Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

"Arbeidsintensief waren vroeger zowel de teelt als het oogsten van hop. De bellen moeten worden gescheiden van de overige plantendelen en dit karwei is niet zonder risico. Zo konden de hopplukkers als gevolg van de drogerende stoffen in de hopbellen last krijgen van slaperigheid, maar ook van hoofdpijn, blaasjes op de huid en gewrichtsklachten. Dit complex van klachten stond bekend als de hop-plukker-ziekte. Omdat hop ook stoffen bevat die verwant zijn aan vrouwelijke hormonen, kregen vrouwen problemen met hun maandelijkse menstruatie en ontwikkelden mannelijke hopplukkers zelfs borsten. "


 


"Hop is verwant aan Cannabis, de bekende leverancier van Nederwiet. Beide planten horen tot de hennepfamilie, de Cannabaceae. Niet lang geleden werd hop ingedeeld bij de moerbeifamilie, de Moraceae, mogelijk vanwege de gelijkenis van de vruchten. Verwantschap met de Cannabis ligt meer voor de hand, gezien de werkzame, drogerende stoffen in beide planten en de taaie vezels." 


 


Nog twee citaten. Ik weet niet goed wat ervan te denken. Als het klopt wat er staat, en konijnen zijn al zo klein ... Anderzijds lijkt hop me wel veilig in kleine hoeveelheden, zoals aan de buitenkant van een ren waarbij slechts scheuten kunnen geknabbeld worden. 


 


Ik vraag het morgen mijn vader. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik twijfel nu dus ook. Wilde hem ook aan de buitenkant van de ren zetten, niet als voer of zo. Dus dat het niet erg is als ze aan een blaadje knabbelen dat naar binnen toe groeit. Of de blaadjes onderaan opeten als ze los mogen.

Ik ben benieuwd wat je vader zegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vaders antwoorden, maar dit is wel enkel zijn persoonlijke ervaring, dus niet 'bindend': hij heeft geen enkele weet van de zogenaamde hopplukkersziekte. Wel dat je er inderdaad goed van slaapt, rustig van wordt en de bloeddruk laat zakken, maar dat doen uren hard werken in de buitenlucht ook, dus of het nu specifiek door de hop komt? Hun paard heeft nooit van de hop gegeten, dus blijkbaar niet zo'n smakelijke plant, mààr anderzijds moesten ze wel alles uit de kast halen om de jonge planten voor de wilde konijnen te beschermen, die zijn er blijkbaar dol op en eten elk centimetertje ervan op. Dus als je ervanuit gaat dat wilde konijnen nog een goed instinct hebben ... 


En ik moest ook nog zeggen dat hop géén klimplant is, dat hij bevestiging nodig heeft en langs een draad of hek geleid moet worden. Laat je hem 'los', dan valt hij dus naar de grond. :) 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dat is goed om te horen! Super dat je het na hebt gevraagd en uitgebreide informatie.

Ik denk dat ik het wel aandurf hoor. Ik geloof best dat wilde konijnen goed snappen wat ze wel en niet moeten eten, heb ze veel geobserveerd en in mijn tuin gehad. Dat weten ze echt wel, die zag je nooit ineens een hapje rododendron proeven bij wijze van spreken.

Zo lang ik het niet expres aan ze ga voeren hoef ik me denk ik geen zorgen te maken. Het is natuurlijk ieder voor zich, het blijft geen 100% garantie maar ik durf het risico wel aan.

En ik zal hem goed opbinden, bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met appelbloesem geven maar het mag zeker alleen je zult wel minder appels hebben :P Het is nu ook niet de tijd om appel te snoeien, dus voor de boom is het niet ideaal. Eigenlijk is de beste tijd daarvoor een vorstvrije periode in december/januari nadat het blad er helemaal af is. Maar los daarvan kan je het wel gewoon geven hoor.

 

O, vorig jaar was ik de boom ook al aan het "snoeien" gedurende het hele seizoen en ik moet zeggen dat de appels ineens 3x zo groot waren (waren eerst van die eenhapsdingen). En ik ben er niet rouwig om trouwens, want er komen alleen maar wespen op af. :P Maar ik moet eerst mijn man even de boom laten checken, er zit allemaal wit spul in de boom. Het lijkt op een cocon van spinneneitjes, maar het is zoveel dat ik me afvraag of het geen schimmel is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik heb al die lijsten al bekeken, maar kon het niet vinden...

 

Onze ren is nu zo goed als af en de konijntjes genieten er echt van, maar de bladeren van de kastanjeboom komen door de gaten van de ren heen.

Nou vroeg ik me af of de konijnen dit gewoon mogen eten of moet ik er voor zorgen dat ze er niet bij kunnen komen

 

Het is niet de boom waarvan je de kastanje kan eten. dus volgens mij niet de Amerikaanse kastanje.
Foto´s hier plaatsen lukt mij niet zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een niet eetbare, dus wilde kastanje is, dan is deze niet geschikt voor konijnen.

Ik heb nog een groot stuk mangrove hout liggen, wat voor ik voor de gerbils heb besteld, maar niet in het verblijf past. Zou ik dit voor de konijnen kunnen gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom verschillende dingen tegen op verschillende lijsten.

Ik ben op zoek naar konijnveilige planten aan de buitenkant van de ren, maar ik wil me geen zorgen maken als er wat de ren in groeit.

Maar zo kom ik tegen dat de eik giftig is (en zo ook eikels), terwijl ik eikels ook tegenkwam als prima voor konijnen zeker als je ze ff stuk maakt ( makkelijker te eten). Maar toen ik stammetjes zocht kwam de eik naar voren als niet konijnveilig....

Iemand leuke tips voor planten buiten de ren? Liefst varianten die er in de winter ook nog een beetje leuk uitzien....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden zoals tijm en rozemarijn zijn wintergroen. Ik heb ook nog een braam (thornless evergreen) klaar staan. Dit is een groenblijvende braam met een mooi gevederd blad. Bijkomend voordeel lekkere bramen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom verschillende dingen tegen op verschillende lijsten.

Ik ben op zoek naar konijnveilige planten aan de buitenkant van de ren, maar ik wil me geen zorgen maken als er wat de ren in groeit.

Maar zo kom ik tegen dat de eik giftig is (en zo ook eikels), terwijl ik eikels ook tegenkwam als prima voor konijnen zeker als je ze ff stuk maakt ( makkelijker te eten). Maar toen ik stammetjes zocht kwam de eik naar voren als niet konijnveilig....

Iemand leuke tips voor planten buiten de ren? Liefst varianten die er in de winter ook nog een beetje leuk uitzien....?

Heide?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden zoals tijm en rozemarijn zijn wintergroen. Ik heb ook nog een braam (thornless evergreen) klaar staan. Dit is een groenblijvende braam met een mooi gevederd blad. Bijkomend voordeel lekkere bramen.

Mijn rozemarijn ging juist dood afgelopen winter.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogen konijnen bosaardbeien (vrucht en plant) hebben? Ik wil vanuit (onbereikbaar) gaas namelijk bosaardbeien richting Kiddo's tuintje in laten woekeren. Zelfde verhaal voor witte aardbei (pineberry) en Framboos.

Jep, dat mogen ze en vinden ze heerlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot die conclusie was ik idd ook gekomen na wat dingen gelezen te hebben. Meloen is eigenlijk geen fruit :P het is familie van de komkommer maar bevat wel veel suikers dus krijgen ze idd met mate.

 

Meloen geen fruit? Ben je niet in de war met pompoen? Pompoen is familie van de komkommer en behoort tot de groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .