Spring naar bijdragen
bounty

grasparkieten

Recommended Posts

wij hebben 1 mannetjes parkiet en 4 vrouwtjes. we hadden eerst 10 vogeltjes maar die zijn allemaal dood:(. we hebben 1nestkastje. en daar zitten nu vogeltjes in. er liggen al twee kapotte eitjes op de grond. we kunnen niet zien of er nou jonge vogeltjes in hebben gezeten of niet. we hebben dus ook geen idee of tweety(vrouwtje) kleintjes heeft gekregen. we willen graag nest controle houden. maar omdat tweety en chicko(mannetje) niet uit het binnenhok willen(we hebben geen sluis) kunnen we geen nestcontrole houden. we hebben al trosgierst geprobeerd maar toen kwam alleen chicko naar buiten. ook kunnen we de deur niet voorzichtig open doen want toen is er ooit eens een vogeltje ontsnapt. wie kan ons helpen??? het is best weldringent/

groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

een onbalans is een broedperiode is absoluut niet handig, zeker niet als je dus 3 vrouwen te veel hebt.

Je dient evenveel mannen als vrouwen te hebben.

Nu kan het heel goed wezen dat die eitjes onbevrucht waren, maar het kan ook heel goed dat het door 1 van de andere jaloerse vrouwen er uit is gegooid.

Storen als ze niet van het nest af wil, zou ik absoluut niet doen. Gewoon geduld hebben en zorgen dat je balans in je groep krijgt.

Dus of de 3 vrouwen apart of zorgen dat er 3 mannen bij komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

we konden er niets aan doen dat we meer vrouwtjes hebben. want we hadden het eerst gelijk(10 vogeltjes) met 5M en 5V. die zijn in de winter allenaal dood gegaan.(door ouderdom, deze zijn nog jong). de nestkastjes zaten er in vhgd ze gingen broeden. wat eigelijk helemaal niet de bedoeling was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je een binnen- of buitenvolière?

Heb je maar 1 nestkastje in de volière hangen? Als je meer dan 1 koppeltje grasparkieten hebt moet je altijd meerdere nestkasten in de volière hangen. Doe je dit niet dan kunnen de andere koppeltjes jaloers of geïrriteerd worden en proberen om in de nestkast van het andere koppeltje te komen (wat schadelijk kan zijn voor de jongen van dat koppeltje).

Het is best lastig als je geen sluis hebt, zo loop je inderdaad het risico dat je vogels ontsnappen. Wat misschien helpt is als je, voordat je naar binnenstapt, een grote handdoek voor de deur hangt en dan snel naar binnen gaat. Ook kun je als je vogels bv. allemaal links zitten in de volière (en rechts de deur is) snel naar binnen stappen. Sommige mensen hangen ook een vliegengordijn op voor het deurtje. Zorg dat je altijd recht voor de deur van de volière gaat staan, zo is er de minste ruimte om te ontsnappen.

Wat betreft de nestcontrole: Het verschilt erg per popje of ze een nestcontrole een probleem vinden, ja of nee. Ik zou zeker niks forceren, als je haar gaat dwingen om de nestkast te verlaten raakt ze waarschijnlijk erg in paniek of in de stress. Ik denk dat het gewoon een kwestie van geduld hebben is. Al kan ik me voorstellen dat je wel graag wilt weten hoe de situatie in het nestkastje is: of er al jongen zijn, of ze goed gevoed worden etc.

(Als iemand nog een aanvulling heeft, graag. Ik ben ook geen expert.)

Je zou inderdaad het probleem op een vogelforum nog eens kunnen bespreken. Zelf zit ik op dit forum: http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/index.php

Veel experts en je krijgt meestal snel antwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .