Spring naar bijdragen
anke1985

Dupke heeft een 'vervild' staartje en beide konijnen beetje bijgekomen

Recommended Posts

Ik heb vandaag mijn konijnen weer eens gewogen (was alweer 2 of 3 maanden geleden de laatste keer)

Ze zijn beide een beetje bijgekomen.. zal dat door de wintervacht komen? want ze krijgen nog altijd hetzelfde te eten. Dupke woog normaal 1,8/ 1,9 kilo en nu 2 kilo. Prupke woog normaal 2,3 kilo en nu 2,4 kilo...

Opzich zien ze der perfect uit, krijgen genoeg beweging etc..

Eetpatroon;

S'morgens;

- 200 gram groente

- 28 gram SS

- klein bakje kruiden en compact gras

S'avonds;

- 200 gram groente

- 28 gram SS

Gewoon zo door laten gaan of ietsje minder biks geven (s'morgen 20 gram ipv 28 gram?).. ik weet namelijk niet of ze nu echt te veel zijn bijgekomen want ik vind ze der echt goed uit zien en weet niet of het dus door de wintervacht kan komen??

(eten geen tot nauwelijks hooi maar dit is bekend en alles geprobeerd er hangt wel hooi en dit wordt 2 tot 3x per week verversd)

Mijn andere vraag is.. ik heb ze dus beide gecontroleerd en het viel me op dat Dupkes staartje aan de onderkant (de haartje dus) wat vervilt zijn.. dus haren plakken aanelkaar.. zit geen ontlasting in ofzo.. maar ik kan dit (haren) natuurlijk nu niet weghalen denk ik toch? want dan heeft ze het koud want ze zit buiten. Zal het er kwalijk zijn om te wachten tot april en dit eventueel tijdens de entingen bij de DA het weg te laten halen/ scheren?

De onderkant van haar achterpoten hebben hier ook wat last van maar dit heeft ze altijd al gehad en ze heeft vrij pluizig haar .. en laat zich niet kammen ..

Vraag is dus.. kan dit gewoon nog even blijven zitten ivm de kou? (zit geen ontlasting is , is gewoon schoon)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over t eten..ik weet niet of ze door de wintervacht zoveelzwaarder worden. Maar ik zou gewoon het gebruikelijke voer schema aanhouden. Als ze niet te dik zijn en ze doen het er goed op sluik niet opeens minder geven. De meeste konijnen willen juist meer eten in de winter omdat ze meer energie gebruiken.

Het staartje weet ik niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Staartje kan ik ook geen antwoord op geven. maar ik kijk altijd naar hoe een konijn er uit ziet en aanvoelt in plaats van naar het gewicht te kijken. dat zegt me niet zoveel... je ziet wel of je konijnen er goed uit zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

jah ik vind ze der goed uitzien en toen we in oktober voor de entingen zijn geweest zei de dierenarts dat ze er echt prima uitzagen en vond het super dat ik de brokken in de goede verhouding gaf en ze genoeg groente gaf.

Ik kijk het me eens aan denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe groot is de vervilting aan haar staartje? Als dit groter word kan de spanning op de huid namelijk te groot worden waardoor deze kan scheuren, het lijkt mij niet iets waar je tot april mee door moet blijven lopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is volgens mij niet abnormaal dat ze in de winter wat zwaarder zijn. Bovendien denk ik dat er ook niet één perfect gewicht is en dat je konijn met een paar gram extra dan opeens te dik zit. Het gezonde gewicht van jouw konijnen zal dus misschien tussen de 2,3 en 2,5 liggen ofzo. Als ze verder goed aanvoelen, lekker zo laten.

Dat staartje zou ik wel even naar kijken nog, sluit me wat da tbetreft bij Lianne aan, dat kan vervelend worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb toenstraks met mijn zusje nog eens goed naar haar staartje gekeken.. het zit er van de huid af

maar ik ben bang dat als ik het nu weg doe knippen ze het koud gaat krijgen..

Het lijkt een beetje erop of de haren in de modder hebben gezeten en toen aan elkaar zijn gaan plakken.. alleen dan zijn die van haar ruwig en niet vies..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doordat ze iets zwaarder zijn komt door de wintermaanden, ze gaan meer eten.

Het staartje als je het echt weg wil hebben zou ik naar een dierenarts gaan of die het wil afscheren of je kan het zelf doen, maar wees voorzichtig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zal zelf eens kijken als mijn zusje tijd heeft, ik wil dit met haar samen doen.. naar de DA gaan twijfel ik weer over.. ze is nog het rustigste bij mij en dus krijgen we het dan beter gedaan.. het zit wat van de huid af dus dsat scheelt.. en voorzichtig doen we altijd ..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .