Spring naar bijdragen
lianne

Bunnybunch-woordenboek.

Recommended Posts

De lijst is geupdate met de suggesties uit dit topic. Mocht iemand nog toevoegingen hebben, plaats ze gerust!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dieren worden over het algemeen niet gesteriliseerd, alleen gecastreerd. Zowel rammen als voedsters, reuen en teefjes, poezen en katers. Castreren is namelijk het verwijderen van geslachtsorganen (eierstokken eventueel baarmoeder, teeltballen) steriliseren het onderbreken van de leiders. (dus knoopjes, doorknippen, afbinden of op een andere manier afsluiten van de leiders)

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2015 at 17:30 zei MichelleloveElmo:

Dieren worden over het algemeen niet gesteriliseerd, alleen gecastreerd. Zowel rammen als voedsters, reuen en teefjes, poezen en katers. Castreren is namelijk het verwijderen van geslachtsorganen (eierstokken eventueel baarmoeder, teeltballen) steriliseren het onderbreken van de leiders. (dus knoopjes, doorknippen, afbinden of op een andere manier afsluiten van de leiders)

Heel verhelderend. Dat wist ik nog niet, vroeg me al een tijd af waarom bij een voedster ook over castreren werd gesproken. Dacht altijd dat steriliseren het vrouwelijk equivalent was. Maar hier zit een duidelijke logica in. Bedankt!

Is er dan ook wellicht een groot verschil tussen de twee? Het lijkt me dat bij sterilisatie de hormoon productie intact blijft, bij castratie niet. En zoja, is er ook de optie van sterilisatie? Ik kan me voorstellen dat je soms helemaal niet wilt dat de 'streken' verdwijnen, alleen het vermogen tot voortplanting. (al is er zeker bij voedsters natuurlijk de extra wens latere baarmoerhalskanker te voorkomen; is er bij rammelaars ook een dergelijke overweging?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Heel verhelderend. Dat wist ik nog niet, vroeg me al een tijd af waarom bij een voedster ook over castreren werd gesproken. Dacht altijd dat steriliseren het vrouwelijk equivalent was. Maar hier zit een duidelijke logica in. Bedankt!

Is er dan ook wellicht een groot verschil tussen de twee? Het lijkt me dat bij sterilisatie de hormoon productie intact blijft, bij castratie niet. En zoja, is er ook de optie van sterilisatie? Ik kan me voorstellen dat je soms helemaal niet wilt dat de 'streken' verdwijnen, alleen het vermogen tot voortplanting. (al is er zeker bij voedsters natuurlijk de extra wens latere baarmoerhalskanker te voorkomen; is er bij rammelaars ook een dergelijke overweging?)

Zeker, Als een ram hormonaal blijft, blijft hij de behoefte aan sex hebben, wat niet wenselijk is, als hij met andere konijnen samenleeft.  Terwijl een konijnenmaatje wel wenselijk is.

Bij mensen word er over het algemeen gesteriliseerd, zowel bij man als bij vrouw, hetzij om medische redenen dit wel nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Wie is hier

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .