schoonmaken en hij zat in de bovenverdieping. Ik zat op de grond en keek omhoog naar hem en zag ineens dat hij een vieze nattige kin had. Heb hem even op zijn rug gedraaid op schoot en goed gekeken en zijn kin is nat en de haren zijn aan elkaar vastgeplakt, zit ook een klein kaal plekje (kan ook zo lijken omdat de haren verkleefd zijn). Het is dat stukje waarbij zijn hoofd overgaat in nek, dus als je hem zo ziet zitten dan zie je er niks aan.

Af en toe maakt hij ook een gek geluidje. Het lijkt wel een soort 'hoestje' ofzo.. kan het niet goed uitleggen. Het is geen piepen of niezen. Hij heeft ook geen snotneus.

Dibbes is verder helemaal zichzelf, nog altijd even lui en eet niet anders dan normaal. Ontlasting en alles verder ook prima en hij blijft op gewicht.

Wat kan het zijn... en wat moet ik doen? Gezien het feit dat hij goed eet/slaapt/beweegt/keutelt wil ik niet gelijk naar de dierenarts rennen.. iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vieze oogjes kunnen ontstaan door een oogontsteking, maar ook door te lange wortels van het gebit.

Gezien Dibbes ook een nat kinnetje heeft, doet het me denken aan een gebitsprobleem.

Sommige konijnen blijven gewoon stijf dooreten, ook al hebben ze enorme haakjes op de kiesjes.

Hoe zien zijn snijtanden eruit?

Ik zou toch even naar de DA gaan voor controle, als ik jou was.

Voor oogontsteking kunnen ze een AB-kuur meegeven & gebitsproblemen kunnen ze eventueel mss snel verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat in mij opkomt is ook gebitsproblemen. De traanoogjes kunnen komen doordat er een tandwortel op de traanbuis drukt (geloof ik;)) En het natte kinnetje omdat hij kwijlt, al dan niet tijdens het eten. Klinkt voor mij als een konijn wat pijn heeft in zijn mondje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... vandaag naar de DA geweest.

Zijn oogjes waren licht onstoken. Ze heeft zijn tanden voor zo ver mogelijk nagekeken en kon niks vreemds zien. Snijtanden en eerste kiezen zagen er goed uit. Achterin zag ze wel ietsjes verdikt tandvlees maar daar kon ze dus niet verder naar zijn tanden kijken, dan zou hij onder narcose moeten.

Heb een zalfje meegekregen wat ik 3 keer per dag in zijn ogen moet smeren. Op het plekje onder zijn kin moet ik calendulan zalf smeren. Als met een week de symptomen niet over zijn moet ik met hem terug en gaat ie wss onder narcose voor zn tanden...

Hoop zo dat er niks aan de hand is!!!!!!

Hij zag er verder prima uit volgens de DA, ook weer wat aangekomen (6,2 kilo inmiddels) en hij is van december 2009. Zal toch nu wel een keer uitgegroeid zijn denk ik? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dibbes is een heerlijke dikkerd met zijn 6,2 kg! Geweldig zo'n groot konijn :love:

Heet de zalf die je meegekregen hebt Cavasan?

Zoja, hier kunnen konijnen in het begin geirriteerd op reageren, waardoor het lijkt te verergeren.

De oogleden kunnen iets opzwellen, maar meestal verdwijnt dit weer op een gegeven moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .