Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...
  • 5 maanden later...
Op 11-6-2017 at 18:43 zei Koosje:

Wie weet of Campanula persicifolia voor konijnen giftig is?

 

DSCI0011.jpg

 

DSCI0012.jpg

 



 

Campanula is veilig voor konijnen en kan in een tuin gezet worden waar konijnen loslopen. Het is overigens niet de bedoeling het in een groenteschotel aan te bieden ;)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Lonny74:

Weet er iemand of konijnen bijenbrood (phacelia) mogen? Zat bij de AH Moestuintjes dit jaar, groenbemester met paarse bloemetjes. 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Phacelia_(soort)

Het is veilig voor mensen en paarden. Ik kan er voor konijnen niets over terugvinden. Ik zou het niet in de groenvoerschotel stoppen maar als het in de tuin staat waar ze loslopen, denk ik niet dat het problemen geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi ik kom net dus ergens achter en dat is wij hebben een eucalyptus  boom in de tuin en de konijnen eten de bladeren van de eucalyptus op en nadat ik dat lijstje las met giftige planten weet ik dus dat shet giftig is en ik zat er eergisteren zelf bij toen hij dat at nou zijn er 600 soorten maar is het heel erg en wat kan ik tegen die buikkrampen en eventuele diarree doen 

Spoiler

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi, 

 

Hopelijk kan iemand me advies geven! Mijn twee konijnen hebben vandaag op een onverklaarbare wijze mijn aloe vera plant uit de vensterbank te pakken gekregen. Hij was een vrij flinke plant en zeker 6 stengels zijn opgegeten. Beide konijnen zijn een jaar of 7 en prima gezond. Ze gedragen zich sinds de aloe vera plant niet anders dan normaal, zijn lekker actief en drinken voldoende. Echter lees ik wel dat het sap van de aloe vera plant schadelijk is. Moet ik naar de dierenarts hiermee of zal dit overwaaien?

 

Bij voorbaat dank! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei KarlijnS:

Hoi, 

 

Hopelijk kan iemand me advies geven! Mijn twee konijnen hebben vandaag op een onverklaarbare wijze mijn aloe vera plant uit de vensterbank te pakken gekregen. Hij was een vrij flinke plant en zeker 6 stengels zijn opgegeten. Beide konijnen zijn een jaar of 7 en prima gezond. Ze gedragen zich sinds de aloe vera plant niet anders dan normaal, zijn lekker actief en drinken voldoende. Echter lees ik wel dat het sap van de aloe vera plant schadelijk is. Moet ik naar de dierenarts hiermee of zal dit overwaaien?

 

Bij voorbaat dank! 

Goed in de gaten houden. Als ze zich anders gaan gedragen dierenarts verwittigen en als ze zich gewoon blijven gedragen, zoveel te beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
1 uur geleden zei RuBy.W:

weet er iemand of catalpahout slecht is voor konijntjes? Om bvb een speeltje van te maken ofzo

 

Ik zou het er niet op wagen. Ik lees dat schors stoffen bevat die voor mensen laxerend werken, en dat het een muggen/vliegenwerende boom is. Ik zou het dus niet voeren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 4/2/2018 at 12:54 zei kusjoyce_x:

Weet iemand of Pampasgras/Cortaderia giftig/slecht is voor konijnen? 

Ik lees het nu pas. Pampagras zou hele ruwe blaadjes hebben die spijsverteringsproblemen kunnen geven. Ik zou dat dus niet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Veli:

Ik heb rode bietjes in mijn moestuintafel staan, maar mag ik de konijnen wel de bladeren van de rode biet geven?

Ja, ze mogen de rode biet zelf ook hebben, wel leren eten natuurlijk en een beetje met mate, niet in één keer een complete biet geven ofzo. ;) Maar het loof mogen ze inderdaad ook. Let wel op dat als je ze rode biet geeft, je daarna ook rode urine kan verwachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Onlangs heb ik de ren voor onze konijnen vergroot met als gevolg dat er nu bepaalde planten dichterbij staan dan voorheen. En dan met name de euonymus, ik zag ze er meteen beide een paar blaadjes van eten.

Dus voor nu deze zo gesnoeid dat ze er de komende tijd in ieder geval niet bijkomen. 

 

Want ik weet  het dus niet, is de Euonymus giftig? Ik kon hem in beide lijsten niet vinden. Alleen dit. Toxity: alle parts may cause severe discomfort if digested.  Maar is dat voor mensen, of voor konijnen ook niet goed.

 

Bij twijfel haal ik hem uit de tuin namelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hallo! 

Ons ren staat naast de sierkers (Prunus cerasifera 'Nigra')  van de buurman. Ieder blaadje wat ze vinden eten ze op. Nu heeft de buurman de boom gesnoeid en ik heb wat hout gekregen zodat ze kunnen knagen. Ik zie alleen nergens of ze dit mogen. In het lijsje staat de gehele prunus familie als giftig, maar ik zie ook dat ze bv de takken van een kers wel mogen. Wat mag nu wel? 

En mogen ze Dan alleen de takken of ook de bladeren. 

Eerste kleine tak is al kaal geknaagd, merk niks aan ze. Internet is niet heel duidelijk. 

 

Hoop dat iemand ervaring heeft met deze boom :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-6-2018 at 22:24 zei Ndf:

Onlangs heb ik de ren voor onze konijnen vergroot met als gevolg dat er nu bepaalde planten dichterbij staan dan voorheen. En dan met name de euonymus, ik zag ze er meteen beide een paar blaadjes van eten.

Dus voor nu deze zo gesnoeid dat ze er de komende tijd in ieder geval niet bijkomen. 

 

Want ik weet  het dus niet, is de Euonymus giftig? Ik kon hem in beide lijsten niet vinden. Alleen dit. Toxity: alle parts may cause severe discomfort if digested.  Maar is dat voor mensen, of voor konijnen ook niet goed.

 

Bij twijfel haal ik hem uit de tuin namelijk

 

euonymus = kardinaalsmuts. Daarvan zijn vooral de bessen giftig. Voor mensen is overigens de hele plant giftig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .