Ga naar inhoud

Clickertraining bij konijnen!


kaatje

Aanbevolen berichten

hi ik wil ook beginnen met de training want tinky bjt alles kapot in mijn hui zelfs het behang. Nu heb ik gelezen hoe je goed gedrag moet bekrachtigen maar hoe leer ik fout gedrag dan af met de clicker? en waar kan ik die kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey

Kaatje die weet enorm veel van clickertraining maar ik denk dat ze er voor dit weekend op uit is dus je zal even op haar antwoord moeten wachten.

Ikzelf heb geen idee waar je die clicker haalt, maar misschien kan je die ook vinden op marktplaats.nl?

Ik woon in België dus voor mij is marktplaats niet zo'n goede site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

whhaahha ik heb ook zo´n clicker gekocht. Nu ze moten er niets van hebben en reageren helemaal niet. Ik moet me geloof ik eerst maar in het geheel gaan verdiepen. Mijn nijntjes zij geen schootkonijnen en ik hoop met de klicker in ieder geval dat ik ze kan oppakken om bijvoorbeeld te inspecteren of nagels te knippen, want op dit moment krabben ze me helemaal open als ik vastpak. wehhhh en ik ben zo lief voor ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey hallo, ben ik dan! er is zoveel te lezen, pffff, niet bij te benen!

De clicker gebruik je in principe om iets aan te leren.

Wat je kan proberen bij gedrag dat je niet wil, is het gedrag om te zetten in gedrag dat je wel wil.

Das bij konijnen wel moeilijk...laat ik een voorbeeld geven: een hond die schooit....dit is nooit meer af te leren (hij heeft nl.zeer waarschijnlijk al eens succes gehad met schooien, er is iets op de grond gevallen of hij heeft een keer iets gekregen...) dat leer je nooit meer af want de beloning is te groot.

Wat je wel kan doen, is de hond leren om bv.te schooien in zijn mand!Of zelfs schooien met zijn rug naar je toe!

Wat ik eerst zou doen is me idd eens verdiepen in hoe de clicker werkt. Het werkt namelijk pas goed als je: 1) iets heb wat een super beloning voor het dier is 2) je click op exact het goede moment 3) niet teveel in 1 keer wil bereiken, veel geduld hebben dus.

Ik heb geloof ik bij de topic : het dagboek van Roefel een boek neergezet en een site waar het goed beschreven staat hoe je met de clicker moet werken.

Het principe met de clicker is: het dier het gevoel geven dat hij zelf kan kiezen wat voor gedrag hij inzet.

Ik zal proberen z.s.m informatie op papier te zetten hoe je moet starten met de clicker en waar je op moet letten.

Je moet namelijk het idee achter de clicker begrijpen....dan kun je echt zoveel bereiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja lijkt me een heel goed idee het klinkt allemaal zo mooi maar vind het wel moeilijk wanneer je nu wat moet doen helemaal omdat het konijnen zijn. Ik vind het wel grappig dat hier positieve conditionering wordt gebruikt werkt bij kinderen ook heel goed. (zonder clicker dan he) :D

ik ga er maandag 1 kopen en proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Judith (mijn dochter) heeft een stappenplan waarin staat hoe je dit het beste kan aanpakken,zal het hieronder plaatsen. Hoop dat dit mag een anders hoor ik het wel:

Stappenplan Clickertraining:

Over je clickervraag: ik neem aan dat je bijv wilt leren bij je te komen als je dat aan hem/haar vraagt?

Dan is de volgorde van aanleren zo:

1. Je leert hem/haar dat een click betekent dat er iets lekkers komt

2. Je leert hem/haar dat hij/zij iets moet doen om een click te "verdienen"

3. Je gaat rustig ergens zitten en je clickt en beloont hem/haar als hij/zij alleen maar jouw richting op kijkt, je zegt hier helemaal niks bij

4. Als hij/zij dit begrijpt, dus steeds naar je gaat kijken, maak je het iets moeilijker: hij/zij moet nu bijvoorbeeld een klein stapje in jouw richting doen.

5. Als hij/zij dit weer begrijpt maak je het weer wat moeilijker, bjvoorbeeld 2 stapjes

6. Zo bouw je het langzaam op totdat hij/zij begrijpt dat hij/zij naar je toe moet komen om een click en dus een beloning te krijgen

7. Je blijft hem/haar in deze aanleerfase altijd belonen met de clicker en iets lekkers wanneer hij/zij het gewenste gedrag vertoont, maar je praat er niet bij

8. Pas als hij/zij dit helemaal snapt, dus steeds uit zichzelf naar je toe komt rennen ga je een woord verbinden aan het gedrag, bijvoorbeeld "kom"

9.Vanaf nu ga je hem/haar niet meer clickeren als hij/zij uit zichzelf komt, maar alleen als jij "kom" hebt gezegd en hij/zij ook inderdaad komt. In het begin ook als het even duurt voordat hij/zij komt, maar ook hier maak je de eisen steeds wat hoger, dus uiteindelijk click en beloon je alleen als hij/zij meteen komt wanneer je dat vraagt

10.Wanneer hij/zij altijd meteen komt als je dat vraagt ga je hem/haar niet meer altijd clickeren als hij/zij komt. Je geeft hem/haar gewoon een keer een knuffel of je speelt met hem/haar of je geeft hem/haar iets lekkers, maar je clickt hem/haar niet meer. Dit moet je ook rustig afbouwen, dus bijvoorbeeld eerste 5 keer wel clickeren en 1 keer niet, dan 4 keer wel en 1 keer niet, dan 4 keer wel en 2 keer niet, in alle mogelijke variaties, net zo lang tot je helemaal niet meer clickert.

11. Nu is dit stukje training klaar!

Al met al is de clickertraining erg leuk om te doen, al kost het een beetje geduld. Maar een dier wat op deze manier iets heeft aangeleerd zal dit gedrag altijd leuk blijven vinden om te doen, ook wanneer je allang niet meer clickert. Het is ontzettend leuk om te doen en als het kan 2 keer per dag een training doen.

Je kunt zelf dingen bedenken waar jij graag wilt aanleren en dit kun je dan aanleren door de bovenstaande stappen te door lopen.

Heel veel succes en plezier gewenst!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kan je zoal gebruiken als klikker? Want, ik snap het principe van de klikker wel.. maar ik snap eigenlijk niet goed wat de klikker is.. dus ..je probeert je konijn ' een kunstje ' te laten doen, en als het gelukt is. 'klik je', en dan direct daarna krijgt ze een snoepje? En wat kun je als ' clicker' gebruiken? :-p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geruiken een Multi Clicker deze heeft 3 click geluiden omdat de standaard clickers meestal een te hard geluid maken voor konijnen. Je kunt proberen of een klik balpen goed werkt bij je konijn. Het uiteindelijk doel van clickertraining is dat je konijn een commando uitvoert waarneer jij er om vraagt, zonder dat je daarbij clickert en beloond.

In het begin snapte ik er ook niet zoveel van, maar na een paar keer het stappenplan goed gelezen te hebben werdt het duidelijk voor mij.Als eerste leer je dat je konijn door heeft als jij clickt dat hij/zij een beloning gaat krijgen.Als 2de dat ze iets moeten doen om een click te verdienen.

Dan ga je verder met Stap 3 enzo verder.

Hieronder een foto van de clicker die wij gebruiken:

Clicker008.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hee ! ik heb ook net een clicker gekocht ik ben er al een beetje mee begonnen maar mijn konijn die reageert er ook niet altijd op en hij hoeft het snoepje ook niet altijd.. Terwijl als ik ze s'morgens dat snoepje geef dat ze dan allebei helemaal wild zijn van dat snoepje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .