Ga naar inhoud

Wat heeft ze?


Dreami3j

Aanbevolen berichten

hmm lijkt me idd als te warm.

Zet haar hok in elk geval in de schaduw. Zorg voor voldoende fris drinken, coole groentjes.

leg een steen in de diepvriezer en leg die nadien in haar hok zodat ze ertegen kan aanliggen.

Heb je geen staan dan kan je flesje water invriezen en daar een sok ronddoen en naast haar leggen. Zorg wel dat ze er van weg kan gaan liggen ook als ze dat wil en nooit zonder die sok tegen haar leggen he.

Euhm en verder en zandbak met fris zand in de schaduw zetten vinden ze hier ook altijd leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar ik woon nu nog op 9 hoog en bij ons wonen oudjes die niet weten hoe je een verwarming uit moet zetten. Ramen staan al open. Overdag is de rol luik dicht en houdt de zon tegen want staat recht in de zon. Hopelijk gaan we over +- half jaar verhuizen naar een gezinswoning met airco:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens konijnen.nl mag oren natmaken wel maar niet met ijskoud water! Er moet natuurlijk ook geen water naar binnen in het oor lopen.

Konijnen.nl : "Symptomen van oververhitting

Het konijn ligt languit, de ogen halfgesloten. De oren voelen extreem heet aan. Het tandvlees en de binnenkant van de oogleden zijn donkerrood.

Op dit punt is het nog niet te laat voor het konijn."

"Wat te doen

- Haal het dier onmiddellijk naar binnen in een zo koel mogelijke omgeving. Controleer de lichaamstemperatuur: deze kan opgelopen zijn tot 42oC.

- Maak de oren (belangrijkste koelorganen van een konijn) steeds weer nat. Doe dit nooit met ijskoud water want hierdoor zullen de aderen zich samentrekken, waardoor het dier de warmte helemaal niet meer kwijt kan. Gebruik water op kamertemperatuur.

- Wikkel geen natte lappen om de oren want deze moeten juist kunnen verdampen.

- Je kunt ook de oren en dunner behaarde delen zoals de buik inwrijven met alcohol (drogist) of spiritus. Door de snelle verdamping koelt je konijn sneller af dan wanneer water gebruikt wordt.

- Wanneer je konijn niet apathisch is en kan slikken geef je het steeds beetjes water met een injectiespuitje.

- Probeer de lichaamstemperatuur omlaag te krijgen tot 39oC, wanneer dat lukt is het dier buiten levensgevaar. Controleer de temperatuur dus steeds, het beste met een ingevette digitale thermometer.

- Als de situatie na 5 tot 10 minuten niet is verbeterd kun je voorzichtig ook de vacht natmaken met lauw water.

- Blijf doorgaan met de behandeling tot je konijn weer een normale temperatuur heeft, wil eten en drinken. Geef het dier daarna een koele plek om te wonen.

Als de situatie al ernstiger is als je je konijn vindt, dan kunnen de hersenen en de andere organen al aangetast zijn en je konijn kan in shock raken of al zijn.

Verschijnselen van shock:

- Bleke oog- en mond slijmvliezen

- Snelle hartslag, om het nog aanwezige bloed sneller rond te pompen.

- Snelle (oppervlakkige) ademhaling, om meer zuurstof binnen te krijgen.

- De uiteinden van oren, poten en staart zijn koud.

- Het konijn is apathisch, heeft vaak geen besef meer van omgeving, reageert niet op prikkels.

Wat te doen:

Haal het dier onmiddellijk naar binnen. Bel de dierenarts, dit is een zaak van leven of dood. Vervoer je konijn zo koel mogelijk naar de dierenarts.

De dierenarts zal medicijnen toedienen om de shock op te heffen en een infuus aanleggen. Hopelijk komt het dier door de shock heen."

"NB. Leg nooit een donkere doek over het hok, dit absorbeert de warmte en verhoogt de temperatuur in het hok juist." Voor meer info oa over voorkomen en nog veel meer lees je het hele artikel:

Zonnesteek !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewned bij een kat en 1 kat van mij die mauwd al als ik het doe.

Geleerd van de dierenarts ;) maar bij een konijn? als ik zie hoe klein het is dat kontje hihii. Ik hoop dat het nooit bij mij gebeurd anders moet de da mij het goed leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het helemaal niet goed om IN het oor van het konijn te gaan wroeten........

Het konijnenoor is verder niet te vergelijken met een mensenoor waar de oorthermometer op gemaakt is..

Niet raadzaam om die voor konijnen te gebruiken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben eigenlijk niet van plan dat ooit de doen! Je kan redelijk de lichaamstemperatuur inschatten tussen de oren, als je je konijn een beetje kent en het heeft koorts, is het ziek en moet je nr de da, die zal indien nodig dat wel controleren. Moet er niet aan denken om dat zelf te doen :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .