Ga naar inhoud

Dwergkonijn mee emigreren naar Spanje??


kimmieboew

Aanbevolen berichten

`Hoi Konijnenliefhebbers.

Wij hebben een dwergkonijntje van nog geen jaar oud. Nu gaan wij in Augustus emigreren naar Spanje en willen ons nijn erg graag meenemen! Nu vraag ik me af of ons konijn wel mee kan ivm de warmte daar?? Ik wil hem echt niet achterlaten dus hoop dat er iets op te vinden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel kan als je daar maar voor voldoende afkoeling zorgt. Bijvoorbeeld een fles met water in de vriezer laten bevriezen en dan een handdoek eromheen en in het hok leggen dat kan je konijntje er tegenaan gaan liggen en zo afkoelen. En natuurlijk zorgen voor voldoende water

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel kan als je daar maar voor voldoende afkoeling zorgt. Bijvoorbeeld een fles met water in de vriezer laten bevriezen en dan een handdoek eromheen en in het hok leggen dat kan je konijntje er tegenaan gaan liggen en zo afkoelen. En natuurlijk zorgen voor voldoende water

Ik zou dit persoonlijk niet doen, want dan kun je ervoor zorgen dat je konijn onderkoeling krijgt.

Maar hoe gaan jullie naar spanje toe?auto?vliegtuig?

Want in principe is augustus ook een warme maand in nederland, dus dan is de warmteverschil niet zo erg groot.

Maarja heb je een binnen konijn of een buiten konijn?

Want toch als het een buiten konijn is zal ik hem eerst in huis aan de tempratuur wennen , want in het huis is het altijd wat koeler dan buiten in spanje en dan kun je hem langzaam aan het buitenweer laten wennen.

Maar tja dan zit je nog met als je met de auto gaat of vliegtuig?Want lange ritten zijn wel stressvol voor een konijn.

En wil je dit je konijn aan doen is dan de vraag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is helemaal geen bezwaar om je konijntje mee te nemen naar Spanje. Ik ken iemand die haar konijnen meenam tot diep in Frankrijk voor 3 maanden (met de auto). Als je er onderweg voor zorgt dat het ze aan niets ontbreekt, zal dat prima gaan.

Met Spanje zelf is er niets mis voor een konijn, we hebben hier ook flink warme zomers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komen konijnen ook niet oorspronkelijk uit Spanje?

Zou me wel goed verdiepen in het voorkomen van oververhitting gezien dat nogal eens een probleem is bij konijnen, maar dan moet het wel goedkomen.

Icepods inslaan, dan moet het wel lukken lijkt mij. Meest grote probleem zal wellicht de medische zorg zijn voor het konijn, dus het is verstandig om een goede EHBO-kit met medicatie mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me inderdaad ook een goed idee. En geen idee of je nog zoiets van plan bent hoor, of zou willen, maar ik zou liever hier een konijn laten castreren dan daar. Niet omdat ik weet dat ze daar zo slecht zijn hoor, maar gewoon omdát ik het niet weet. Konijnen houdt je het beste samen en of dat een optie voor je is is aan jou natuurlijk, maar zeker iets om te overwegen en dan zou ik het liever hier allemaal regelen dan daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nijn is een binnen konijn! We willen hem meenemen in de auto inderdaad, en rijden er 2 dagen over. Zijn er pilletjes die hem rustig zouden kunnen maken, zodat hij niet te erg gestresst word? De dierenarts raadde inderdaad ook aan om icepads in zijn kooi te leggen zodat hij wel kan afkoelen. in spanje zelf hebben we airco dus daar is er geen probleem, ik zou het alleen echt heel erg vinden als er iets erg gebeurt!!

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ice pads gebruiken, maar zorg dat hij steeds zélf de keuze kan maken of hij er wil tegenaan liggen of niet, geef hem ruimte om er van weg te gaan, als hij wil.

Of er pilletjes voor bestaan, of inspuitingen, weet ik niet, maar Bachbloesems werken erg goed bij konijnen, en zijn volkomen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan mee maar ik zou inderdaad een goede EHBO doos klaar maken en meenemen verder zou ik hem hier laten castreren en voorzien van een leuk dametje..konijnen zijn nu eenmaal liever samen..het zou jammer zijn als je daar in Spanje achter komt..En voor de reis zou ik hem Resque remedie geven daar worden ze wat rustiger van...En hem nooit in de auto laten als je ergens stopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even antwoord op je vraag of er iets is om hem rustig te houden tijdens de reis: Geef hem Rescue Remedy van Bach. Inwrijven op zijn oortjes als je vertrekt, en in wat druppels in zijn waterfles doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies dat soort dingen, inentingen, quarantaine... soms moet je daar maanden van te voren al mee beginnen. Vroeger was dat bij elke grens zo, maar ik heb geen idee of dit veranderd is sinds de Shengen verdragen en de meer open grenzen binnen Europa en zo. Maar toch vervelend als je er kort van te voren achter komt dat ze niet mee kunnen omdat ze 4 maanden eerder al ingeënt hadden moet zijn of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je konijn in ieder geval een europees dierenpaspoort hebben. Mogelijk ook inentingen, maar dat zou ik even navragen bij de dierenarts, het kan zijn dat de ingevulde gezondheidsverklaring in het paspoort genoeg is. Quarantaine is binnen de EU niet nodig volgens mij. Ik zou hem gewoon meenemen hoor! Moet best te doen zijn! Zorg wel voor een ruime vervoersbox, waar hij zich veilig in voelt. Zorg er voor dat hij kan eten (hooi) en drinken onderweg of wat vochthoudend groenvoer eet (niet de hele reis laten liggen, dan wordt het slecht!). Neem inderdaad een goede gevulde EHBO doos mee en informeer alvast naar een goede dierenarts in de buurt van je nieuwe woonplaats, die ook echt verstand heeft van konijnen. Mocht het dan toch niet goed gaan door stress of wat dan ook, weet je in ieder geval waar je daar aan kunt kloppen.

En hoop dat het geen extreem warme dag is dat je gaat verhuizen!

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel inhaken op een halfbakke gelezen discussie...Maar ik zag het woord "airco" langskomen ter afkoeling van je konijn...Maar dat is misschien niet zo'n briljant idee...Toen het enkele jaren terug zo bloedheet in NL was, heb ik mijn nijnen ook proberen verkoeling te geven d.m.v. airco (dan wel zo'n fan/waaier). Een dag erna was er eentje gruwelijk ziek, kreeg snot etc, nog een dag erna waren er nog 2 zieken bij. De DA moest toen bijna om mijn verhaal lachen, omdat het natuurlijk niet slim is je konijn "op de tocht" te zetten. Nou weet ik niet of dit ook helemaal geldt voor een gelijkmatige airco door de hele kamer heen, maar ik zou er toch mee oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .