Ga naar inhoud

Vragen over snot bij konijnen


IreneM

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijntje Lena heeft sinds deze winter veel last van snot. We hebben haar uit de opvang, dus het kan zijn dat ze er al eerder last van had, maar dat weet ik dus niet. In de zomer was alles nog prima wel.

Ze heeft nu 2x een injectie bij de dierenarts gehad en ze heeft ook al 3 antibioticakuren gehad. Met zo'n kuur is het ook wel snel weer weg, maar het komt dus steeds weer terug. Verder lijkt ze gelukkig nergens last van te hebben, op niezen na.

Maar nu lees ik dus een beetje op dit forum en ik heb toch nog wel een paar vragen.

Hoe kan ik het beste voorkomen dat het weer opspeelt? Ik heb nu zaagsel in het hok liggen, maar daar kan het dus ook van komen? Is het dan een soort allergie?

Ze zit samen met een ander konijntje, die geen last heeft van snot, maar ik lees dus dat het besmettelijk is. Ik zou het wel heel sneu vinden om ze uit elkaar te halen, en omdat hij nog steeds geen snot heeft zou het kunnen dat hij het niet krijgt?

Daarnaast zitten er nog 2 konijnen in hetzelfde hok, maar dan een verdieping lager (ze kunnen verder niet bij elkaar komen). Kunnen zij ook nog besmet worden? En dan zit er nog een konijntje in een apart hok, maar ze delen wel dezelfde ren allemaal. Hoewel ook deze niet bij elkaar kunnen komen verder.

Verder nog enige tips? Ik heb ze allemaal wel buiten zitten trouwens. Zou het helpen om haar volgende winter naar binnen te halen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaagsel is redelijk stoffig en kan irritatie aan de neus veroorzaken, maar geen snot. Je zou natuurlijk wel een andere bodembedekking kunnen proberen om te zien of het daardoor komt. Snot word veroorzaakt door de bacterie Pasteurella en is inderdaad erg besmettelijk. Er zijn momenteel meerdere topics over snot waar je wat kunt lezen over de verschillende behandelingen, zoals ook het injecteren met duplocilline. Mocht dit nog niet gedaan zijn en het is snot, is het wel raadzaam om dit in overleg met je dierenarts te gaan doen.

Ik zou zelf de konijnen in ieder geval niet uit elkaar halen, ondanks het besmettingsrisico. Het andere konijn toont geen klachten en zieke konijnen knappen eerder op als ze in het gezelschap zijn van hun maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie. Ik zal morgen gelijk andere bodembedekking halen en contact opnemen met de dierenarts.

Omdat ze het nu al voor de 3e keer heeft kan het zijn dat het al chronisch is? We zijn direct naar de dierenarts gegaan toen ik het zag de eerste keer, maar omdat ze uit de opvang komt weet ik niet of ze het al vaker heeft gehad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 a 4 injecties in een kuur periode...duplo

Het grootste probleem is dat normaal 12 dagen ab wel werkt als je optijd bent....maar als mensen 6 dagen geven en op dag 3 zie je geen symptomen meer...stoppen ze de behandeling dat is te snel daardoor komt het terug.

De kans is groot dat je konijn dit na deze behandelingen het blijvend houd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .