Ga naar inhoud

Als je konijn zijn blinde darm keutels niet op eet....


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Het komt voor dat konijnen hun BD keutels niet opeten.

Jonge konijnen moeten dit vaak leren....

Oudere konijnen met overgewicht kunnen er niet bij komen dan plakken die keutels vaak aan de huid vast...Met alle gevolgen in de zomer van dien! Maden op de loer.

Maar wat ik laatst mee maakte....een gezonde nhd van vrienden.

Moesten dagelijks het konijn zijn kont schoonmaken.

Zat op SS voer door mij aangeraden, at de juiste hoeveelheid, hooi en weinig groen.

Omdat ie al veel plak poep had. Dit konijntje had geen overgewicht maar at dus gewoon zijn blinde darm keutels niet op?

Ze vragen aan mij verder advies, Ik zeg spaar drie dagen keutels op en laat dit onder zoeken door de da. Zo gezegt zo gedaan.

Da kon niks vinden in de ontlasting? Oke wat nu?

Advies da alleen hooi geven?

Ik heb hun voor 14 dagen panacur gegeven, dit konijn was nog nooit ontwormd.

Dit konijntje woond samen met een vriendje dus beide konijnen ontwormd....

Na dag drie had het konijntje al een schone kont?

We hebben geen dode worm gevonden, maar het middel werkte afdoende.

Nu inmiddels 2 maanden verder nog steeds een schone kont :mdr:

Zijn onder tussen het groen voer weer aan het opbouwen.

Dit verhaal heb ik ook de dierenarts emailt.

Wat natuurlijk wederom zeer opmerkelijk is.

De da had het konijn al als dom konijn uitgemaakt :$Dat ie zijn BD keutels niet op at.

Wat ie nu dus wel weer doet.

Het komt vaker voor dat dierenartsen geen wormen en of eitjes van wormen vinden in de keutels. De meeste kans als je dus de onlasting laat nakijken heb je dan wel als je de blinde darm keutels laat onderzoeken. Daar houden de wormen zich ook op in het lichaam van het konijn. Daar heb je dus ook de meeste kans op sporen van wormen.

Op deze manier her besmet een konijn zich ook steeds weer met wormen.

BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel nuttig om te weten! Elders schreef je al waar konijnen zoal wormen van kunnen oplopen. Dat wilde ik ook graag weten.

Ik heb een konijn dat sinds kerst ook plakpoep heeft en zie geen wormen in de nattige keutels. Ik ga maar eens overleggen met de DA over het dieet en een kuur Panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .