Ga naar inhoud

Maden ziekte


Zwartje

Aanbevolen berichten

hallo Allemaal.

ik heb ervaring met deze ziekte (maden ziekte) ik weet er best veel van hoe je het tegen kan houden, 1 van onze konijnen op de zorgboerderij heeft het gehad, maar is binnen 2 dagen overleden. ik heb het met de dierenarts over de maden ziekte gehad, hoe je moet doen om te voorkomen dat de vliegen geen eitjes meer leggen.

maar ik had ergens gelezen dat je ook een spray hebt om je konijn in te sprayen.

alleen ik zou daar meer over willen weten of jullie het ook gebruiken en of het werkt.

Andere tips zijn ook welkom :mdr:

Groetjes :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik niks. Ik maak in de zomer twee keer per week het hok schoon en controleer de konijnen regelmatig. Ook hang ik van de vliegenvangers op. Gelukkig nog nooit maden gehad.

Een koppeltje is zindelijk dus dat scheelt sowieso al. De vliegen leggen namelijk eitjes in vieze kontjes/staarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 'm zelf nog nooit gebruikt dus ik weet niet hoe goed hij werkt, maar iets is beter als niks :) Het is een spray die je op de achterkant van je konijn moet spuiten. Het houdt de vliegen niet 100% weg, maar het zorgt er wel voor dat eventuele op het konijn gelegde eitjes doodgaan voor ze uitkomen. Als er al maden uitgekomen zijn dacht ik ook dat de spray ze doodt, maar dat moet ik nog eens nalezen. Ik heb 'm besteld bij Bunnybin, anders moet je daar eens naartoe mailen, ze hebben daar een opvang dus ze zullen je vast meer raad kunnen geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 'm zelf nog nooit gebruikt dus ik weet niet hoe goed hij werkt, maar iets is beter als niks :) Het is een spray die je op de achterkant van je konijn moet spuiten. Het houdt de vliegen niet 100% weg, maar het zorgt er wel voor dat eventuele op het konijn gelegde eitjes doodgaan voor ze uitkomen. Als er al maden uitgekomen zijn dacht ik ook dat de spray ze doodt, maar dat moet ik nog eens nalezen. Ik heb 'm besteld bij Bunnybin, anders moet je daar eens naartoe mailen, ze hebben daar een opvang dus ze zullen je vast meer raad kunnen geven :)

dank je wel voor de info over de spray, dat ga ik trouwens zeker doen om een m-ail te sturen.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik niks. Ik maak in de zomer twee keer per week het hok schoon en controleer de konijnen regelmatig. Ook hang ik van de vliegenvangers op. Gelukkig nog nooit maden gehad.

Een koppeltje is zindelijk dus dat scheelt sowieso al. De vliegen leggen namelijk eitjes in vieze kontjes/staarten.

mag ik misschien vragen wat voor vliegenvangers je allemaal hebt of gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat gewoon van die rolletjes met zo'n plakkerige strook eraan, en die dan hoog genoeg hangen zodat de konijnen er niet aan kunnen.

De spray die ik heb heet Beaphar Anti-myiasis: preventie en behandeling van myiasis (madenziekte). Voordat je het op het konijn spuit moet je het achterwerk schoonmaken, zodat er geen aangekoekte restjes ofzo aanhangen. Daarna spray je 15 keer per konijn, vooral op het gebied onder de staart. Het product doodt eitjes en maden, maar niet de vlieg zelf, als je veel last van vliegen hebt kun je dus best overwegen om ook zo'n vliegenvanger in de ren te hangen (en evt. ook het onderste uiteinde aan de bovenkant vastmaken zodat de konijnen er niet aankunnen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat gewoon van die rolletjes met zo'n plakkerige strook eraan, en die dan hoog genoeg hangen zodat de konijnen er niet aan kunnen.

De spray die ik heb heet Beaphar Anti-myiasis: preventie en behandeling van myiasis (madenziekte). Voordat je het op het konijn spuit moet je het achterwerk schoonmaken, zodat er geen aangekoekte restjes ofzo aanhangen. Daarna spray je 15 keer per konijn, vooral op het gebied onder de staart. Het product doodt eitjes en maden, maar niet de vlieg zelf, als je veel last van vliegen hebt kun je dus best overwegen om ook zo'n vliegenvanger in de ren te hangen (en evt. ook het onderste uiteinde aan de bovenkant vastmaken zodat de konijnen er niet aankunnen).

oo oke.

zo dat is veel keer sprayen 15 keer per konijn, maar zo maak je de maden en de eitjes eerder dood.

dat is idd handig van die vliegenvanger, weer wat geleerd.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 15x sprayen is omdat je 15ml van de vloeistof op het achterwerk moet krijgen, dat gaat niet in één keer sprayen :) Het is na 3 maanden uitgewerkt, daarna moet je opnieuw behandelen. Ik heb geen idee hoeveel beurten je uit zo'n spuitbusje krijgt, maar daar zal ik nog wel achter komen. Hopelijk genoeg om twee konijntjes veilig door de zomer te loodsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 15x sprayen is omdat je 15ml van de vloeistof op het achterwerk moet krijgen, dat gaat niet in één keer sprayen :) Het is na 3 maanden uitgewerkt, daarna moet je opnieuw behandelen. Ik heb geen idee hoeveel beurten je uit zo'n spuitbusje krijgt, maar daar zal ik nog wel achter komen. Hopelijk genoeg om twee konijntjes veilig door de zomer te loodsen.

dat is idd makkelijk. dat je na 3 maanden het weer kan behandelen, ik ga het onthouden voor als het nodig is, om die spray ook aan te schaffen en ik doe gelijk die tip van jou er bij, van die vliegenvanger in het hok te plakken.

dank je wel :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het is met zo'n spray...Het maakt het kontje van je konijn alleen maar natter, en dus aantrekkelijker voor groene vliegen. Het product is niet 100% betrouwbaar, wat dus betekend dat niet alle eitjes en maden er dood van gaan. Ik zou het niet gebruiken.

Beter is het om, als je een konijn hebt met een vieze kont, het binnen te houden met horgaas over het hok. Konijn op handdoeken zetten, handdoeken 2 maal daags verversen, en meerdere keren op een dag controleren. Het kan zo snel gaan...

Mocht je maden ontdekken bij je konijn, uiteraard direct naar de DA. Alleen daar hebben ze middelen die écht werken bij je konijn. Een konijn met maden moet je elk uur ontdoen van de maden die je op dat moment ziet(ook 's nachts). En dat is een heel erge rotklus. Met een tijdige en intensieve verzorging, heeft je konijn een kans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had van de zomer het hok bekleed met dun vliegengaas. Het ziet er niet zo mooi uit, maar de vliegen konden het hok niet meer in:)

maar kan je dat ook om de ren en hok heen vast maken? en hoe kan je, je konijn uit zijn hok halen?

want ik heb een buitenhok met een ren van die gekleurde panelen en ik geef mijn konijn zo veel mogelijk ruimte en zeker in de lente en zomer.

ik weet niet meer wat voor type hok dat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb van de zomer 5/6 flesjes opgebruikt met 9 konijnen,

voor mijn eigen gemoedsrust, als je het een keer meemaakt doe je alles

om dit te voorkomen!

ik zag dat ze bij heel veel da winkels anti myasis verkopen nu, erg handig!

boerenbond, pets place, dobey en inderdaad bij bunnybin

:surprised: woo 9 konijnen, ja dan gaat er zeker wel een stuk of 5 flesjes op.

maar idd ik heb het ook 1 keer mee gemaakt en het is geen leuk pretje om dat mee te maken, want je wild wel je konijnen heel veel jaren nog gezond in leven houden :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het is met zo'n spray...Het maakt het kontje van je konijn alleen maar natter, en dus aantrekkelijker voor groene vliegen. Het product is niet 100% betrouwbaar, wat dus betekend dat niet alle eitjes en maden er dood van gaan. Ik zou het niet gebruiken.

Beter is het om, als je een konijn hebt met een vieze kont, het binnen te houden met horgaas over het hok. Konijn op handdoeken zetten, handdoeken 2 maal daags verversen, en meerdere keren op een dag controleren. Het kan zo snel gaan...

Mocht je maden ontdekken bij je konijn, uiteraard direct naar de DA. Alleen daar hebben ze middelen die écht werken bij je konijn. Een konijn met maden moet je elk uur ontdoen van de maden die je op dat moment ziet(ook 's nachts). En dat is een heel erge rotklus. Met een tijdige en intensieve verzorging, heeft je konijn een kans.

daar zit wel wat in, dat heb je net als bij mensen als die hooft luis hebben, dan kunnen sommige beestjes er tegen, van die spul. (sorry dat ik mensen jeuk ver oorzaakt met dit verhaaltje)

nou om mijn konijn binnen te houden (vind ik ook zielig) mijn konijn blijft in de herfst en winter binnen en ergens in de lente naar buiten, als het ongeveer 15 grade is met een zonnetje er bij (wel beschermt met parasols en zo). en 's avonds gaat ze weer naar binnen (dat vind ik veileger) en dan gaat ze de volgende dag weer naar buiten tot het weer tegen de herfst komt dan blijf ze weer binnen. ik laat haar ook uit met z'n teugje op het grasveld bij ons in de straat (dat vind ze hele maal geweldig of een klein wandelingtje in de wijk)

nog over buiten ik kijk haar elke dag na ongeveer 2 keer per dag en het nachthok verschoon ik 5 keer per dag.

binnenkort moet mijn konijn weer inenten (ik weet dat dat niet voor de maden ziekte is hoor ^^) maar dan zal ik vragen of er meer info is hoe je de lente en de zomer goed door kan gaan om je konijn te beschermen)

maar bedankt voor je uitleg :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het binnenhouden hoeft ook niet met gezonde konijnen natuurlijk. Maar een konijn met een vies, nat kontje zou ik toch echt naar binnen halen.

Ik heb ook een konijn met maden gehad, en dat is gelukkig goed afgelopen omdat we op tijd hebben ingegrepen. Konijnen die zichzelf niet schoon kunnen houden in de zomer gewoon naar binnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het binnenhouden hoeft ook niet met gezonde konijnen natuurlijk. Maar een konijn met een vies, nat kontje zou ik toch echt naar binnen halen.

Ik heb ook een konijn met maden gehad, en dat is gelukkig goed afgelopen omdat we op tijd hebben ingegrepen. Konijnen die zichzelf niet schoon kunnen houden in de zomer gewoon naar binnen halen.

gelukkig heeft mijn konijn dat nog nooit gehad een vies nat kontje.

oke, dan weet ik dat voor als het wel gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .