Spring naar bijdragen
Lydiaa

Zindelijkheid

Recommended Posts

Beste BB'ers,

Mijn lieve ondeugende Pummel poept en plast overal. Vier keer per dag leg ik alle keutels

en plasjes in de plasbak, maar dit snapt hij niet. Ik hou ze voor zijn neus en laat hem volgen tot aan de plasbak waar ik vervolgens alles in gooi. Dan hupst hij gewoon weer weg.

Is hij gewoon nog niet oud genoeg, hij is nu denk ik 9 weken, om het te begrijpen en kan het nog komen, of heb ik gewoon een van de konijnen die niet zindelijk wil worden.

Ik heb ook al regelmatig de plasbak verplaatst als hij ergens opvallend veel poept, maarja die plaats verschilt ook per uur en er liggen echt overal keutels. Als ik het drie uur niet bijhoudt is er al geen beginnen meer aan om alles bij elkaar te zoeken en in de bak te gooien.

Het is echt een schat hoor, maar ik word er zo gek van dat hij elke keer - het lijkt wel expres - náást de plasbak gaat zitten en daar lekker gaat zitten plassen en keutelen.

Natuurlijk is een dier niet meteen zindelijk, maar ik ruim nu al zo'n 3 weken elke dag vier keer de keutels en plasjes op.

Iemand advies, antwoord op mijn vragen of tips?

Zou zeer welkom zijn:love:

Liefs,

Lydia.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Lydia,

Pummel is nog een jonge ram! en hij is nog niet zo lang bij jullie denk?

Het moet wel lukken nog!! bij rammetjes gaat het sowieso wel beter en sneller dan met een voedster.. Wij hebben ook 2 rammen. Butters, de oudste was al na 2 keer plassen op de vloer, zindelijk (heel fijn maar wel one in a million;). De jongste ram Pepper deed er weer veel langer over en sproeit zich nog nu overal in het rond...hij wordt volgende week gecastreerd en dan denk ik dat ie helemaal zindelijk is.

Loopt pummel de hele dag los (al vanaf het begin)?

Want nieuwe konijntjes moet je eerst een vast plekje geven...zij zullen daar hun terretorium van maken, en voelen zich veilig daar...bovendien gaan ze daar dan plassen en poepen (dus hun geur is daar) En het is mij opgevallen dat wanneer een konijn bezig is met keutelen of plassen en je wordt boos, gaat het konijn direct naar zijn kooi terug...en na een aantal keer bergijpt het dat in de kooi moet poepen en plassen.

Verder probeer je ze op het moment van plassen/keutelen op te pakken en op 'hun toilet' te zetten dat is het meest effectief...maar wel de hele tijd opletten dus;)

Ik denk dat Pummel al hier en daar flink wat geurtjes heeft achter gelaten hier en daar... goed schoonmaken die plekken en zet desnoods even een ren om de plasbak met Pummel erin en leg in de plasbak wat plas(zaagsel) en keutels. En hem gewoon even een beperkte ruimte geven voor een uur of zo. deze ruimte kun je later gebruiken, om hem in te zetten als hij wel ergens buiten plast.

Nou succes!!!

Maar omdat het een rammetje is zou ik zeker nog niet opgeven hoor. En zeker na castratie (mocht je dit ooit laten doen) ben je er wel vanaf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hi Lydia,

Pummel is nog een jonge ram! en hij is nog niet zo lang bij jullie denk?

Het moet wel lukken nog!! bij rammetjes gaat het sowieso wel beter en sneller dan met een voedster.. Wij hebben ook 2 rammen. Butters, de oudste was al na 2 keer plassen op de vloer, zindelijk (heel fijn maar wel one in a million;). De jongste ram Pepper deed er weer veel langer over en sproeit zich nog nu overal in het rond...hij wordt volgende week gecastreerd en dan denk ik dat ie helemaal zindelijk is.

Loopt pummel de hele dag los (al vanaf het begin)?

Want nieuwe konijntjes moet je eerst een vast plekje geven...zij zullen daar hun terretorium van maken, en voelen zich veilig daar...bovendien gaan ze daar dan plassen en poepen (dus hun geur is daar) En het is mij opgevallen dat wanneer een konijn bezig is met keutelen of plassen en je wordt boos, gaat het konijn direct naar zijn kooi terug...en na een aantal keer bergijpt het dat in de kooi moet poepen en plassen.

Verder probeer je ze op het moment van plassen/keutelen op te pakken en op 'hun toilet' te zetten dat is het meest effectief...maar wel de hele tijd opletten dus;)

Ik denk dat Pummel al hier en daar flink wat geurtjes heeft achter gelaten hier en daar... goed schoonmaken die plekken en zet desnoods even een ren om de plasbak met Pummel erin en leg in de plasbak wat plas(zaagsel) en keutels. En hem gewoon even een beperkte ruimte geven voor een uur of zo. deze ruimte kun je later gebruiken, om hem in te zetten als hij wel ergens buiten plast.

Nou succes!!!

Maar omdat het een rammetje is zou ik zeker nog niet opgeven hoor. En zeker na castratie (mocht je dit ooit laten doen) ben je er wel vanaf.

Bedankt voor je reactie!

Hij liep niet vanaf het begin los, en hij poept en plast ook bijna niet buiten de kooi, af en toe een keuteltje, maar verder alles in de kooi.

Dat snapt hij wel, maar hij snapt niet dat hij op een plaats alles kan doen, ook al leg ik elk keuteltje en plasje er in. Als ik hem op de bak zet als hij aan het poepen is rent hij er weer superhard vanaf en gaat het gewoon ergens anders doen. Maar soms doet hij het wel op de bak hoor, hij doet het gewoon overal in zijn kooi. Hij is nu zo'n 3 weken bij mij. Als het er gewoon aan ligt dat hij nog jong is, dan hoop ik dat het goed komt! Maar ik vraag me gewoon af hoe jong, jong is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat kan helpen is alleen bodembedekkng in de plasbak doen. En in derest van de kooi een kale bodem. Ik weet niet of t met leeftijd te Maken heeft. Mijn jonge konijn had t vanaf dag 1 door. Mijn andere konijnen hebben er ook langer over gedaan. De aanhouder wint (meestal) ohja en ook lekker zijn hooi boven de plas bak hangen. Bij brutus heb ik in t begin ook zijn biks in de plasbak gegeven omdat hij keutelde wanneer hij at.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heb hier dat probleem ook met jip,

heb alleen bodembedekking in de wc, en ja hij poept ook op de wc, maar ook in de bodembedekkingloze ren, en boven en in zn nachthok,

wordt er gek van, lijkt ook wel sinds hij er is dat die kooi viezer is, dames zijn zoveel netter:p

zelfs hun voerbakje is van onderen vies:p bleeh

maar lydiaa blijven volhouden;)

heeft ie wel 1 hoek waar die altijd inplast? of dezelfde richting, dan kun je een grote bak neerzetten en uiteindelijk kleinerals hij in de grote bak poept

bij mij hebben ze dus meerdere hoeken,

maar ik ben dus niet de enige die keutels verzameld....:$:$:P

billie gooide ook altijd mee de bak, of bodembedekking naar beneden gooien doen ze nu ook....

dus zoals je ziet heb ik zelf ook niet veel tips zit met hetzelfde hier..

ga vandaag lekker maar weer alles opruimen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb buitenkonijnen die een mooi hok hebben met daarin een toiletje.

Hoelang ik wel niet bezig ben geweest met alles in die bak te gooien...

Volhouden hoor! Zeker voor een binnenkonijn.

Maar ik heb het opgegeven. Ik zette de bak precies op de plek waar Floortje altijd poept.

Wat ze dan doet? Ze mept die bak aan de kant en gaat dan lekker op haar stekkie zitten, hahah!

Floortje doet het trouwens ook wel echt gewoon overal. Sjaak is veel netter en dat is een ex-ram. Die heeft vanaf dag 1 altijd netjes op de bak gezeten.

Doortje is ook zo'n viespeuk (zal ze wel van Floortje hebben, haha) en die heeft nog een veel leukere bestemming voor haar bak: ermee gooien als de baas slaapt en als je hem vastzet gaat ze er gewoon naast zitten. Jopper zit bij haar, ook een ex-ram en die doet alles dan wel weer heel netjes op 1 plek. Helaas niet in het toilet maar in het nachthok, dat hij tot 1 groot toilet heeft gedoopt. Jammer, want het is niet zo heel bevorderlijk voor de bodem van het nachthok.

Gewoon volhouden denk ik. En inderdaad alle bodembedekking weghalen. Ik heb van die bakken met roostertjes erop. Die heb ik er uit gehaald omdat ik merkte dat ze dat niet fijn vonden aan de pootjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

toen ik billie en flo net had, gooide ze de wc altijd van de trap af lag daar onderaan zn wc en de trap helemaal vol, en uitiendleijk moest alles er aan geloven speeltjes voerbak alles ging van de trap..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja... soms zijn ze heel zindelijk, maar kunnen ze ineens overal gaan plassen en poepen vanwege territorium afbakening.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij mij staat het nu ook allemaal beneden, behalve de etensbak, die laten flo en jip mee rust,

maar eerst deed billie het ook:p

ja rian wat je zegt, merk wel sinds ik jip heb dat flo ook weer onzindelijk is,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaa het is inderdaad vervelend omdat hij woont in mijn slaapkamer, krijgt ie al heel mijn kamer, heb ik alleen nog een bed staan en dan gaat ie mij nog vervelen door lekker overal te plassen en te poepen:no:.

Nee ik heb niet zo'n plastic hoektoilet, ik heb een grote ovenschaal, want die kan hij niet omgooien. Ik heb er geperste strokorrels inliggen en wat stro, maar de aubiose wordt er ook in geschopt in een drukke bui. Ik heb nu zoals Lianne zei de hooiruif boven de plasbak gehangen, omdat hij wel altijd poept tijdens het eten, ja en ook daarna, maar goed ben benieuwd of dit iets uithaalt.

Anders ga ik zoals sommige van jullie zeggen alleen in de plasbak bodembedekking doen en de rest gewoon niks, want als hij dan plast loopt hij door zijn eigen plas heen, dat zou wel heel dom zijn toch? Tja het is ook wel een kleine domoor maar toch.

Als hij 's ochtends aan m'n bed staat als ik het lampje aandoe, dan kan ik toch ook niet boos zijn, maar als ik hem op zijn bak zet en hij dan nog wegrent en ergens anders lekker gaat keutelen dan denk ik: aaaargh ben je nu zoooo dom?!

Maar er zijn dus meer mensen die gewoon een onzindelijk konijn hebben ondanks alle moeite? Want dan bereid ik me vast op het ergste voor:mdr:!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahahahahhaa, ja nu ik erover nadenk:$. Nee maar ik ben een hele grote dierenvriend hoor, ik maak ook geen miertjes of vliegjes dood hoor! Haha, nee maar goed, dat is zo'n grote massieve schaal, is alleen maar zodat hij het niet om kan gooien.

Ja hij is nog jong, zo'n 10 weekjes ongeveer?

Hij pest me gewoon...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .